opdracht #209 - het oude gezicht

Mijn gezicht heeft sedert de lente een serieuze verandering ondergaan. Uit verveling staar ik elke dag enkele malen in mijn vergrotende handspiegel die ik trouw in mijn beautycase overal mee naar toe sleep, naar dit voor mij onbekende gezicht. Om te beginnen is er goed nieuws. Mijn haar dat ik sinds mijn ziekte niet meer laat verven, is mooi zilvergrijs en krult weer als in mijn jonge jaren. Door het jarenlang te verven was het stug en minder soepel geworden. Ik heb spijt dat ik daar niet eerder mee ben gestopt. Ja, en dan de ogen. Op sommige uren zie ik twee mooie, grote bruine kijkers waar nog altijd lichtjes in vonken. Stralende ogen. Men heeft mij vroeger dikwijls complimentjes gegeven over mijn stralende blik. Op de meeste uren zie ik nu twee poelen vol verdriet. De oogleden hangen zwaar over het bruin. De tranen vloeien rijkelijk, hun sporen zijn zichtbaar in de rimpels naast de neusvleugels gegrift. Soms vloeien ze van een vreugdemoment, maar meestal van zielepijn. Ook het zicht is sterk verminderd. Ik moet ze sluiten voor fel licht. Maar ik prijs me gelukkig dat ik de schoonheid van de passiebloem nog zie. En de zoete geur kan opsnuiven met een normale neus, die door mijn echtgenoot ooit lieflijk een wipneusje werd genoemd. De kleine mond die vroeger zo graag lachte, beeft, trilt en af en toe willen de lippen de woorden niet meer vormen. En dan die ouderdomsvlekken. Ze rijzen als paddenstoelen uit mijn huid. Uit frustatie krab ik ze open en dan smijt ik de spiegel ver van mij af. Ik ben altijd fier geweest op mijn gezicht. Hoogmoed komt voor de val. Zo zie je maar weer. Gelukkig bedekt mijn grijze haardos mijn oren waar gehoorapparaten mij nog enigszins met de buitenwereld verbinden. En weet je, oren worden steeds groter. Ik eindig bij het nekje. Mager ondersteunt ze mijn kin die nog altijd wilskracht uitstraalt. Nee, veel moois is er niet meer aan mijn gezicht te ontdekken. “Oud” heeft geen medelijden met de mens. Ik schrijf dit stukje niet om medelijden op te wekken. Het is de realiteit en daar durft bijna niemand over te schrijven. Ik wel en ik hoop dat veel medemensen naar de spiegel rennen en hun gezicht, ook al beantwoordt dat misschien niet aan het schoonheidsideaal zullen kussen en koesteren zolang het nog kan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke, als ik jouw duidelijk geschreven stukje lees, lijkt het alsof er weinig aan je gezicht deugt. Natuurlijk, het wordt ouder, maar ik denk dat anderen jou heel anders zien dan jezelf. Rimpels en andere gebreken hebben ook zijn charmes. Het belangrijkste is dat je gezicht spreekt en op de foto lijkt mij dat je een mooie, viendelijke 'look' hebt. Opmerking: de opdracht was dat je in de 2e persoon moest schrijven. Maar dat maakt jouw indrukken er niet anders door, denk ik.
30 augustus 2018 - 21:23

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules: die tweede persoon zag ik zelf nog net voor het plaatsen, ik heb toen maar een nieuw stuk geschreven bij Marijcke was het mij niet eens opgevallen, prima zo Marijcke: ken uzelve lukt op den duur, dat blijkt, fijn om te lezen
30 augustus 2018 - 23:25

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees dit met een dubbel gevoel. Blij om weer van je te lezen, verdrietig om wat het is. Is het niet fijn om de frustratie van je af te schrijven? Beter dan je ouderdomsvlekken aanvallen, die kun je maar beter te vriend houden.
31 augustus 2018 - 0:30

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marijcke bij mij raakt u altijd een tere heel mooie snaar, met dit prachtige zelfintrospectie verhaal weer! Uw foto erbij spreekt boekdelen, u geeft voor mij zo'n mooie weg in het leven aan om de oudere leeftijd te gaan. Acceptatie en toch de realiteit te laten zien van de 'oude' dag, met een bespiegeling van ook de jonge Marijcke nog nooit uit het oog verloren, bijv. je haar: krult weer als in mijn jonge jaren In een woord: fantastisch met nu idd drie uitroeptekens:!!! Ik hoop weer meer van u te lezen, fijn weekend
31 augustus 2018 - 10:54

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan allen die mij zo'n mooie feedback gaven, dank voor ook de bemoediging die eruit spreekt. Ik ga mijn best doen de draad met SOL weer beet te pakken. Iedere dag een stapje voorwaarts. Hopelijk word ik weer de oude "oude". Ik was door vakantie van mijn dochter een tiental dagen "in de zorg"; ze noemden mij de jonge bloem van de afdeling, dat deed wel deugd. Ik heb daar zaken gezien die heel triestig waren, en het was ook fijn om af en toe een zwaarder getroffen mens een beetje te kunnen helpen. Ik heb nogal egoïstisch geleefd, denk ik nu, en zou wat jonger en fitter willen zijn om alsnog als vrijwilliger mijn diensten aan te bieden. De verzorgers en vrijwilligers waren fantastisch met hun hulp. Ik was in "Het Zand" op linkeroever in Antwerpen. Moest iemand onder U iemand daar toevallig kennen, laat het dan svp horen aan deze mens. Ik wens iedereen een fijn weekend toe. :)
31 augustus 2018 - 13:54

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanuit je hart geschreven. Prachtig. Ik sluit me verder aan bij alle positieve dingen die hierboven staan. Vervang die wrede, vergrotende spiegel door een gewone ;) Wees mild voor jezelf. Gebruik de passie van de bloem, dan lezen we vast nog meer van je! Ik verheug me er erg op.
31 augustus 2018 - 17:37

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De realiteit en daarover durven schrijven. Ik vind het mooi. Van mij geen medelijden, wel waardering. Ik vind de stukjes waarin de schrijver zichzelf mooier schrijft dan zij zich vindt, moeilijker te verkroppen. Het openkrabben van ouderdomsvlekken vind ik in zijn schrijnendheid een schitterend beeld.
3 September 2018 - 21:18