Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#227 Winter

Het bos ademde zonder te bewegen. Stammen glansden, doordrenkt van vocht en kou. De paden lagen er verloren bij, verdwenen in een mist die net zo vaal was als de wolkjes die ik uitademde. De enige kleur die werd prijsgegeven was het groen van het mos; het bewijs dat onder al dat grijs nog steeds een hart klopte. De kou streelde mijn wangen, druppeltjes klampten zich vast aan mijn wimpers. Automatisch voegde ik me naar de stilte die mij omringde. Ik wilde opgaan in de tijdloosheid die zich van het bos meester had gemaakt. Het was zo eenvoudig te vervagen nu alle contouren zo ijl waren.  Het leek alsof ik uren alleen had rondgezworven toen er plots een schim opdoemde.  Even schrok ik, maar toen ik zag hoe hij voortschuifelde, een wandelstok stevig in zijn hand geklemd, ademde ik gerustgesteld uit. We passeerden elkaar en als groet knikten we beiden, alsof we het zo hadden afgesproken, zonder de stilte te doorbreken. Onze blikken kruisten en op dat ogenblik tuimelde ik zonder enige waarschuwing in het blauw van zijn ogen. Het was alsof het hart van de winter zich opende, zich zonder opsmuk aan me blootgaf. Ik zag het land rusten. Ieder geluid verstomde, totdat alleen mijn hartslag overbleef. Ik zag het leven, verborgen in de kou. Ik hield mijn pas in en draaide me om, wilde de man tegenhouden, nog eens in die ogen kijken, nog eens verdwijnen in het blauw. Maar alles wat achter me lag, was mist en stilte. De winter moest door.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik stond in dit bos, met ingehouden adem. Ik hoop dat ik onzichtbaar genoeg was om het verhaal niet te verstoren. ;-) Mooi geschreven, ik voelde de kou én het tuimelen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal wat een mooie personificatie van koning winter. Ik zat helemaal in je betoverende bos, prachtig beschreven.. Ik ben nu wel heel erg gericht op de bijv naamw. De enige kleur die werd prijsgegeven was het groen van het mos enige zou nu niet de bedoeling zijn? En hoe is het met groen en het mos is dat nu een bijwoord: groenof toch zoals op de site staat:https://www.taal-oefenen.nl/instruction/taal/woor… Een bijv naamwoord? Ik ga nog studeren hierop, kom na de schrijfcoach weer lezen. Kortom zeer interessante week. Ik wens je een inspirerend 2019.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Levina en Marie bedankt voor het lezen en jullie reactie! @ Marie, het was een pittige opdracht voor me. Ik ben van nature geneigd om overal bijvoeglijke naamwoorden aan vast te plakken, dus tijdens het schrijven heb ik me vreselijk in moeten houden. Wel merkte ik dat bijvoeglijke naamwoorden weglaten (ik moest uiteraard veel schrappen) een tekst in sommige opzichten echt beter/sterker maakt. 'enige' is inderdaad een bijvoeglijk naamwoord. Die is er tussendoor geglipt. Over 'het groen' twijfel ik. Gebruik ik het hier als een zelfstandig naamwoord of is het toch een bijvoeglijk uitschietertje..

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi stukje, een prima uitwerking van de opdracht. Mijn complimenten! Het is toch weer een compleet verhaaltje en dat hoefde echt niet, maar de beschrijving van het landschap heeft zeker wel een prominente, zo niet centrale rol. Koning Winter komt goed uit de verf. Je legt het er niet te dik bovenop, maar laat de lezer zelf de conclusie trekken dat dat de voorbijschuifelende meneer is. En je houdt het ook weer niet dusdanig vaag dat dat een (groot) vraagteken blijft. Die balans vinden is niet makkelijk, en dat is je goed gelukt. Ik heb, tja ik kan het niet laten, toch nog wat specifieke puntjes, maar eerst even kort over de al toegevoegde reacties: 'groen' staat zowel als zelfstandig naamwoord als als bijvoeglijk naamwoord in het woordenboek. Het lidwoord 'het' verraadt dat het in 'Het groen van het mos' om een zelfstandig naamwoord gaat. (overigens komt in de tekst ook nog (maar liefst twee keer) 'het blauw' voor, waarvoor uiteraard hetzelfde geldt). Ik ben blij dat je de opdracht als nuttig hebt ervaren, Chantal (zo noem ik je maar in navolging van de anderen, met de groeten aan Edwin en Quinten). Het gaat niet zozeer om het schrappen van bijvoeglijk naamwoorden natuurlijk, maar om het schrijven van een zo geslaagd mogelijke tekst. Bijvoeglijk naamwoorden vormen vaak de weg van de minste weerstand. Maar als je in plaats van 'Het is een dure jurk' iets schrijft als 'De jurk heeft meer dan een maandsalaris gekost.', weet de lezer ook wel dat hij duur is. De lezer zelf conclusies laten trekken is een goede manier om ervoor te zorgen dat die voelt dat hij/zij serieus wordt genomen. En deze aanpak geeft doorgaans simpelweg meer kleur aan de tekst. Natuurlijk moet je in een tekst ook voor afwisseling zorgen. Niet elke zin moet een stilistisch hoogstandje worden! Dan mijn specifieke punten: ' Stammen glansden, doordrenkt van kou en vocht.' --> 'doordrenkt' is een woord dat per definitie naar vloeistof verwijst. Dus eigenlijk kan het niet worden gecombineerd met 'kou'. Nu kun je best een beetje smokkelen met dat soort dingen (vergelijkbaar met iets als synesthesie, maar dat gaat dan over zintuigen; zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(stijlf…. Maar het is altijd wel belangrijk dat zoiets dan een bewuste keuze is. En het lijkt mij verstandig om dan 'vocht' voorop te zetten en dan pas 'kou'. 'De kou streelde mijn wangen, druppeltjes klampten zich vast aan mijn wimpers' --> 'de kou streelde mijn wangen' is prima, maar niet spectaculair (dat hebben we allemaal vast wel vaker gelezen), maar de vastklampende druppeltjes zijn prachtig! 'Het was zo eenvoudig te vervagen nu de contouren zo ijl waren.' --> 'eenvoudig' is in tegenstelling tot wat veel mensen blijkbaar denken, geen synoniem van '(ge)makkelijk', en ook niet een chiquere versie ervan. De twee woorden hebben echt een andere betekenis. Het tegenovergestelde van 'gemakkelijk' is 'moeilijk' en dat van 'eenvoudig' is 'complex'. Je kunt hier dus beter '(ge)makkelijk' gebruiken. --> Ik heb ook moeite met 'vervagen'. Dat betekent volgens de Dikke Van Dale 'vaag, onduidelijk worden'. Misschien iets als 'in het niets oplossen'? --> En is dat eigenlijk wel zo gemakkelijk? Misschien kun je beter zeggen dat het makkelijk LEEK? --> (Ja, ik heb veel puntjes bij deze zin) 'de contouren'? Over welke contouren heb je het dan? Misschien kun je dan beter bijvoorbeeld 'alle contouren' gebruiken. 'Maar alles wat achter me lag, was mist en stilte.' --> ik zou 'alles' veranderen in 'al'.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n bos, ook in de winter. Je hebt het vochtige en grijze goed weergegeven. Plus een tikkeltje mysterie. Heel fijn om te lezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi stukje, een prima uitwerking van de opdracht. Mijn complimenten! Het is toch weer een compleet verhaaltje en dat hoefde echt niet, maar de beschrijving van het landschap heeft zeker wel een prominente, zo niet centrale rol. Koning Winter komt goed uit de verf. Je legt het er niet te dik bovenop, maar laat de lezer zelf de conclusie trekken dat dat de voorbijschuifelende meneer is. En je houdt het ook weer niet dusdanig vaag dat dat een (groot) vraagteken blijft. Die balans vinden is niet makkelijk, en dat is je goed gelukt. Ik heb, tja ik kan het niet laten, toch nog wat specifieke puntjes, maar eerst even kort over de al toegevoegde reacties: 'groen' staat zowel als zelfstandig naamwoord als als bijvoeglijk naamwoord in het woordenboek. Het lidwoord 'het' verraadt dat het in 'Het groen van het mos' om een zelfstandig naamwoord gaat. (overigens komt in de tekst ook nog (maar liefst twee keer) 'het blauw' voor, waarvoor uiteraard hetzelfde geldt). Ik ben blij dat je de opdracht als nuttig hebt ervaren, Chantal (zo noem ik je maar in navolging van de anderen, met de groeten aan Edwin en Quinten). Het gaat niet zozeer om het schrappen van bijvoeglijk naamwoorden natuurlijk, maar om het schrijven van een zo geslaagd mogelijke tekst. Bijvoeglijk naamwoorden vormen vaak de weg van de minste weerstand. Maar als je in plaats van 'Het is een dure jurk' iets schrijft als 'De jurk heeft meer dan een maandsalaris gekost.', weet de lezer ook wel dat hij duur is. De lezer zelf conclusies laten trekken is een goede manier om ervoor te zorgen dat die voelt dat hij/zij serieus wordt genomen. En deze aanpak geeft doorgaans simpelweg meer kleur aan de tekst. Natuurlijk moet je in een tekst ook voor afwisseling zorgen. Niet elke zin moet een stilistisch hoogstandje worden! Dan mijn specifieke punten: ' Stammen glansden, doordrenkt van kou en vocht.' --> 'doordrenkt' is een woord dat per definitie naar vloeistof verwijst. Dus eigenlijk kan het niet worden gecombineerd met 'kou'. Nu kun je best een beetje smokkelen met dat soort dingen (vergelijkbaar met iets als synesthesie, maar dat gaat dan over zintuigen; zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(stijlf…. Maar het is altijd wel belangrijk dat zoiets dan een bewuste keuze is. En het lijkt mij verstandig om dan 'vocht' voorop te zetten en dan pas 'kou'. 'De kou streelde mijn wangen, druppeltjes klampten zich vast aan mijn wimpers' --> 'de kou streelde mijn wangen' is prima, maar niet spectaculair (dat hebben we allemaal vast wel vaker gelezen), maar de vastklampende druppeltjes zijn prachtig! 'Het was zo eenvoudig te vervagen nu de contouren zo ijl waren.' --> 'eenvoudig' is in tegenstelling tot wat veel mensen blijkbaar denken, geen synoniem van '(ge)makkelijk', en ook niet een chiquere versie ervan. De twee woorden hebben echt een andere betekenis. Het tegenovergestelde van 'gemakkelijk' is 'moeilijk' en dat van 'eenvoudig' is 'complex'. Je kunt hier dus beter '(ge)makkelijk' gebruiken. --> Ik heb ook moeite met 'vervagen'. Dat betekent volgens de Dikke Van Dale 'vaag, onduidelijk worden'. Misschien iets als 'in het niets oplossen'? --> En is dat eigenlijk wel zo gemakkelijk? Misschien kun je beter zeggen dat het makkelijk LEEK? --> (Ja, ik heb veel puntjes bij deze zin) 'de contouren'? Over welke contouren heb je het dan? Misschien kun je dan beter bijvoorbeeld 'alle contouren' gebruiken. 'Maar alles wat achter me lag, was mist en stilte.' --> ik zou 'alles' veranderen in 'al'.
Hoi Katja, hartelijk dank voor je uitgebreide feedback! Het is een les in de ware betekenis van woorden die ik zo gemakkelijk in een tekst gebruik (zoals hier bv eenvoudig en vervagen). Ik kies woorden vaak op gevoel, om de klank of de sfeer die ze bij me oproepen en sta dan niet stil bij de exacte definitie. Je hebt me hier weer bewust van gemaakt. En daarbij vond ik het een erg leerzame opdracht, waarbij ik werd gedwongen andere oplossingen voor het voor de hand liggende te zoeken. De groeten heb ik overgebracht :). Bedankt!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, wat een heerlijke tekst, je zou inderdaad bijna van Koning Winter gaan houden. Graag gelezen!