Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#156 – Een dag uit mijn leven. De wake-up call

Moet ik het nu wel of niet gaan doen? De beslissing moet ik nog maar even uitstellen, want ik weet het nog niet. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Wellicht krijg ik een nachtmerrie van die toestand, maar hopelijk komt er weer een prachtige, heldere ingeving. De hele avond heb ik er al aan zitten werken. Maar na elke controle bleken er nog steeds fouten in te staan. En dat was nog slechts het eerste hoofdstuk van de drieëndertig die nog volgen. Als ik de rest ook nog moet gaan aanpassen, loop ik minstens twee maanden achter op mijn schema. Wil ik dat wel? En dat terwijl mijn manuscript eigenlijk al praktisch af is? Vanaf vanochtend heb ik met het probleem rondgelopen. Het heeft mijn hele dag in het honderd gegooid. Dat piekeren levert niets op, alleen maar hoofdpijn. Maar ja, je wilt natuurlijk dat je manuscript zo perfect mogelijk naar de uitgever gaat. Waarom moest ik midden in de nacht in hemelsnaam die wake-up call krijgen? Drie uur was het toen ik ineens rechtop in mijn bed zat met een lumineus idee. Tenminste dat dacht ik. Toen was het allemaal zo duidelijk. Het moest anders. Tot nu toe had ik mijn roman ‘Het Palmeneiland’ in de verleden tijd geschreven. Logisch natuurlijk, want de gebeurtenissen, waarop het verhaal was gebaseerd, hadden al vele jaren geleden plaatsgevonden. Hoewel het verhaal al spannend van zichzelf was, meende ik vannacht dat het nog veel spannender en actiever kan worden door het in de tegenwoordige tijd te zetten. Na die plotselinge oprisping lag ik nog een paar uur te woelen, totdat ik mijn plan op papier had gezet. Hoe onzeker ik nu, vlak voor middernacht, erover denk, hoe overtuigd was ik afgelopen nacht dat het zo moest gebeuren en niet anders.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jules, zeer voorstelbaar, dit gegeven. Je denkt dat je klaar bent en dan krijg je 's nachts een ingeving die alles - en dan vooral je planning - onderuit haalt. Onzekerheid, twijfel, angst. En dan toch als conclusie; de beslissing nog even uitstellen. Ik heb een beetje moeite met de volgorde, misschien ook door het ontbreken van witregels, Jules. Toch vond ik het een mooi verhaal!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, ... heel herkenbaar dat nachtelijk gepieker en denken dat er een :!: gaat branden. Ik wens je heel veel succes en kom alsjeblieft geen slaap tekort.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo herkenbaar wat je beschrijft, het warrige van terugschrijven in de tijd vind ik wel mooi passen bij hoe zo'n nachtelijke ingeving je beïnvloedt en verwart. groet Cora

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geïllustreerd waarom ik voorlopig nog niet aan het schrijven van een boek begin. Laatste twee alinea’s leg je iets teveel uit naar mijn smaak. Je zou kunnen overwegen om te eindigen met “Toen was het allemaal zo duidelijk. Het moest anders, spannender, actiever. Het (boek, manuscript) moest in de tegenwoordige tijd.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tom Badhemd: Je hebt gelijk, Tom. Ik vind het achteraf ook moeilijk leesbaar zonder witregels. :o Ik begrijp niet waarom ik er geen heb ingevoegd. Ik ga het aanpassen. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geïllustreerd waarom ik voorlopig nog niet aan het schrijven van een boek begin. Laatste twee alinea’s leg je iets teveel uit naar mijn smaak. Je zou kunnen overwegen om te eindigen met “Toen was het allemaal zo duidelijk. Het moest anders, spannender, actiever. Het (boek, manuscript) moest in de tegenwoordige tijd.”
Beste Gijs, Het zou jammer zijn als je door mijn verhaaltje je laat weerhouden zelf een mooi boek te gaan schrijven. Het is wel een hele klus, maar ik heb het met veel plezier gedaan. Want schrijven is voor mij een leuke hobby. Dus, waarom jij niet? Ik heb je advies over de laatste regel niet opgevolgd. Ik vind het contrast tussen komende nacht en afgelopen nacht wel geinig. Maar ja, over smaken ... :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, het bekende dilemma, dat ik nu al ervaar, terwijl ik no zoveel meer moet schrijven. Ik probeer mezelf hierin af te remmen met de gedachte 'eerst de inhoud en dan...' Ik zou voor de rust zelfs nog meer witregels er tussen zetten, omdat het verhaal uit een aantal 'stappen' bestaat. Je hebt een mooi inkijkje in je schrijvershoofd gegeven. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Ik had inderdaad aan meer witregels gedacht, maar vond het eigenlijk niet zo mooi. Toch maar doen dan. :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar inderdaad zo'n nachtelijke ingeving. Erg dapper om een boek te schrijven maar als je er plezier in hebt is dat al veel gewonnen. Ik kan me voorstellen dat het redigeren veel minder plezier geeft maar toch heel leerzaam is. Succes!! Enne....zeker voor TT gaan :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, Heel herkenbaar dat gepieker. Maar onmisbaar, denk ik. Laat het onbewust bewust worden. Wordt dat niet inspiratie genoemd? Mooie mijmering. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jules, Een wat late reactie van mij – het duurt even voor ik aan alle opdrachten toekom. Je hebt een bijzonder herkenbare premisse gebruikt. Het teruggaan in de tijd terwijl de verteller twijfelt of hij teruggaat geeft het een bepaalde ironie, die me deed glimlachen. De witregels zijn een goede aanpassing, het is goed te volgen. Ik twijfel een beetje over de term 'lumineus idee'. Een idee kan ook lumineus zijn zonder. Hier pas een term die definitiever, doorslaggevender is, anders is het geen wake-up call. De laatste zin is een mooie afsluiter, maar ik blijf hangen op de tweede 'hoe'. Zou het hier niet beter zijn dit te vervangen door 'zo'? Hartelijke groet, Saskia Buddelmeijer