Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 165 Hongerigen spijzen

Het glas lag in gruzelementen onder de raamdorpel. Een kille wind waaide naar binnen. De boerderij was al jaren verlaten. In een hoek lagen tien dozen. Middernacht. Takken kraakten, de deur ging open. Ik wachtte af. De ruimte werd warmer naarmate hij dichterbij kwam. Om hem heen hing een oranje gloed. ‘Ferdinand. Het is tijd.’ Hij wreef zijn handen van voldoening tegen elkaar. ‘Je hebt de mooiste vrouw, de slimste kinderen. Iedereen blaakt van gezondheid. En verder ...’ Hij wierp een blik door het raam. In de verte verlichtten schijnwerpers de schoorsteenpijpen van mijn bedrijf, zilveren staven reikten tot de hemel. ‘Alles wat je wilde. En waarvoor?’ Peinzend bekeek hij zijn nagels. Gebogen, zwart en rot. Ik walgde ervan. ‘Ach ja.’ Hij stapte op me af. Zijn adem rook naar rottigheid en dood. Zijn neus stootte vlammetjes uit. Hij porde me, ik verroerde nog steeds niet. ‘Je zorgt voor anderen, zo ver reikt je zieltje nog, maar zelf ben je … bijna dood?’ Zijn mondhoeken zakten. ‘Triest, hè? Eerst liefdeloos, vandaag je leven.’ Zijn staart kronkelde van plezier. ‘Misschien.’ Ik haalde een cutter uit mijn zak, liep naar de dozen, sneed er een open en nam een wafeltje. ‘Hier.’ Hij deinsde terug voor wat ik hem aanbood. ‘Ruik. Proef.’ Hij snoof luidruchtig. Opende zijn muil en nam aarzelend een hapje. Smakte met gespleten tong. Beet nogmaals. ‘Warm het op. Straal hitte uit je neus boven dat wafeltje, en proef opnieuw.’ Hij deed het, zijn rode ogen lichtten nog meer op. Er kwam zelfs een spinnend geluid uit zijn keel. ‘Twee wafeltjes, flinterdun. Zacht. Een vulling van karamel. Mierzoet. Stroperig. Glijdt van je tong recht je keelgat in. Verwarmt je lichaam en geeft je een goed gevoel.’ Mijn woorden maakten indruk. 't Wafeltje was sneller op dan ik verwachtte. ‘Wat wil je van me?’ Begerig keek hij naar de dozen. ‘Heb je nog?’ Ik haalde een papier uit mijn zak. ‘Dit is ons contract van destijds.’ Ik verscheurde het en haalde een ander tevoorschijn. ‘Dit heb ik opgemaakt. Lees en teken.’ Zijn ogen gleden over het papier, hij keek dan naar mij en de dozen, en las verder. ‘Voor altijd?’ Ik knikte. ‘Je laat mij en mijn familie voor eeuwig met rust. In ruil …’ Ik duwde hem een pen in de hand. Hij aarzelde. ’Wil je liever dat de muizen ze opeten?’ Hij tekende. ‘Neem die dozen mee en verdwijn van hier.’ Met zijn staart tussen zijn benen verdween hij in de duisternis. De gouden letters op de dozen blonken in het maanlicht. Duivelse stroopwafels. Voor vriend en vijand.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zodanig over, en toch kreeg ik het voor een keer niet over mijn hart om nog meer te schrappen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ...wat een duivelsverhaal. Je bent vast nog in de ban van de monsters. Knap gedaan en ook de beschrijving van de stroopwafel. Zelfs de duivel houdt het niet voor mogelijk; zo lekker.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo Marlie, de duivel verleiden met stroopwafels. Als er nog eens wat engs gebeurd in mijn omgeving, ik neem voor alle zekerheid een zakje mee! Goed geschreven en een link naar de bijna verduisterde maan? (de verlichte schoorsteenpijpen van hp's bedrijf). Mooi beschreven de sfeer, voelbaar door je woorden heen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En nee, natuurlijk heb je niet geschrapt! Dit duivelse verhaal verdient alle woorden boven de 350! Mooie vertelling, fijn beschreven. Maar een din: kijk eens naar die allerlaatste regel: is hij echt nodig? Misschien kan je toch nog zes woorden schrapen ;) .

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) De duivel verslagen met een van zijn eigen wapens: verleiding. Geslaagde originele invulling van een eeuwenoud thema, compleet met contracten.
Zijn ogen gleden over het papier, hij keek dan naar mij en de dozen, en las verder. ‘Voor altijd?’
'dan' kun je volgens mij schrappen. Scheelt weer een woord :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel origineel en een oud saai verhaal interessant en erg leuk gemaakt. Ik heb zo’n vermoeden dat je heel snel in het bezit bent van alle duivelse stroopwafelrecepten. ;)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heeft de HP goed opgelost. De duivel met stroopwafels verleiden. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marlie, Een erg leuk donker verhaaltje over de wafels. Na alle zoete koek heerlijk te lezen. Mooi gedaan in beelden in plaats van beschrijven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanaf de eerste regel had je mij in de ban van je verhaal, met een sterk plot, Complimenten, Marlie, voor je schrijfstijl en fantasie. :nod:

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je inzending! De verlatenheid van de boerderij strookt niet met de ik-persoon die binnen aanwezig is. Verder is de setting prachtig omschreven. Je voelt de sfeer, je stapt zo binnen in het verhaal. Maar wat is het ‘waarvoor?’ waar de ander naar verwijst? En waarom is Ferdinand bijna dood? Dat wordt ons niet duidelijk. De neus die vlammetjes uitstoot, de staart die kronkelt, maken het geheel ineens tot een sprookje. Het zou zelfs een droom kunnen zijn. Het slot zou zo in een kinderboek met prachtige prenten passen.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de fb Lineke. Bijna dood, dacht ik dat de SOL lezers snapten, anders zou er toch op gereageerd zijn? Bijna dood, vandaag moest hij nl het leven verliezen. Hij had destijds al getekend voor een leven zonder liefde in ruil voor rijkdom en gezondheid. Maakte ik m.i. vrij duidelijk. Mss door mijn schrappen dat zaken niet helder zijn?