Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Eigen rechter # 220

John had op zijn telefoon gekeken en kon zijn ogen niet geloven. Het was inderdaad wat zijn vriend Hank hem had verteld. De foto was van een Amerikaanse jongen die natuurlijk van niets wist. Iemand had die gebruikt voor zijn profiel en gisteravond was hij er met de hulp van Hank achter gekomen wie er achter zat. Toen Anna onder de douche stond was John haar slaapkamer binnen geslopen,had haar telefoon gepakt en snel de historie doorzocht. Daar was het...hij trilde van woede. De klootzak had met haar afgesproken. Godverdomme. Snel las hij het over en sloeg het op in zijn geheugen. Zijn hart bonsde als een razende en een rood waas trok voor zijn ogen. Hij moest het de klootzak wel toegeven. Hij was slim. Zelf was hij er niet achter gekomen. Het was door een paar toevalligheden dat hij argwaan had gekregen. De achtergelaten bloemen bij de voordeur, het cadeautje wat was bezorgd. De stiekeme berichtjes via Facebook. Hij herinnerde zich dat hij zelf jaren geleden met een rood hoofd en stotterend bij zijn schoonmoeder voor de deur stond om te vragen of hij Petra mocht meenemen naar de bioscoop. Niks geen achtergelaten bloemen voor de deur of geheime afspraakjes. John had niet opgekeken van zijn krant toen Anna zei dat ze nog even naar een vriendin ging. Maar hij sprong op toen ze langs fietste. Toen Petra vroeg waar hij heen ging mompelde hij iets onverstaanbaars, trok zijn jas aan en sprong de auto in. Nu stond hij te wachten op een donker hoekje op de parkeerplaats en vroeg zich vertwijfeld af of hij zich niet had vergist. Hij fronste toen hij in het donker een fietslampje zag aankomen en verderop koplampen zag knipperen. Ondanks dat hij het had verwacht, schrok hij toch. Daar was die hufter, die oude viezerik. Zijn vingers sloten zich om het de steel van de schep. Hij ontstak zijn koplampen en in het felle licht zag hij een man staan die zeker niet leek op de profielfoto. Anna had hem ook gezien want ze schrok en sloeg een hand voor haar mond. John jogde de afstand in een halve minuut en stond zwaar ademend voor Anna, zwaaiend met de schep. De man deinsde achteruit en stak afwerend zijn handen vooruit. 'Anna, ga naar de auto en wacht daar op mij, 'schreeuwde John met overslaande stem. 'Pap,,wat doe jij hier? ' Ze stond daar met haar lange jas aan, muts op en een das omgeslagen. Haar mooie ogen wijd opengesperd en in opperste verwarring.'Wie is dat? ' 'Dat is een oplichter die jou met een valse profielfoto hierheen heeft gelokt. ' Anna staarde hem woedend aan.'Ik kan op mezelf passen, pap. Bemoei je niet met mijn leven...ik regel het zelf wel. ' De man grijnsde.'Hoor je wat ze zegt. Je moet weg. ' Zijn aanvankelijke angst ebde snel weg en maakte plaats voor zelfverzekerdheid. John voelde een onbeheersbare woede in zich opkomen en verstevigde zijn greep op de steel.'Niet voordat ik jou een lesje heb geleerd. ' De schep zwaaide omhoog en naar voren en raakte hem aan de zijkant van zijn hoofd. John hijgde zwaar en liet nu de schep bovenop zijn hoofd terecht komen. De man viel schreeuwend achterover. Bloed stroomde uit een diepe wond , liep over zijn gezicht en vormde een plas achter zijn hoofd. Anna sloeg haar handen voor haar gezicht en gilde.'Houd op...je vermoord hem. ' Ze rende op haar vader af en ging aan zijn arm hangen. John schudde zijn hoofd, kwam bij zijn positieven en besefte wat hij gedaan had. Hij keek Anna aan.'Je moet 112 bellen. ' Verward keek hij wild om zich heen, smeet de schep van zich af en rende naar zijn auto. Op weg naar huis kwamen twee politie auto 's en een ambulance met sirene en zwaailicht hem tegemoet rijden. John stopte aan de kant van de weg en legde zijn hoofd op het koele stuur...

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker actueel, John. Je lijkt als verteller aan het begin van je stuk meer begrip voor de vader te hebben dan aan het eind. Ik vind dit zelf ook een pijnlijke zaak. Als een rechter uit de hoogte met een zware strafmaat gaat strooien omdat een vader 'eigen rechtertje speelt' en termen als 'poging tot doodslag' worden geamputeerd van de beweegredenen gaan mijn nekharen overeind staan. Ik vind het dapper dat jij er op een fictionele wijze mee omgaat. Van mij mag je echter stelliger partij kiezen. Zeker aangezien het fictie is.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle namen hadden bij mij niet meteen een duidelijke rol: het duurde even voor ik wist wie wie was. Misschien ligt dat ook aan het gekozen perspectief. Mss ben ik een zeurpiet maar de opdracht was in 300 woorden. :mad: De titel dekt de inhoud goed.

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal, maar het was voor mij duidelijker geweest als ik eerder had geweten dat Anna zijn dochter is. Dus toen er ook een Petra op het toneel verscheen, was ik het even kwijt. Later in het verhaal werd het me duidelijk.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De wereld zit vol smeerlappen. Dat een vader eigen rechter speelt vind ik persoonlijk volledig begrijpelijk. Verder eens met Sanne hierboven, het was in het begin even verwarrend wie wie is. Maar dat kan ook aan de beperking van 300 woorden liggen. Alhoewel John … :lol:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John Ik dacht ook eerst dat Sanne zijn vrouw of vriendin was. Vertrouwde hij haar niet dat hij in haar telefoon ging kijken. Toen ik besefte dat het de vader was, begreep ik het beter. Altijd oppassen met contacten op het World Wide Web. Mensen kunnen zich als iedereen voordoen. Wellicht heeft Anne's vader haar voor iets afschuwelijks gered. Ik ben benieuwd hoe dit voor de vader gaat aflopen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel realistisch thema, ongeruste vader over afspraakje dochter in een achteraf gebiedje in het donker. Brr. De vader is zo over zijn theewater dat hij meteen een schep op het hoofd slaat. Heel leuk voor in het verhaal. Aan het einde laat je zien dat vader bij zinnen komt. Beetje bezint voor ge begint. Eerst praten dan daden, alhoewel de afspraak wel direct een grote mond opzet: De man grijnsde.'Hoor je wat ze zegt. Je moet weg. ' Ik zou wel een beetje beschrijving van deze man willen zien, maakt het mss nog spannender. maar dat is lastig met 300 w :lol: Kleine typotjes: in de zin: zijn telefoon, denk ik aan de telefoon van de hp, het is dus de telefoon van de heer van de ontmoeting begrijp ik: zijn eigen profielfoto mss? rood waas : rode waas Graag gelezen en fijne avond

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met de bovenstaande reacties. De eerste helft is wat wazig, maar de tweede helft is goed geschreven. Ik heb eigen rechters altijd al interessant gevonden. Het is een morele kwestie. Wanneer verdient een crimineel zijn straf? Het doodslaan van de crimineel komt echter wel een beetje uit het niets. Kon hij Anne niet mee naar huis nemen en de man aangeven bij de politie? Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John, Een goed verhaal. Het werd mij vanzelf duidelijk wie wie was. Begrijpelijk dat de vader voor zijn dochter opkomt. Maar het internet zit ook vol gevaren, waar je heel alert op moet zijn. Graag gelezen.