Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#189 Geen kunst. Nog niet.

De dreigende regenwolken laat ik met een brede kwast op het doek neerkomen. Grof de bietenakker en het korenveld, het landweggetje en het grasveld. Het miezeren zet nu echt door. Schilderspullen inpakken en oppakken. Hoe zou Martijn Monnickendam dat gedaan hebben, toen hij die twee kalfjes met olieverf buiten schilderde? Die schets in de wei gaf mijn vader aan mijn moeder, bij hun verloving. Het is mijn enige schilderij van een echte kunstschilder. Het eerste wat ik schilderde was een koe. Net als Monnickendam in de wei. Waarom gaat het toch altijd regenen? Ik vluchtte de stal in. Toch een mooi portret van de koe met oormerk 439. Terug naar het landschap. Van rechts liet ik een rij koeien het beeld binnen komen, met een boertje in blauwe overall en stok in de hand. In de einder een molen en een schuur. Een tractor met platte wagen vol balen hooi. Een vlucht ganzen in de lucht. Allemaal uitvluchten om niet aan de jongen met de hond te beginnen. Ik kon er niet meer onderuit. Dan maar eerst een schets maken, die weggooien en hup met de penseel een blauwe broek, dan met bruin de hond, als de broek droog is benen eronder en lijf met armen. Witte vlekken op de vacht van de hond, rode gympen, T-shirt en petje. Nog een paar minuten, niet getreuzeld, geef die jongen een mond en een oog. Mijn eerste landschap van de schildercursus leidt tot heftige discussie. De een zegt die hond stoort, de ander zegt leuk verhalend. De docent neemt het voor mij op: Jij bent een verhalend schilder, en dat is prima. Je gebruikt alleen primaire kleuren en daar is niks op tegen. Maar: het is geen kunst. Nog niet.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi PeterFD, Erg goed de sfeer getroffen, met mooie herinneringen. Ik zeg; jij bent een verhalend schrijver, en dat vind ik echt een hele kunst! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad beeldend geschreven zoals al is opgemerkt. Wat me wel stoorde waren de jaartallen die werden genoemd tussendoor, want ze haalden me uit het verhaal,dat vond ik jammer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ... wat een fijn verhaal. Vooral de vierde alinea. Ik vind dat het wel kunst is. Het is jouw creativiteit. Wat er op het papier komt kan wel niet goed zijn, zoals het perspectief, net als bij schrijven, maar het kwam toch maar via jouw gedachten en handen op papier. Zo is het mij eens verteld en daar moet ik nu aan denken.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, wat een leuk einde, schilder en schrijf jij maar lekker door. Ik kom wel lezen, je laat me tenminste lachen, heerlijk. Fijne zondag

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijke oogst mooie reacties. Die schrijfopdrachten zijn zo inspirerend! Anne: ik kom uit de non-fiction en dan is zo'n jaartal opzoeken en toevoegen een automatisme, maar je hebt gelijk, ik vind het zelfs lelijk, meteen weggehaald

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had kunnen zweren dat ik hier al op gereageerd had. En nog op een enige postmoderne manier ook. Merkwaardig. Maar goed: 'waarom gaat het toch altijd regenen?' vraag je, terwijl je ook zegt dat het het eerste schilderij is dat je maakt. Klopt dat, vraag ik mij af? Ik vind het verder een mooie afwisseling van interne monoloog en vertelling. Dat werkt goed. De eerste twee zinnen staan op zichzelf sterk. Door de rest van de alinea vraag ik me af of de eerste zin niet beter weer weg kan, zodat we vanuit het schilderij de fictieve werkelijkheid binnentreden. Als beeld staat dat voor mijn gevoel sterker. De laatste alinea is helemaal 21e-eeuws-verantwoord meta op dit feedback forum. En daarom, en om geen enkele andere reden dan het benadrukken van de waardering die ik heb voor wat je hier gepubliceerd hebt, nogmaals: Die hond, die moet eruit.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor Anne haalde ik de jaartallen weg en drukte op Bewaren. Tilma: ik heb het over twee schilderijen, mijn eerste landschap en mijn eerste schilderij überhaupt, een koe. Dat kan verwarren, besef ik nu. De herinnering aan Monnickendam is de oorzaak. De eerste zin met beeldentuin zou weg kunnen, ja. Ik doe dat, op gevaar af van een derde plaatsing haha. Over 21-ste eeuws meta zegt Google: zelfstandig beslissingen nemen in de megacognitieve wereld. Ik leef nog maar net in deze eeuw, maar ik weet al langer dat mega het beste genegeerd kunnen worden. Op dit forum komt 'minder is meer' nogal eens langs. Daarom dus die eerste zin weg op jouw instigatie. Wat de hond betreft, ik heb geen hond, die jongen wel, en dat ben ik niet, met behulp van omdenken leg ik je commentaar uit als compliment. Bedankt voor je tweede poging.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Coach bedankt voor het kunststempel (het stempel maakt een afdruk bijv. op een postzegel, de stempel ondersteunt bijv. een balk). Flauw he. Nee, echt, ik ben heel trots. Het was een aansprekende opdracht om toch bij mezelf te blijven.