Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#153 De duif

Ter inleiding verwijs ik naar een 99-woorden verhaal dat ik eerder deze week plaatste in de vaste rubriek van Marije Catsburg: Schrijven Magazine presents: Ultrakorte Verhalen. Voor het gemak plaats ik het verhaal ook hier. Midlifcrisis (99-woorden verhaal) Rond zijn vijftigste belandde Kees in een midlifecrisis. Al twee maanden was hij herstellende van een zwaar ongeval dat hem de rest van zijn leven aan een rolstoel zou binden. Hij had alle tijd gehad om zijn verleden te overdenken en kwam tot de conclusie dat hij roofbouw op zijn eigen en andermans leven had gepleegd. Hij besloot zich te beteren en stelde een stappenplan op. Dagelijkse kerkgang zou zeker helpen. Voorlopig geen alcohol meer en sex zoals het hoort, dus zonder kippen en geiten. Wel moest hij oude vrouwtjes blijven afpersen; zij waren immers zijn bron van inkomsten. De duif … de duif fluisterde in zijn oor … nee, het was geen fluisteren, het was de gewaarwording van fluisteren, een zacht, woordeloos geruis. Een sensatie met een boodschap die Koos aanvankelijk niet begreep en als kolder wegwuifde. Het kon immers niet waar zijn, hij hallucineerde, zo dacht hij, afkick-verschijnselen … al dagenlang geen druppel alcohol gedronken. Zoals gewoonlijk zat Koos in zijn rolstoel voor de Sint Servaas aan het Vrijthof in Maastricht. Hij verkruimelde een homp oud brood voor een handvol duiven. Het waren de enige sociale contacten die hij nog had. Plots kwam er een forse duif aangevlogen, sneeuwwit van kleur. Koos had hem nooit eerder gezien. De andere duiven namen de vleugels en streken neer op de daken rond het plein. De witte liep tot voor zijn rolstoel, draaide daar een paar rondjes en vloog toen met brede vleugelslag op Koos zijn schouder. Daar begon hij te koeren en te smiespelen, wat Koos als inbeelding voorkwam. ‘Ik ben de Heilige Geest’, fluisterde hij, ‘ik kom je helpen het juiste pad te hervinden. Je bent op de goede weg, maar oude vrouwtjes hun spaarcenten aftroggelen moet je voortaan laten.’ ‘Het zijn mijn enige inkomsten’, verdedigde Koos zich. De Heilige Geest ontvouwde zijn plan. De dagen daarna zat Koos midden op het Vrijthof. Voor zijn rolstoel lag omgekeerd een breedgerande hoed. Met een dirigeerstokje zwaaide hij door de lucht en gaf aanwijzingen voor de witte duif. Deze vloog zoals een duif nog nooit gevlogen had. Loopings, duikvluchten, ruggelings en spiraalvluchten. En als een kolibrie hing hij stil in de lucht en vloog zelfs achteruit. Na een serie vluchten landde de duif op de armleuning van zijn rolstoel. Dan werd er enthousiast geklapt door de vele toeschouwers en volgden de donaties in zijn hoed.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi gedaan. Je neemt me ook goed mee in het verhaal. Ik "haper' op een paar dingetjes: Je gebruikt hallucinatie twee keer kort na elkaar. De tweede keer hoef je het -voor mijn gevoel- niet te benoemen.; De duiven die 'de vleugels nemen' vind ik mooi gevonden, alleen minder passend in de mooie wat formelere woorden die je gebruikt (gewaarworden, kolder, geruis). Voor mijn gevoel is daardoor teveel een 'goede vondst'.; De Heilige Geest in witte duif is natuurlijk een logische. De HP 'beteugeld de Heilige Geest' wel wat snel. Waarom laat deze zich zo snel onderwerpen om kunstjes fe doen? Daar ga ik dan over denken, zo ben ik. :-) (De kracht van de Heilige Geest zou eerder de zondaar in de rolstoel kunstjes laten doen. :-) ) Doet verder niets af aan het verhaal en je schrijfstijl op zich. Hoop dat je er wat aan hebt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De inleiding is geweldig, ik houd van een onverwachte wending en het is lekker rauw. Het vervolgverhaal is prachtig geschreven, de vleugels nemen vind ik geniaal. Ik vind het echter minder spitsvondig als andere verhalen die ik van je las. Ik blijf fan van je hoor, dat zeker!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Het is weer een fantastisch Kees-Verhaal. Af en toe te dol en juist daarom weer heerlijk om te lezen. Wel een kritische noot: de opdracht was om het verhaal in 200 woorden te schrijven, daar ga jij ruimschoots overheen. Wij allen hier gaan de uitdaging aan om ons mooie verhaal te kneden en te schaven totdat het binnen die context past. Want hee, dat is natuurlijk ook de bedoeling van de schrijfopdracht. Nu weet ik wel dat jij de regels graag aan je laars lapt, maar toch. Zou jij ook niet de uitdaging aan moeten gaan om er een 200 woorden versie van te maken?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, prachtige vertelling, recht uit het Geuldal! Ik heb ervan genoten! Ook zo fijn moralistisch; gij zult geen oude vrouwtjes afpersen, maar als dat economisch gezien een probleem wordt, passen Wij, de Heilige Geest, daar een mouw aan. Goed gevonden! Vraagje; is Kees Koos geworden? Enne... Marceline heeft daar wel een punt, Dos; ga je die uitdaging aan?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan. Je neemt me ook goed mee in het verhaal. Ik "haper' op een paar dingetjes: Je gebruikt hallucinatie twee keer kort na elkaar. De tweede keer hoef je het -voor mijn gevoel- niet te benoemen.; De duiven die 'de vleugels nemen' vind ik mooi gevonden, alleen minder passend in de mooie wat formelere woorden die je gebruikt (gewaarworden, kolder, geruis). Voor mijn gevoel is daardoor teveel een 'goede vondst'.; De Heilige Geest in witte duif is natuurlijk een logische. De HP 'beteugeld de Heilige Geest' wel wat snel. Waarom laat deze zich zo snel onderwerpen om kunstjes fe doen? Daar ga ik dan over denken, zo ben ik. :-) (De kracht van de Heilige Geest zou eerder de zondaar in de rolstoel kunstjes laten doen. :-) ) Doet verder niets af aan het verhaal en je schrijfstijl op zich. Hoop dat je er wat aan hebt.
Hadeke, je hebt gelijk, twee maal achtereen hallucineren gebruiken is not done. Ik heb het gauw veranderd. Shame upon me. Je hebt het verhaal niet helemaal begrepen. Dat komt er nou van als je te weinig woorden mag gebruiken. De Heilige Geest daalde neder om Koos aan inkomsten te helpen. Het was Zijn plan. Mijn geest kan ook af en toe hulp gebruiken, dank daarvoor.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De inleiding is geweldig, ik houd van een onverwachte wending en het is lekker rauw. Het vervolgverhaal is prachtig geschreven, de vleugels nemen vind ik geniaal. Ik vind het echter minder spitsvondig als andere verhalen die ik van je las. Ik blijf fan van je hoor, dat zeker!
i-Kat, dank voor je aandacht. Als de H. Geest onderdeel uitmaakt van de plot houd ik me graag gedeisd. Het zou aanmatigend zijn als ik probeerde Hem de loef af te steken. Het is een Goeie Kloot, dat blijkt uit dit verhaal, maar als Hij je niet moet, berg je dan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Dos. Gelukkig schrijf je goed en had ik het meteen al goed begrepen. :-) Het ging me juist over de vorm van de hulp.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Het is weer een fantastisch Kees-Verhaal. Af en toe te dol en juist daarom weer heerlijk om te lezen. Wel een kritische noot: de opdracht was om het verhaal in 200 woorden te schrijven, daar ga jij ruimschoots overheen. Wij allen hier gaan de uitdaging aan om ons mooie verhaal te kneden en te schaven totdat het binnen die context past. Want hee, dat is natuurlijk ook de bedoeling van de schrijfopdracht. Nu weet ik wel dat jij de regels graag aan je laars lapt, maar toch. Zou jij ook niet de uitdaging aan moeten gaan om er een 200 woorden versie van te maken?
Marceline, vergis je niet, er is hier sprake van Koos, een broer van Kees. Uit hetzelfde nest dus. Of ze beiden dezelfde vader hebben betwijfel ik, het nest kennende. Ik heb me deze week al vier maal in alle bochten gewrongen om een verhaal in precies 99 woorden te persen. Daar werd niet om gevraagd, maar dat doet er niet toe. Wat hier telt is dat ik me heb gekastijd met het beklemmende gevoel van claustrofobie. Telkens als ik zo'n verhaal geschreven had moest ik uren over de Limburgse heuvels wandelen om hiervan verlost te raken. Dat mijn bloedruk tot onverantwoorde hoogte stijgt van zulke beperkingen weet jij niet en zal jou ook een zorg zijn. Als ik voor de vijfde keer deze week een verhaal binnen een woordlimiet had moeten schrijven, was dat mogelijk mijn dood geweest. Wat schiet je daar nou mee op?! Andersom geredeneerd: als de schrijfcoach deze week even royaal was geweest zoals hier gebruikelijk en ons de ruimte had gelaten onze fantasie binnen 300 woorden te laten ontplooien, dan was ik ruimschoots binnen de perken gebleven. Bedenk dat niet elk verhaal geschikt is om in 200 woorden te persen. Soms lukt het, soms niet. Het verhaal vind ik belangrijker dan de woordlimiet.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Een luchtig verhaal dat prettig leest. Ik blijf je alvast volgen. Sarina
Sarina, fijn dat je me blijft volgen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, prachtige vertelling, recht uit het Geuldal! Ik heb ervan genoten! Ook zo fijn moralistisch; gij zult geen oude vrouwtjes afpersen, maar als dat economisch gezien een probleem wordt, passen Wij, de Heilige Geest, daar een mouw aan. Goed gevonden! Vraagje; is Kees Koos geworden? Enne... Marceline heeft daar wel een punt, Dos; ga je die uitdaging aan?
Ton, Koos is een (half?)broer van Kees. Beiden deugen voor geen cent. Als zich een geschikt verhaal aandient ga ik altijd de uitdaging aan. (Wat zijn jullie toch braaf en volgzaam. Zucht!) Maar wel goed dat jij en Marceline me terecht wijzen. Als iedereen zou handelen als ik, zou het hier een zootje worden. Dat moeten we niet hebben. Voor de rest van de dag trek ik mijn boetekleed aan.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos. Gelukkig schrijf je goed en had ik het meteen al goed begrepen. :-) Het ging me juist over de vorm van de hulp.
Op de vorm van de hulp durf ik geen kritiek te hebben. Dat heb ik helemaal aan de H. Geest overgelaten. Gezien de beperkingen van Koos, zal dat de enige juiste zijn geweest. Hij verdient er een aardige cent mee, vergeet dat niet. Hij heeft zelfs een fonds opgericht om de oude vrouwtjes het afhandig gemaakte geld terug te betalen. Koos is echt op de goede weg. Halleloeia.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik begreep je zoals je het bedoelde en ik vond het Vrijthof terug waar je meer je bijzondere personages laat ronddarren. Het thema 'duif' heb jij op jouw godvruchtige manier ontvouwen zonder deze keer te vloeken. Taaltechnisch: ik dacht waarom schrijft hij nu 'in Koos zijn hoed' in de laatste zin. Zonder Koos loopt het m.i. melodieuzer en ik weet dat je het over Koos hebt. Toen keek ik naar alle keren Kozen en bemerkte dat je naar mijn idee wel drie, vier Kozen kunt elimineren. Wat vind jij? Bijzonder verhaal weer.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk Dos verhaal. :thumbsup: Mocht je ooit een boek uitbrengen dan raad ik je aan ook je eigen reacties erin te verwerken. Die overstijgen soms de fantasie van de inhoud van je eigenlijke verhaal! :thumbsup: :thumbsup: :D

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Ik vermoedde dat de duif zou overgaan tot een vorm van zakkenrollerij, maar nee. De duif is oprecht in zijn hulp naar de goede weg. Verhaal met de sfeer van een sprookje met bijbehorende vlot leesbare stijl. Prima. 'sneeuwwit van kleur.' sneeuwwit lijkt me voldoende.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou (bijna) in je verhaal geloven, Dos. Had de duif een kruis op de rug? (geen geintje hoor.) Ooit heeft een witte duif met zwart kruis op de rug in onze tuin en ons huis op haar dooie gemak een poosje rondgelopen. Zij ging zelfs poseren in de keuken, zodat ik er een foto van kon maken. Die heb ik nog steeds. Na een poosje vloog het beest weg en we hebben het nooit meer teruggezien. Het was de dag na het overlijden van de zus van mijn vrouw, twee innige vriendinnen. Toeval? Ik denk van niet. Mijn complimenten voor dit mooie, gevoelige verhaal, Dos.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De volgende stap is vast dat de witte duif zich een paar dagen terug trekt en met een groepje getrainde duiven terugkomt om dan een showke te geven om u tegen te zeggen. Heel graag gelezen :nod: :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik begreep je zoals je het bedoelde en ik vond het Vrijthof terug waar je meer je bijzondere personages laat ronddarren. Het thema 'duif' heb jij op jouw godvruchtige manier ontvouwen zonder deze keer te vloeken. Taaltechnisch: ik dacht waarom schrijft hij nu 'in Koos zijn hoed' in de laatste zin. Zonder Koos loopt het m.i. melodieuzer en ik weet dat je het over Koos hebt. Toen keek ik naar alle keren Kozen en bemerkte dat je naar mijn idee wel drie, vier Kozen kunt elimineren. Wat vind jij? Bijzonder verhaal weer.
Mili, ik heb Koos het verhaal ook laten lezen. Hij was zichtbaar in zijn nopjes. ‘Bijzonder’, zei hij, meer niet. ‘Wat is er zo bijzonder aan’, vroeg ik. ‘Dat je mijn naam zo vaak noemt’, zijn onderkin spande zich trillend aan en met de rug van zijn hand veegde hij over zijn vochtig wordende ogen. Hij was zichtbaar geëmotioneerd. Aso’s als Koos, die door de maatschappij met de nek worden aangekeken, kunnen uiterst gevoelig zijn. Ik vertelde hem jouw probleem met al die Kozen, en een voor een hebben we die Kozen nagelopen en gekeken of we er een paar konden elimineren. Gezamenlijk hebben we er voor gekozen om alleen de laatste Koos te laten vallen, die was echt overbodig. Daar was Koos het ook over eens. Toen ik weg liep riep Koos me nog na dat ik jou de groeten moest doen. Hij valt wel op types zoals jij. (Ik had hem het een en ander over je verteld. Over Afrika, ruige mannen en dat je me een keer de hak van een pump in mijn ogen hebt gezet. Dat soort dingen.)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk Dos verhaal. :thumbsup: Mocht je ooit een boek uitbrengen dan raad ik je aan ook je eigen reacties erin te verwerken. Die overstijgen soms de fantasie van de inhoud van je eigenlijke verhaal! :thumbsup: :thumbsup: :D
Marietje en Nancy, ik hoop nooit op het idee te komen mijn verhalen ik boekvorm te gieten. Al die rompslomp; mij niet gezien. Maar bedankt voor jullie reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Ik vermoedde dat de duif zou overgaan tot een vorm van zakkenrollerij, maar nee. De duif is oprecht in zijn hulp naar de goede weg. Verhaal met de sfeer van een sprookje met bijbehorende vlot leesbare stijl. Prima. 'sneeuwwit van kleur.' sneeuwwit lijkt me voldoende.
JanPee, zakkenrollers hebben we al genoeg in Maastricht. Daar kunnen we de H. Geest bij missen. Eerst schreef ik: 'Plots kwam er een sneeuwwitte duif aangevlogen'. Die gebeurtenis wou ik accentueren door de kleur van de duif apart te benoemen. Jouw voorstel is correct. Ik zit te dubben. Alleen 'sneeuwwit' vermelden vind ik net iets te kort door de bocht. Mijn formulering past beter bij mij, hoewel 'van kleur' eigenlijk overbodig is, daar heb je gelijk in. Nu je het hebt aangekaart, ben ik er me van bewust waarom ik het zo heb geformuleerd. Dank je wel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou (bijna) in je verhaal geloven, Dos. Had de duif een kruis op de rug? (geen geintje hoor.) Ooit heeft een witte duif met zwart kruis op de rug in onze tuin en ons huis op haar dooie gemak een poosje rondgelopen. Zij ging zelfs poseren in de keuken, zodat ik er een foto van kon maken. Die heb ik nog steeds. Na een poosje vloog het beest weg en we hebben het nooit meer teruggezien. Het was de dag na het overlijden van de zus van mijn vrouw, twee innige vriendinnen. Toeval? Ik denk van niet. Mijn complimenten voor dit mooie, gevoelige verhaal, Dos.
Jules, dit soort verhalen heb ik vaker gehoord. Uit eigen omgeving ken ik er vijf, alle na een begrafenis of crematie van een persoon die ons dierbaar was. Eén verhaal vertel ik in het kort. Een goede vriend van ons werd gecremeerd. Mijn vrouw had tijdens zijn ziekbed een geanimeerd gesprek over leven na de dood. Zij vroeg hem: 'Piet, als er aan die kant een persoonlijk leven is, moet je me een teken geven'. Dat zou hij doen. Toen we terug kwamen van de crematie lag er voor de boekenkast een boek. Zo maar uit het bovenste schap gevallen. Dat boek hadden we ooit van Piet geleend en nooit teruggegeven. Dit is geen Dos verhaal.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ... met je verhaal en je reageren op de diverse reacties, heb je mijn avond :!: Dankjewel. :nod: :thumbsup:
Riny, mijn dag kan niet meer stuk. Dankjewel. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De volgende stap is vast dat de witte duif zich een paar dagen terug trekt en met een groepje getrainde duiven terugkomt om dan een showke te geven om u tegen te zeggen. Heel graag gelezen :nod: :thumbsup:
Emy, de laatste paar weken was het Vrijthof bezet voor enkele shows van André Rieu. De vorige week zaterdag was zijn laatste optreden. Toen is de duif met een heel leger teruggekomen en hebben ze gezorgd dat het hele plein verzoop onder de plensbuien. Dat was me toch een showke!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet op de hoogte van alle Koos- en Kees verhalen maar dit verhaal, ook al heeft het teveel woorden, is origineel met de onverwachte wendingen. Je zou het als een uitdaging kunnen zien om 'De duif' te herschrijven in 200 woorden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, een prachtverhaal. Volgens mij kan dit niet in 200 woorden, maar dit terzijde. Het heeft de sprookjesachtige sfeer van een kerstverhaal. :-) Heel beeldend: de scène met de duif als kunstvlieger op het Vrijthof. Dit verhaal blijft me bij (evenals het verhaal dat je vertelde over het geleende boek dat uit de kast viel) Ik heb ook zo'n verhaal: op het moment dat mijn oma stierf was ik ver weg in Schotland. Mijn horloge stond opeens stil en ik wist dat ze was overleden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Vrijthof en Koos met de duif... een bron van inspiratie die ook uit je eigen bronnen is ontsproten. Het was weer genieten voor mij, Dank je wel, Connie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet op de hoogte van alle Koos- en Kees verhalen maar dit verhaal, ook al heeft het teveel woorden, is origineel met de onverwachte wendingen. Je zou het als een uitdaging kunnen zien om 'De duif' te herschrijven in 200 woorden.
Elizabeth, 'je zou het als een uitdaging kunnen zien' maar helaas, is het dat niet meer na 152 oefeningen van dat soort. Ik heb in de loop der tijd gemerkt dat het me met het ene verhaal wel goed lukt en met het andere niet, zonder het te 'verkrachten'. Daarom ga ik soms over de limiet heen. Sorry.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, een prachtverhaal. Volgens mij kan dit niet in 200 woorden, maar dit terzijde. Het heeft de sprookjesachtige sfeer van een kerstverhaal. :-) Heel beeldend: de scène met de duif als kunstvlieger op het Vrijthof. Dit verhaal blijft me bij (evenals het verhaal dat je vertelde over het geleende boek dat uit de kast viel) Ik heb ook zo'n verhaal: op het moment dat mijn oma stierf was ik ver weg in Schotland. Mijn horloge stond opeens stil en ik wist dat ze was overleden.
Ja sterk, als je een dergelijk verhaal vertelt, komen de andere los. Het wordt tijd dat er eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt. Misschien zweven hier onzichtbare aliens rond die dat veroorzaken. En wij maar lichtjaren ver zoeken.