Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nooit meer #214

'Dit is de hoofdparachute die automatisch opent.' De instructeur liep langs de mannen en vrouwen die klaar stonden voor hun eerste sprong. In het midden stopte hij en wees naar de hulpparachute op de rug van de vrijwilliger. 'Mocht die niet opengaan, wat nooit gebeurt,'voegde hij er aan toe.'Hebben we nog de hulpparachute.' Hij stak een vinger in de lucht om zijn woorden kracht bij te zetten. 'Je hoeft nooit bang te zijn dat er iets misgaat tijdens de sprong. Onze ervaren en deskundige riggers vouwen de parachutes en staan er garant voor.' Hij draaide zijn hoofd van links naar rechts.'Zijn er nog vragen?' Iedereen zweeg. Hij klapte in zijn handen.'Mooi, dan gaan we springen.' Het vliegtuig steeg brommend naar negenduizend voet en ik zat te beven op het bankje. Angstvallig keek ik naar mijn buurman die nonchalant voor zich uit keek, 'Maak je geen zorgen,man,'zei hij en glimlachte.' Je hebt gehoord wat hij zei.' Ik perste mijn lippen op elkaar en lachte terug als een boer die kiespijn heeft. 'Ik weet het niet...zal mijn aangeboren angst wel zijn.' Het groene licht ging branden als teken dat het vliegtuig de gewenste hoogte had bereikt. De instructeur stond op en liep naar ons toe. 'Jullie staan op het punt je eerste sprong te maken,mensen.' Een grote deur schoof open en de wind rukte aan onze spullen. 'We gaan op de volgorde zoals jullie hier zitten,'schreeuwde hij.' Denk erom. De parachute gaat automatisch open. Na de sprong krijgen jullie in de kantine je eerste spring brevet. Succes.' Trillend over mijn hele lichaam zag ik de twee voor me naar deur lopen en springen. De instructeur wees naar me en zag me aarzelen.'Maak je geen zorgen. Het is een unieke ervaring. Spring en geniet ervan.' Hij sloeg me op mijn schouder. Langzaam stond ik op en wankelde naar het gapende vierkant. Mijn adem stokte in mijn keel toen ik omlaag keek en ver beneden het land keurig zag opgedeeld in vierkanten van verschillende grootte en kleuren. Slootjes sneden het landschap door midden. Onder mij bolden drie parachutes op. 'Spring!' Ik zette de bril op mijn neus, sloot mijn ogen en sprong het vliegtuig uit. Als een steen stortte ik met een duizelingwekkende snelheid naar beneden. Ik wachtte op de geruststellende ruk aan mijn armen als de parachute werd geopend. Ik probeerde omhoog te kijken en grabbelde met mijn vingers naar de hendel om de reserve parachute open te trekken. Er gebeurde niets..helemaal niets. Ik voelde me een speelbal van de wind. Ik schreeuwde van angst toen ik de verbijsterende blik in de ogen van de andere springers zag. Ze zagen de doodsangst in mijn ogen. Op dat moment wist ik het zeker. Dit zou ik niet overleven. Mijn hart bonsde als een razende en het bloed trok weg uit mijn gezicht. Hij nam de Virtual Reality helm van me af en keek me bezorgd aan. 'Gaat het?' 'Godverdegodver,'vloekte ik en haalde diep adem. Mijn hoofd zakte tussen mijn benen. Langzaam kwam mijn hart weer tot rust en voelde ik me iets beter. Het zweet stond op mijn voorhoofd en mijn haren plakten aan elkaar. Moeizaam kwam ik overeind en zocht steun aan de stoel waar ik op had gezeten. 'Nooit meer,' fluisterde ik tegen hem.'Ik heb het zweet in mijn handen staan.' Voor de cabine verdrongen mensen zich voor hun levens echte VR Experience. Ik maakte dat ik buiten kwam en depondeerde mijn maaginhoud in het weiland.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
John Doe, wat een grappige inhoud heb je gegeven aan het weekthema. proficiat. Ik moest ook bijna overgeven met je hp, maar ook erg lachen! Dus heel levensecht geschreven. Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Spring en geniet ervan' wordt mijn nieuwe levensmotto. Is de 'Hij' die de VR helm afdoet, trouwens óók de instructeur? En zo ja, wist hij dat de parachute niet open zou gaan? Gebeurt dit altijd in dit scenario? En waarom is er een weiland buiten? Ik heb vragen. Is een VR-situatie eigenlijk niet een variant op 'het was maar een droom'?

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mocht die niet open gaan, wat nooit gebeurt> wat nooit voorkomt is duidelijker. Nu lijkt het of er wordt gezegd dat de chute normaal gesproken nooit open gaat. Of doe je dat expres met het oog op het einde? Hij was mij niet helemaal duidelijk iig. Een ideetje wat door mijn hoofd gaat: misschien kun je het hele stuk na het afzetten van de VT helm weglaten en dan hooguit het zinnetje van de maaginhoud er nog bij laten staan. Kijk maar wat dat doet en of je dat wilt. Ik vond het einde de vaart er namelijk een beetje uit halen, terwijl die VT helm nu juist zo'n sterk einde vormde. Levensecht beschreven. Knap!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk die verrassende ontknoping. Origineel gevonden. Je zou kunnen proberen om het hele verhaal in de tegenwoordige tijd te zetten, daarmee wint het aan kracht denk ik. gr. Nynke

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De twist op het einde, daar houd ik van! Leuk verzonnen en zeer geloofwaardig beschreven. Ik vond de aanloop ietwat lang en voorspelbaar (als je de opdracht al kent). Misschien kan het spannender als je clichés vervangt of weglaat (speelbal van de wind en vallen als een steen). Ook ik ben voorstander van tegenwoordige tijd. Dat trekt je meer in een verhaal, maakt het actiever. Dan aan het einde heeft hij zweet op zijn voorhoofd, dat alles schrijf je voor mij heel beeldend maar dan zegt hij, 'ik heb het zweet in mijn handen staan', dat zou dan voor mij weg mogen want als lezer kan ik me dat al voorstellen door de voorgaande zinnen. En 'depondeerde'? Moet dat niet 'deponeerde' zijn?

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de VR goed gevonden. Beter dan wakker worden uit een droom. Het is er een variant op, maar origineler en actueler. De paniek en de angst zijn goed invoelbaar. Ik heb wat moeite met deze zin: 'Ik wachtte op de geruststellende ruk aan mijn armen als de parachute werd geopend.' Dat lijkt niet helemaal te kloppen. Ik zou gaan voor: 'Ik wachtte op de geruststellende ruk aan mijn armen die je voelt als de parachute wordt geopend.' Mooi verhaal.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Volgens mij ben je over de grens van 300 woorden heen gegaan. Zeker weten doe ik het niet en het maakt me eerlijk gezegd ook niet uit. Is negenduizend voet niet erg hoog om uit een vliegtuig te springen. Ik weet het niet, want ik heb het nog nooit geprobeerd. Ik zou de eerste alinea weghalen. Mijn idee, hoor. Heel verstandig dat je de lucht niet bent ingegaan. Mooi dat kotsen in het weiland. Wel een beetje vreemd dat het weiland zo dichtbij was. Vergeet niet om achter een punt een spatie te plaatsen. Er misten meer spaties. Sorry voor mijn gezeur. Ik vind het gewoon jammer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
John Doe, … ik vloog en sprong met je mee. Ik zou echt te pletter vallen. Was ik even blij dat het zo'n bril was. Gelukkig zit ik hier achter mijn computer. Het was leuk om te lezen.