Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het Troodos gebergte #219

Vandaag staat een trip door het Troodos gebergte op de agenda. Met de bus worden we vroeg opgehaald bij het hotel en rijden we naar het verzamelpunt waar we overstappen in Toyota Land Cruisers. We hebben een Nederlandse gids en hij heet Rene. Het eerste gedeelte gaat over geasfalteerde wegen en is de stemming opperbest. De muziek schalt uit de speakers en in een lange rij trekken we het gebergte in. Onderweg zet Erik af en toe de muziek zachter, zodat hij iets kan vertellen over wat we onderweg tegenkomen. We merken dat we in het gebergte komen. De neus van de Toyota duikt omlaag dendert over het rotsachtige pad heen en achterin stuiteren we alle kanten op. 'Hou je vast,'roept Rene.'We hebben nu een ruig stukje. ' Hij heeft makkelijk praten met zijn gordel om. Er zit een oudere vrouw naast mij en ik hoor het kunstgebit rammelen in haar mond. Mijn vrouw probeert de helse rit te filmen maar daar is geen beginnen aan. Een achtbaan is er niets bij en als we een ondiepe plas induiken en de Cruiser met grommende motor weer de weg omhoog vindt vraag ik me af of mijn ribben gekneusd of gebroken zijn. Anderhalf uur later stappen we gebroken uit bij het restaurant waar we de lunch nuttigen. Rene ontpopt zich als een goede organisator en een uur later dansen we met het personeel de sirtaki, toegejuicht door de andere gasten. Als we weer tevreden de auto instappen is de temperatuur gestegen tot meer dan 35 graden en staat er geen zuchtje wind. Na weer een uur door elkaar gerammeld te zijn hebben we de Toyota verlaten en zitten we weer in de bus, terug naar het hotel. Maar we zien dat het nog geen half vier is en de tour zou duren tot vijf uur. Maar Rene zou Rene niet zijn als hij daar geen goede oplossing voor had. De bus stopte bij het begin van een dorpje zoals er duizenden zijn in Cyprus. Rene stond op en nam de microfoon. 'Tot slot stoppen we in dit dorpje waar een paar bezienswaardigheden zijn, zoals het kerkje in het centrum en schitterend klooster aan de rand van het dorp. Hier kunnen jullie op eigen gelegenheid gaan kijken. Als jullie gewoon rechtdoor lopen zie je de bus vanzelf staan. ' Dus reed de bus leeg verder en sjokten wij met zestien man onder de brandende zon door een saai haveloos dorpje waar echt helemaal niets bijzonders was te zien. De paar mensen die buiten zaten keken verbaasd naar het groepje dat puffend en zwetend langs ze heen trok. Toen we eindelijk weer in de bus zaten stopten we ruim een uur later bij het eerste hotel. 'Vergeet de gids en de chauffeur niet, 'riep Rene, en wees naar het rieten bakje wat voorin de bus, naast de chauffeur stond. We zagen dat er al wat losse muntjes in lagen. Heel erg veel zijn er niet bij gekomen. Vanwege privacy redenen zijn namen gefingeerd.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John Doe Ik rammelde met je verhaal mee. Ik moest erg lachen om de zin. Er zit een oudere vrouw naast mij en ik hoor het kunstgebit rammelen in haar mond. Een paar zeurtjes. De spaties bij de aanhalingstekens. 'Hou je vast,'roept Rene.'We hebben nu een ruig stukje. ' Als jullie gewoon rechtdoor lopen zie je de bus vanzelf staan. ' 'Vergeet de gids en de chauffeur niet, 'riep Rene, Hopelijk was de rest van de vakantie wel geslaagd.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is lastig lezen aan het begin waar zin op zin volgt zonder dat er 'flow' in komt. Het blijft een beetje 'en toen, en toen'. In het 'Dus de bus' vind ik 'Dus' niet zo lekker. Het is verder een fijn verslag van een georganiseerde excursie, heel herkenbaar neergezet. De disclaimer vind ik geestig. Ik hoop dat je dat ook zo bedoeld hebt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, John, ik vind de insteek van je verhaal heel goed en er zitten veel grappige ingrediënten in. Ik vind het een verhaal dat je hebt verteld tijdens een warme avond buiten met wat drankjes op. Om te lezen is het net iets te langdradig.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: ik kan met je verslag meevoelen. Ik herinner mij een reis waarbij de bus niet door een feestpoort kon. We zijn een kijkje gaan nemen terwijl de buschauffeur met twintig keer steken de bus keerde.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen. Je moet even goed naar de tijden kijken die je gebruikt, af en toe stap je onnodig over op verleden tijd en dat leest niet lekker. Verder zou ik wat passage's schrappen zodat het geheel wat scherper en prettiger leesbaar wordt. Volgens mij zit je ruim over de 300 woorden heen. Het is een herkenbaar verhaal. Wij hebben in Turkije ook dergelijke excursies gemaakt die achteraf toch wat teleurstellend waren. gr. Nynke

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi John, helemaal eens met de eerder genoemde opmerkingen. Verder heeft je verhaal een droge humor en is het heel herkenbaar; al die toeristen die een wat klungelig georganiseerde tour gelaten over zich heen laten komen.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb jaren in de reiswereld gewerkt en kreeg de saaie kriebels bij je verhaal. Zo gebeurt het in het echt ook, vaak zelfs zonder waarschuwingen vooraf. Goed geschreven dus qua sfeer. Voor het overige sluit ik me aan bij de feedback die hierboven al gegeven is. Die disclaimer vind ik hilairisch!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op mij komt het ook over als een reisverslag. Misschien trek je de lezer er meer bij door het perspectief te veranderen? :? Jammer dat de laatste uur de rest van de leuke dag doet vergeten. :(

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin dacht ik werkelijk dat ze te pletter zouden storten. Dat gebeurt gelukkig niet; dan maar liever een bezoek aan een saai dorpje. Ik ben het met de opmerkingen hierboven eens. Lees het nog eens zorgvuldig door (Erik in regel 7 is denk ik Rene). Het verhaal verdient het. Mooie onderkoelde humor: 'Hou je vast,'roept Rene.'We hebben nu een ruig stukje. ' Overigens leeft dit stuk van het verhaal voor mij het meest. Ik zie het helemaal voor me. Heel grappig en ook die disclaimer is leuk.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg realistisch, zo'n voorgeschotelde trip. Als jezelf iets uit probeert heb je overigens ook frustraties hoor. Beeldend weergegeven en ik was echt even mee met je op reis, dus voor mij goed geschreven. Fijne zondag.

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo John, Ik denk dat het je al helpt als je het verhaal hardop leest. Dan voel je denk ik wel wat eraan schort en wat er lekkerder kan. Verder is het natuurlijk lastig om een vervelende langdradige ervaring tot een verhaal te maken dat fijn weg leest. Je lost het her en der al op met humor, bijvoorbeeld over dat rammelende kunstgebit. Doe daar maar wat meer van voor mij! Ik boek zelf bijna nooit tours en ik weet meteen weer waarom. Gewoon een Lonely Planet kopen en de stupid tourist uithangen, dat is meer mijn ding. Fijne avond!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal komt inderdaad heel realistisch over en je zou het in een herschrijf nog eens hier en daar absurder kunnen maken (zoals je deed met het gebit). De scène in het dorp kan uitgesponnen worden zodat het zintuiglijker wordt in plaats van een samenvatting. Wel riep het bij me herinneringen op aan een eigen akelige weg met kuilen waar we met een noodvaart over reden, dus die ruimte heb je mij als lezer gelaten en dat is fijn.