#189 - Amandelbloesem - Vincent van Gogh
Op mijn rug lig ik op de zachte matras van gras. De weegbree kriebelt in mijn oor en een zwoel briesje streelt langs mijn gezicht. Ik sluit mijn ogen en laat de voorjaarszonnestralen de winterkou uit mijn lichaam verdrijven. In mijn buik dartelen vlinders. Mijn neefje is geboren, Vincent Willem, vernoemd naar mij. ‘We spreken dan ook de wens uit dat hij even vasthoudend en even moedig wordt als jij,’ had mijn broer vanuit Frankrijk geschreven. Het is mooi gezegd, aardig bedoeld. Maar hij spreekt niet de waarheid. Ik ben allesbehalve vasthoudend en moedig te noemen. Kijk mij hier liggen, met een ziekelijk lijf, zonder fatsoenlijke kleren om mij in te vertonen. Ik fluister: ‘Kleine neef, wordt niet zoals je oom. Je verdient beter. Duizendmaal beter.’ Uren blijf ik liggen om de kleine Vincent vanuit mijn diepste wezen, al mijn beste wensen toe te zenden. Als ik mijn ogen open, schitteren daar de witte blaadjes van de ontloken amandelbloesem boven mijn hoofd. Ze steken af tegen de blauwe hemel die intens van kleur is in de schemerende avondlucht. Een nieuw leven is uit moederaarde ontsproten. Ik voel mij gezegend bij de aanschouwing van dit prille bestaan en een immens gevoel van geluk treft mijn ziel. Ogenblikkelijk weet ik wat mij te doen staat. Veel heb ik niet te bieden. Behalve vastleggen wat ik hier, op dit moment zie en ervaar. Voor hem. Dat is wat ik kan, dat is wat ik doe.
Beste Hedje72, Wat een mooie
Erg mooi geschreven! Ik vind
Hoi Hedje72, bijzonder goed
Op mijn rug lig ik op de
Dank voor jullie reacties. Ik
Ik zie het helemaal voor me.
(Geen onderwerp)
een lief en zoet verhaal, met
Dank voor je reactie
tja, een zeker gevoel voor
Poëtisch, bezielend . Ik
schrijvenmaar heeft het al