Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#180 Net niet

We staan met alle acts van die avond in een rij naast elkaar op het podium. We kijken in het donkere gat waar het publiek zich bevindt. Felle lampen schijnen op onze gezichten. De presentator loopt van rechts naar links en vertelt dat de jury het moeilijk heeft gehad. Mijn handen zijn warm en nat. Mijn lichaam is vol van opwindende hoop. Het wil bewegen en dansen, maar moet nu stilstaan en wachten. Schiet toch op. Die zinloze inleidende praatjes die elk jaar het zelfde zijn, dreunt het in mijn hoofd. Er valt een stilte. Mijn ogen staren naar de mond van de presentator. Zijn lippen bewegen. Geklap van het publiek volgt. De schijnwerpers verschuiven zich naar een plek links van me. De muziek-act heeft gewonnen. Mijn gezicht wil betrekken, maar dat mag hij niet van mij ik moet vriendelijk beleefd blijven lachen. Zo erg is het helemaal niet. Die brok in mijn keel klopt niet. Mijn ouders, ooms en tantes komen naar mij toe. Ze hebben genoten en vonden dat ik het goed gedaan had. Ik dwing mijn gezicht vriendelijk te blijven lachen, maar eigenlijk wil ik weg. Ik baal. Ik zoek snel mijn jas en tas en verlaat het theater. Bij de uitgang stapt een oudere voor mij onbekende man op mij af: “Ik vond jou de beste, mooi verhaal wat je voordroeg.” Deze opmerking geloof ik en mijn binnenste maakt een vrolijk sprongetje.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Precies. Schoonheid is wat de kijker ziet. Niet de jury. Mooi verwoord. Ik kauw nog even op het begrip 'opwindende hoop'

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik leuk vond, is hoe je een soort afstand schept tussen jou en je lichaam/gevoel, zoals in 'Het wil bewegen en dansen, ...' en 'Mijn gezicht wil betrekken, maar dat mag hij niet van mij.' Misschien had je dit zelfs nog wat verder kunnen doortrekken: 'Mijn gezicht/mond blijft vriendelijk glimlachen, maar ik wil weg', 'Mijn binnenste gelooft hem en ik maak een vrolijk sprongetje.'

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Zonnestraal, mooi beschreven emotie, die ik me goed kan voorstellen. Volgens mij ervaart iedereen die daar zo staat opgesteld op dat podium hetzelfde. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Zonnestraal, ... wat een treffend verhaal en wat goed geschreven. Je werd daar technisch al op gewezen. Misschien heeft die onbekende heer ooit zelf eens iets dergelijks meegemaakt. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie fijne reacties! GS ik heb het inderdaad op de plek waar het lichaam iets anders wil doen dan de ik persoon doorgetrokken bedankt voor de tip!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonnestraal. Graag gelezen je verhaal. Eind goed al goed en smaken verschillen. Zo is er voor iedere schrijver lezerspubliek.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi en realistisch zoals jij je hoop/ nervositiet en uiteindeijke teleurstelling beschrijft. klamme handen, ongeduld en daarna de krampachtige glimlach, de schijn op te willen houden. De brok in de keel. Ik voelde met je mee. Maar, je bent uiteindelijk wel de grote winnaar. Een mooiere prijs kun je toch niet krijgen, dan het welgemeende compliment van de man die uit zichzelf op je toe kwam. De massa is maar massa.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik bedoel natuurlijk nervositeit. Drukte te vroeg op "bewaren"...