Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#217 Kat in het nauw

Kat in het nauw We drinken koffie uit beleefdheid. Koffiedrinken stelt onze weinige gasten op hun gemak. Dat geldt ook voor de jonge vrouw tegenover ons. ‘Wil je er een koekje bij?’ ‘Lekker,’ antwoordt zij. ‘Wij nemen er zelf geen, maar neem gerust.‘ Drinken en eten, we hebben het niet meer nodig. Eos, met haar spierwitte haren geeft onophoudelijk kopjes tegen de benen van onze gast, ze spint volop. ‘Hoe vind je ons dorp?’ vraagt Regina. Regina, onze leidster, vernoemd naar Rosmerta, de godin van voorspoed. Haar lichaam droeg vroeger een andere naam, net als mijn lichaam. ‘Nu ja, bijzonder vooral. Alleen maar vrouwen en weinig huisdieren.’ Ze aait de vacht van de witte kat. De sjaal om mijn nek verbergt de afdruk van het koord dat de adem voorgoed van mijn lichaam afsneed, zodat ik binnen kon treden. Geen eten, geen drinken, maar wel het verval van de stoffelijkheid. Eos moest een zijsprong maken. Tijdelijk. Onze gast is aan de late kant, maar nog net op tijd. ‘Zou je hier langer willen blijven?’ vraag ik. ‘Ik houd van reizen, dus nee, ik zal niet blijven.’ Ze weet het nog niet en dat vertedert me. ‘Vind je de koffie niet lekker? Toe drink.’ Regina weet precies hoe ze gasten tot drinken aan moet sporen. Onze gast neemt een slok. Haar ogen vallen dicht. De koffiekop glijdt uit haar handen. Haar lichaam valt op de bank. ‘Pak het koord,’ sist Regina. Eos springt luid miauwend op de schoot van het bewusteloze lijf. Ik sla het koord om de nek van onze gast. Langzaam trekken we de keel dicht, tot ze na haar laatste adem de ogen weer openslaat. ‘Welkom terug lieve Eos,’ verwelkomt Regina onze oude vriendin. De witte kat ploft levenloos op het vloerkleed.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat me in verwarring achter, Hadeke. Ik lees een mengeling van aspecten uit de Griekse en Keltische mythologie. Ook wat Harry Potter, hoewel in die boeken heel veel aspecten door elkaar worden gebruikt. Het meeste wat mij verwart is het aaien van de vacht van de oude mevrouw, terwijl ze net zegt dat er vooral veel vrouwen zijn en weinig huisdieren. Aai je dan maar de vacht van een oude vrouw? Misschien denk ik te nuchter. Toch lees ik graag zulke verhalen. Schrijven zal ik ze nooit kunnen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal! Spannend. Ik moest het wel 3x lezen voordat ik het goed begreep (denk ik). Kleine suggestie: Wat het misschien minder verwarrend zou maken (als ik het verhaal goed begrijp), en ook het einde verrassender/sterker, is als de kat vanaf begin af af Eos wordt genoemd. En dan iets van: het kattenlichaam ploft levenloos op de grond, ofzo :). Dank voor het verhaal!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor de reacties! Karel, ik heb je suggestie overgenomen. Helpt denk ik inderdaad voor een beter begrip. :-)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, wat een prachtig verhaal over, mag ik het noemen, hekserij? Ik heb ervan genoten, mooie sfeer en ook de spanning zit er in, mn bij de zin: ‘Vind je de koffie niet lekker? Toe drink.’ Mooi de namen Regina en Eos, zoals Levina al aangeeft. Heel graag gelezen en knap geschreven. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ken je 'Tijdmeters' van David Mitchell? Daar worden ook van dit soort fratsen uitgehaald. Ik moest er meteen aan denken toen ik dit las. Jij bent beter in moorden :) Goed geschreven.