Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 163 Verloren

Als tienjarige werd me verteld hoe een herder in de bergen op zoek ging naar zijn kleinste geitje. Behalve de overblijfselen van het dier, vond hij mij; luttele maanden oud, ingebakerd en met het licht van de sterren in mijn ogen. Ik, Etoile Perdue, werd liefdevol grootgebracht door een kinderloos echtpaar, de dorpelingen waren gek op me. Rimpelige handen van prevelende vrouwen hielden mijn plakhanden vast, raakten het kruisbeeld om hun hals aan. Een tijd zonder kommer. Veertien was ik, toen jagers op zoek gingen naar de kwade geesten die regelmatig toesloegen in de kuddes; mijn vader tot de tanden gewapend. Hij kwam terug op een takkenbed. Mijn moeder kwijnde weg, een jaar later was ik wees. De hulp van de dorpsbewoners had een averechts effect. Ik trok me terug en hoedde geiten van de ochtenddauw tot het avondrood. Enkel daarboven vond ik rust. Achter lemen muren kwelden nachtmerries me. Elke morgen telde ik de geiten. Het aantal dieren in het dorp daalde zienderogen. Melk en vlees werden schaars. Achterklap, ruzies en vechtpartijen verziekten de gemoedelijkheid. Tot ook dorpelingen verdwenen en werden teruggevonden. Half verslonden. Verbetenheid om te zoeken naar de schuldigen werd afgestraft door doorgebeten halzen en uiteengereten lichamen. Ingewanden waren door elkaar gehaspeld, darmen hingen uit de buik. Angst groeide uit tot paniek. Ik bleef hoeden. Vijf geiten. De nacht van mijn achttien jaar vergeet ik nooit meer. De nachtmerrie was erger dan ooit; ik gooide het laken van me af, stond op en tuurde door het raam. De droom speelde zich ergens in de verte af. Waar hemel en aarde elkaar raken. Een lokroep bereikte me. Mijn lichaam tintelde. Blootsvoets en in mijn nachtpon rende ik naar buiten, de bergflank op, verbaasd over de sereniteit die me overspoelde. Mijn leven is hierboven. Mijn volk heeft me nodig. We transformeren en huilen samen tot het ochtendgloren. Ik was de verloren leidster van de loup garous.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marlie ondanks dat ik snel doorhad waar het verhaal naartoe ging vind ik dit weer een machtig mooie vertelling van jouw hand. Het takkenbed, de lemen muren van die beeldende details waar ik als lezer blij van word. Top :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, sfeervolle vertelling, passend ouderwets van toon. Alleen 'averechts' valt voor mijn gevoel buiten de sfeer. en hier twijfel ik over:
Ingewanden waren door elkaar gehaspeld,
Haspelen zeg je, denk ik, alleen als het betrekking heeft op taal, als in: 'namen door elkaar haspelen'

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vondelingverhaal, prachtige variant met mooie twist, waar je me met langzaam opbouwende spanning naar toe voert. (ik zou zeggen: afgestraft met) Cora

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn leesbaar, sprookjesachtig verhaal. De woordkeus en vertelwijze past ook goed bij de sfeer van het verhaal. Ik heb twee opmerkingen: 1. Angst groeide uit tot paniek. Voor mijn gevoel moet dit een zin zijn die een grote stap aankondigt, een escalatie die moet blijven hangen doordat je er een witregel onder plaatst. Voor mijn gevoel is paniek echter niet zoveel groter dan angst, om dat beoogde effect te creëren. Hoewel paniek een meer 'uitvoerende' emotie is, vind ik angst ook al een vrij zwaar gevoel. Zou je kunnen gaan voor 'wantrouwen' of 'verontrusting' groeide uit tot volslagen paniek o.i.d.? 2. De losstaande zin 'Ik bleef hoeden. Vijf geiten.' wekt bij mij de verwachting dat er nog wordt teruggekomen op het aantal geiten, of dat ik er in ieder geval iets mee moet. Het voelt als gegeven voorkennis. Hier wordt in het verhaal echter niets meer mee gedaan. Waarom heb je ervoor gekozen dit aantal zo te benadrukken? Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, Ook hier was al snel duidelijk hoe de vork in de steel zit, maar de spanning en de manier waarop je het schreef zoog me in je verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... het is een spel. (Google.) Het is een griezel verhaal; dat heb je goed gedaan. Het is dus monsterlijk eng!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, mijn complimenten voor 'étoile perdue' en 'loup-garou'; de namen zijn ook zo mooi om uit te spreken. Ik voel het ook zo, zoals @janp opmerkt, de twee woorden die een beetje buiten de boot vallen en vraag me af zoals @RJG waarom er expliciet 'vijf geiten' worden gehoed. Weer een absoluut mooie vertelling die je neerpende. Ik rende mee naar boven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterende vertelling, marlie. Taalgebruik en inhoud zijn één geheel. Met uitzondering van hetgeen janp in zijn reactie benoemde. De andere woorden, gesproken met een prachtige stem en in een benijdenswaardig ritme, voerden me mee in deze zeer geslaagde uitwerking van de opdracht. .

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal, prachtig geschreven. De tips ter perfectie heb je al gehad, maar die doen voor mij niet af aan dit geweldige verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie eng griezelverhaal, goed opgebouwde spanning met mooi: Etoile Perdue! Graag gelezen, ik zat er helemaal in.