#166 geboorte

Het is april als we voor het eerst gaan kijken. Ze stuitert door de kamer als ik het vertel. Twee weken later komt ze wapperend met een briefje de les uitgehuppeld. Een show in de herfstvakantie. Voor ik er erg in heb, heb ik er niet alleen mee ingestemd een kneiterduur kostuum aan te schaffen dat viermaal tien minuutjes op een podium te zien zal zijn, maar ook dat mijn nauwelijks zesjarige kind viermaal tot na tien uur zal opblijven om tien minuutjes op een podium te zien te zijn. Ze verschijnt op het toneel met een grijns van oor tot oor. Straalt bij het applaus. En als ik haar uiteindelijk in pyjama op de achterbank installeer, glimmen haar ogen terwijl ze vertelt over de verschillende kostuums, met glitters en rozen, tutu's en lange rokken, en over grote meiden op echte spitzen. We hebben er een danseres bij.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Even dacht ik waar gaat dit heen, maar je hebt de geboorte vd danseres, en meer nog de geboorte van de passie voor het dansen goed weergegeven. In pyjama op de achterbank kan ik niet plaatsen. nauwlijks - nauwelijks vier maal - viermaal
28 oktober 2017 - 9:43

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, JanP. Slordigheidjes uiteraard direct aangepast. Die pyjama was om aan te geven dat ik haar na de voorstelling direct in pyjama had gehesen, in de veronderstelling dat het lieve kind om half elf 's avonds wel moe zou zijn en op weg naar huis direct in slaap zou vallen, en ik dus verrast werd door het onstuitbare enthousiasme waarmee ze bleef vertllen. Ik ben benieuwd of dit alleen in mijn hoofd duidelijk is, of dat andere lezers dit wel direct oppakken.
28 oktober 2017 - 10:33

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een heerlijk verhaal schrijvenmaar. Ik zie het stralende meisje gewoon voor mij en gaan. Heerlijk! Die achterbank was mij meteen duidelijk. Maar ik ben dan ook dol op autorijden, misschien is de toevoeging 'van de auto' na achterbank, handig? Wel twijfel ik over de herhaling zo dicht bij elkaar van 'vier maal tien minuitjes op het podium ...'. Het staat niet zo mooi, aan de andere kant onderstreept het ook wel weer de uitzondelijkheid die je bedoelt over te brenegn. Maar, al met al, voor mij een heel geslaagde 'geboorte'.
28 oktober 2017 - 10:44

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Dus na de voorstelling omkleden en in pyjama over straat naar de auto - dat kan uiteraard, toch zie ik eerder het meisje in haar kostuum voor me, huppelend naar de auto. 'Nee, mama. Ik ben niet moe.' En dergelijke. ;)
28 oktober 2017 - 10:48

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi beschreven, de zorg van de moeder en tegelijkertijd de trots en het haar dochtertje gunnen. Heerlijk - de pyjama ( en het joggingpak er overheen in de winter) op de achterbank. Dat deed ik ook, nu alweer ruim twintig jaar geleden, als we na de zwemles en de douche naar huis reden.
28 oktober 2017 - 13:57

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Schrijvenmaar, Wat een lief verhaal. Je weet me mee te nemen in het gevoel van de moeder en van de dochter, zonder dat je er op enige manier nadruk oplegt. Compliment. Wat ik erg leuk vind is in de tweede alinea het gebruik van twee keer vier en tien in twee verschillende betekenissen. Mooi in balans. Dank je wel. hartelijke groet, schrijfcoach Inanna
28 oktober 2017 - 14:28

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Blij te zien dat alles (zorg, trots, gunnen, stralen) toch overkomt, want ik had erg veel moeite met de woordlimiet deze week (heel uitzonderlijk voor mij) en vond het uiteindelijk heel moeilijk in te schatten of het nu niet alleen voor mij duidelijk was, omdat ik al het overige in mijn hoofd had.
28 oktober 2017 - 14:48

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje en heel duidelijk, zonder overduidelijk te zijn.
[...]op een podium te zien te zijn.
Hier bleef ik hangen. Zou het niet gewoon 'op een podium te zijn.' kunnen zijn? Met veel plezier gelezen.
28 oktober 2017 - 15:04

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, het meisje zie ik zo voor me. Als moeder moet je je soms in gekke bochten wringen en kan het ook nog duur zijn ook. Maar het gezicht met glimmende ogen op de achterbank in pyama maakt alles goed. Verhaal heel goed te begrijpen en idd wij deden dat ook na de zwemles!
28 oktober 2017 - 20:31

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De liefde voor je kind hierin in alle facetten laten zien zonder het te benoemen. ( bezorgdheid, keuzes, begeleiding, resultaat) :thumbsup: Dit alles in een juiste scene geplaatst. De pyjama op de achterbank snap ik als moeder. Perfect afgerond verhaaltje. :nod: Groetjes, May ( = Marietje :nod: )
29 oktober 2017 - 11:32

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit stukje heb ik met een glimlach gelezen, meegevoelt en meebeleefd. De eerste keer op een podium, optreden, dansen, iedereen zou t een keer moeten meemaken. En jij als ouder, hoe je dan je gelukkige dochter ziet. En beschrijft. Wat een heerlijk stukje tekst!
29 oktober 2017 - 21:59

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 minuutjes maar een leven lang een hartverwarmende herinnering voor moeder en dochter en een mooi verhaal voor ons! Je verhaal met veel plezier gelezen. Het pyjamaatje gelijk aandoen na de show is een ontzettend praktisch gebaar wat zo bij jou lijkt te passen. Ik moest er om glimlachen.
30 oktober 2017 - 11:40

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]op een podium te zien te zijn.
Hier bleef ik hangen. Zou het niet gewoon 'op een podium te zijn.' kunnen zijn?
zou kunnen maar misschien ging het toch ook wel om het te zien zijn hoewel dat misschien ook wel vanzelfsprekend is bij een podium hmmm bedankt voor je reactie; ik denk erover
31 oktober 2017 - 21:42

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug en @iKat: wat heerlijk dat ik jullie heb kunnen laten glimlachen (ik glimlachndan weer dat je zo'n praktisch gebasr bij mij vindt passen - hievweet jij dat nou, dit is toch echt maar een van heel heel weinig autobiografische verhalen ...?)
31 oktober 2017 - 22:05

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer lang geleden, maar die pyjamaatjes op de achterbank zijn voor mij als de dag van gisteren. Het trots zijn gaat gelukkig een moederlevenlang mee. Van tutuutjes en zwemdiploma’s tot trouwjurken en ingewikkelde papers. ;) Ik struikelende zoals Angus ook wel over ‘te zien te zijn’. Het klopt helemaal, maar ik vind het gewoon niet zo fraai staan. Heerlijke vertrouwde beelden riep je bij me op. :) ‘We hebben er een danseres bij’ is een stralende, alleszeggende slotzin. :thumbsup: :{}
31 oktober 2017 - 23:24

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, dat gevoel bij de herinnering blijft en komt nog in vele vormen terug. Herkenbaar het in pyjama op de achterbank zittende kind, dat de oren van je hoofd blijft kletsen. Graag gelezen, Groet Connie
1 november 2017 - 9:55