Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#163 Het

# 163 Het is onder en boven mijn bed, in de kast, op de wc, in de kamer en onderweg. Het is op school, in de lift, op de trap. Het weet alles. Ik speel wel eens met mijn piemel en ineens voel ik dat het kijkt, dan trekt ik vlug mijn hand weer terug. Het geeft mij een gevoel van schuld. Ik wil het niet in mijn leven, het moet weg. Soms denk ik in het Engels of in het Frans en dan besef ik dat het dat ook begrijpt en dat mijn gedachten ook dan niet van mij zijn. Ik kan het niet zien maar het ziet alles. Het is onzichtbaar maar het is er altijd, ik kan nooit ontsnappen. De duivel heeft tenminste bokkenpoten en horens, die vind ik zo eng niet.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Bar intrigerend met twee schokeffecten, de piemel en de duivel. Vind je deze zin niet lastig lezen? [Soms denk ik in het Engels of in het Frans en dan besef ik dat het dat ook begrijpt en dat mijn gedachten ook dan niet van mij zijn.] Een optie om 'het' met een hoofdletter te schrijven? (typo: dan trekt ik)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Een origineel, duivels vervelend monster achtervolgt de HP. De HP gaat nog naar school en is dus nog erg jong. Hopelijk zal de HP ontdekken dat het geen monster is, maar een natuurlijk gegeven dat in het jongensleven nu eenmaal zijn plaats heeft. :o :p

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krachtig fragment, vooral omdat 'het' onbenoemd blijft. Het is overal en nergens, het weet alles. Een figuurloze maar heftige en angstaanjagende aanwezigheid. Heel goed bedacht!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Bar intrigerend met twee schokeffecten, de piemel en de duivel. Vind je deze zin niet lastig lezen? [Soms denk ik in het Engels of in het Frans en dan besef ik dat het dat ook begrijpt en dat mijn gedachten ook dan niet van mij zijn.] Een optie om 'het' met een hoofdletter te schrijven? (typo: dan trekt ik)
'Bar intrigerend'. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik het fraaist vind, de schrijfwijze van je verhalen of je commentaren, Mili. ;) Ik vind de zin zelf niet lastig om te lezen maar de lezer vind dat misschien wel. Ik kijk er nog eens naar. Twee keer 'dan' vind ik bij nader inzien niet zo geslaagd dus hij moet toch 'op de schop'. Dank voor je feedback, en de typo verbeter ik.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp uit je tekst: streng ego beschreven. Mooi gevonden!
Mw. Marie, scherp gezien. Met dank aan de predikers. Dankjewel voor het lezen en voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, het eigen onderbewuste, dat kan een waar monster zijn. Mooi uitgewerkt!
Marceline, Persoonlijk denk ik dat dit het allergrootste monster is. :nod: Bedankt voor je fijne reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Een origineel, duivels vervelend monster achtervolgt de HP. De HP gaat nog naar school en is dus nog erg jong. Hopelijk zal de HP ontdekken dat het geen monster is, maar een natuurlijk gegeven dat in het jongensleven nu eenmaal zijn plaats heeft. :o :p
Blavatski, Je bent een wijze vrouw en je verrast mij vaak met je schrijfsels. Ik herken mij eerlijk gezegd ook in een aantal ervan, en die herkenning maakt ze voor mij natuurlijk extra bijzonder. Bedankt voor je mooie reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Onder je bed, daar zat mijn monster ook altijd. Kort maar krachtig eng verhaal. Vind ik.
Het is ook zo'n donker hoekje, daar onder je bed. Spreekt tot de verbeelding. ;) Bedankt voor je mooie reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Krachtig fragment, vooral omdat 'het' onbenoemd blijft. Het is overal en nergens, het weet alles. Een figuurloze maar heftige en angstaanjagende aanwezigheid. Heel goed bedacht!
Precies, Marlie. Het is vooral 'overal'. Bedankt voor je compliment.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Er is inderdaad waarschijnlijk geen groter monster dan het opgedrongen en ingesleten schuldgevoel. Nog erger dan de duivel zelf, zijn zij die hem verzonnen en mensen wijsmaken dat vrijwel ieder gevoel van genot je aan hem schatplichtig maakt. Voor mij wint je tekst aan indringendheid omdat je als vrouwelijke schrijver vanuit het perspectief van een jongen/man schrijft. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Willemina, je bedoelde ‘ streng ego’ ik haalde het geloof, een god,eruit. Dat herkende ik helemaal als monster. Opgedrongen schuldgevoel. De piemel herkende ik dan weer niet ;) grapje. Vind het een heel krachtig verhaal en misschien wel het engste monster dat bestaat.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Nancy Bastiaans. De strenge God die overal is en alles ziet. Hopelijk verandert dit Godsbeeld later voor hem.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Er is inderdaad waarschijnlijk geen groter monster dan het opgedrongen en ingesleten schuldgevoel. Nog erger dan de duivel zelf, zijn zij die hem verzonnen en mensen wijsmaken dat vrijwel ieder gevoel van genot je aan hem schatplichtig maakt. Voor mij wint je tekst aan indringendheid omdat je als vrouwelijke schrijver vanuit het perspectief van een jongen/man schrijft. :thumbsup:
Amen. :nod: Bedankt voor je mooie reactie, Angus. (Al is mij niet helemaal duidelijk waarom de tekst aan indringendheid wint omdat ik als vrouwelijke schrijver vanuit het perspectief van een jongen/man schrijf. :o )

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, je bedoelde ‘ streng ego’ ik haalde het geloof, een god,eruit. Dat herkende ik helemaal als monster. Opgedrongen schuldgevoel. De piemel herkende ik dan weer niet ;) grapje. Vind het een heel krachtig verhaal en misschien wel het engste monster dat bestaat.
Nancy, Tijdens het schrijven had ik inderdaad het geloof/god voor ogen maar ook zonder religieuze achtergrond kan iemand een dergelijk gevoel krijgen, denk ik, afhankelijk van zijn/haar* gevoeligheid en/of opvoeding. * zijn/haar zal ook wel verdwijnen in het kader van genderneutraliteit, bedenk ik me nu. O jee, dat wordt genderneutraal schrijven vanaf nu, vrees ik. :confused: Bedankt voor je reactie en compliment.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Nancy Bastiaans. De strenge God die overal is en alles ziet. Hopelijk verandert dit Godsbeeld later voor hem.
Dankjewel Siv. Je laatste zin maakt me blij. Mijn hp komt kennelijk realistisch over.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ (Al is mij niet helemaal duidelijk waarom de tekst aan indringendheid wint omdat ik als vrouwelijke schrijver vanuit het perspectief van een jongen/man schrijf. :o )
Laat ik het plat houden, zonder schuldgevoel. Als je had geschreven 'Ik speel wel eens met mijn klitje' had ik effectbejag kunnen bevroeden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ (Al is mij niet helemaal duidelijk waarom de tekst aan indringendheid wint omdat ik als vrouwelijke schrijver vanuit het perspectief van een jongen/man schrijf. :o )
Laat ik het plat houden, zonder schuldgevoel. Als je had geschreven 'Ik speel wel eens met mijn klitje' had ik effectbejag kunnen bevroeden.
Waarschijnlijk ben ik nog altijd erg naïef. Iets dergelijks zou totaal niet in me opkomen. Ik vind het wel grappig.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... ik voelde me verstarren. Vroeger werden er kinderen en ook volwassenen zo onder de duim gehouden. Heel duidelijk geschreven. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, tjeetje wat een geweldig krachtig verhaal! Zo herkenbaar! Aan alle eerdere complimenten niets meer toe te voegen. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil nog wel even inhaken op het geslachtselement. Omdat ik weet (of een sterk vermoeden heb) dat de schrijfster een vrouw is, lees ik het verhaal ook vanuit dat perspectief. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet maar dat is een reden waarom ik het zelf niet zo snel zou doen of zou willen aankondigen dat ik dat ga doen. Wat vinden jullie daarvan?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... ik voelde me verstarren. Vroeger werden er kinderen en ook volwassenen zo onder de duim gehouden. Heel duidelijk geschreven. Met aandacht gelezen.
Bedankt voor je mooie woorden, Riny, het raakt je kennelijk en dat is fijn om te lezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, tjeetje wat een geweldig krachtig verhaal! Zo herkenbaar! Aan alle eerdere complimenten niets meer toe te voegen. :thumbsup:
Bedankt voor je lovende woorden, Ton. Ik bloos ervan. :o ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil nog wel even inhaken op het geslachtselement. Omdat ik weet (of een sterk vermoeden heb) dat de schrijfster een vrouw is, lees ik het verhaal ook vanuit dat perspectief. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet maar dat is een reden waarom ik het zelf niet zo snel zou doen of zou willen aankondigen dat ik dat ga doen. Wat vinden jullie daarvan?
i-Kat, ik volg je even niet. :confused: - Wat zou je niet zo snel doen en/of aankondigen dat je gaat doen? - Omdat ik (misschien) een vrouw ben, lees je het verhaal vanuit een vrouwelijk perspectief? Wanneer ik een afbeelding van een man als avatar zou plaatsen, zou je het dan wel lezen als door een man geschreven? Op dit forum zitten schrijvers met meerdere pseudoniemen, je weet nooit zeker of je met een man of met een vrouw te maken hebt. ;)