Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 219 Donut Panic

Het roze glazuur was al flink bevochtigd. Met zijn ruwe tong had hij hem zeker al tien keer rond laten gaan. Net voordat hij de eerste hap wilde nemen, klonk op de tv het gerammel van de lottoballetjes. Elke zaterdagmiddag, precies om twee minuten voor vijf, stond zijn Patricia naast de ballenbak. Hij had haar al zo vaak geschreven en de liefde verklaard. De eerste keer had ze teruggeschreven, van die andere driehonderd brieven wacht hij nog op antwoord. Door gefixeerd te zijn op het beeldscherm, floepte de donut uit zijn hand. In een slow-motion beweging probeerde hij hem nog te vangen, echter de snelheid maal de massa van zijn bovenarmen weerhielden hem van een geslaagde actie. Rollend maakte de donut zijn weg over de bolstaande Aldi laminaat en in zijn tocht nam hij onder andere pluisjes en dubieuze zwarte haren mee. Hendrik zweette al, maar op dat moment werden de sluizen opengetrokken. Het eerste lottonummer klopte al niet, Patricia had hem weer in de steek gelaten. Nu moest hij wel achter zijn verloren kameraad aan. Hij ging rechtzitten en de bank juichte van opluchting. De blauwe trainingsboek kleefde wel nog aan het leer. Tot drie keer toe probeerde Hendrik op te staan, bij iedere poging piepte zijn luchtpijp steeds een octaaf hoger, het scheelde niet veel of Minnie Riperton klom naar buiten. Hij duwde zijn eelt geïnfesteerde voeten in de versleten sloffen en begon traag aan zijn kruistocht. De donut had ondertussen de keuken bereikt en het viel Hendrik niet mee om ongepland zo’n afstand af te leggen. Daar lag zijn verloren vriend, onder het stof, haren en Hansaplast. Vanuit de hoek kwam zijn kater, Robert Redcat, aangekropen. Ze staarden eerst in elkaars ogen, daarna richting de donut. Beide waagden een sprong. En door deze intense reis werd Robert Redcat geplet, echter zorgde zijn ledematen voor een Art Nouveau stijl, die Hendrik miljonair maakte. Hij schrijft nog steeds brieven aan Patricia.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker bizar verhaal. Bijzondere invulling van het begrip reis. De liefde voor Patricia en het gevecht met de kat zijn erg komisch. Hij ging rechtzitten en de bank juichte van opluchting. De blauwe trainingsboek kleefde wel nog aan het leer. Tot drie keer toe probeerde Hendrik op te staan, bij iedere poging piepte zijn luchtpijp steeds een octaaf hoger, het scheelde niet veel of Minnie Riperton klom naar buiten. Dit stukje haalt de vaart er een beetje uit, vind ik. Misschien iets weglaten of herschrijven. Het is 'het laminaat' of 'de laminaatvloer'. gr. Nynke

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard, ik snap wel waarom Patricia niet reageert op de liefdesbrieven van Hendrik. Je schetst echt een hilarisch en tegelijkertijd weerzinwekkend beeld van een vastgeroest leven, waarbij van de bank opstaan al een reis is. Maar ondanks alle viezigheid lag ik uiteraard weer in een deuk. 'Door gefixeerd te zijn op het beeldscherm, floepte de donut uit zijn hand' Deze zin leest niet heel soepel. Ik zou hem eerder zo schrijven: 'Doordat hij zo gefixeerd was op het beeldscherm, floepte de donut uit zijn hand.' Goeie laatste zin!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard De belevenissen van een zwaargewicht, voor wie een tochtje naar de keuken al topsport is en dan is hij ook nog zijn kat kwijt. Hopelijk maakt Patricia ooit een programma over afvallen. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
RichardOtten Uitstekende en originele beschrijving van de onbereikbare en onbeantwoorde liefde - immers een eindeloze reis!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dikke smile op mijn gezicht. :D Bewonderenswaardig hoe jij altijd de dingen bij elkaar verzint zoals het ineens benoemen van de 300 brieven en het stukje Hansaplast. Het maakt het verhaal af. :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij beetje verwarrend, maar ik vind het erg goed geschreven. Met zijn ruwe tong, denk ik terug aan de witte kat verhalen, opdracht 2 weken terug. Maar of ik daar echt aan moet denken volgens jou als schrijver Richard? Ik kom graag weer lezen bij je. Fijne dag.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Richard, Echt hilarisch. En ook een beetje zielig. Wat moet je nou aan met zo'n type? Elke zaterdagmiddag t/m antwoord ontnamen me bijna het genot van het verder lezen, omdat dan ineens de vaart eruit is. Dat stukje moet echt korter voor mij. Verder vond ik je karakter origineel en heel duidelijk neergezet. Niet omschreven, maar echt uitgebeeld. Knap!

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft niet ver te reizen voor een goed verhaal. Hendrik is zo goed beschreven, dan kan het ook op de vierkante meter. echter zorgde zijn ledematen voor een Art Nouveau stijl : dit stukje begrijp ik niet. Wel mooi dat hij Patricia niet vergeet.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je gewerkt met je stem voor dit verhaal of heb je het direct op papier neergepend? Ik merk dat de vloeiende lijn die ik eerder in je verhalen las hier een beetje onderbroken is door zijstappen, maar dat geeft een verhoging van de vervreemding, vind ik. Goed gedaan!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties! @Odile, ik heb me laten leiden door de stemmen in mijn hoofd, meerdere wilden spreken, dus vandaar de zij stappen :D. Maar met al gekheid op een stokje, de meeste korte verhalen die ik hier schrijf komen voort uit één vloeiende lijn, waar ik me ter plekke door mijn fantasie laat leiden. Grotere verhalen, doe ik meestal wat langer over.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest het zorgdeN zijn in de laatste alinea? Ik snap dat niet zo goed. Geplette kat kunst? Het geheel heeft iets lekker viezig tactiels. Het mocht wat minder hoogdravend qua taal van mij alhoewel de tocht van de donut ook wel weer heerlijk episch is geworden. Soms, zoals in de eerste twee zinnen, vind ik dat ik als lezer te veel aan het werk wordt gezet, maar de scène die je schetst, is ontzettend geslaagd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit was weer een echt Richard Otten verhaal. Echte fantasie en duidelijk verwoord. Haha, ik heb ook Minnie Riperton opgezocht. De kreunende stem herkende ik. Met veel plezier gelezen.