Wekelijkse schrijfopdracht # 151 - Black story

Wekelijkse schrijfopdracht # 151 – Black story Het is tijd om naar de bieb te gaan. Zeker geen straf voor Inge – sinds de verbouwing viel er nu zoveel te ontdekken. Ze heeft zelfs gehoord over een schrijfclubje. Zou dat iets voor haar zijn? Nadat ze haar boeken heeft ingeleverd steekt ze haar voelhorens eens uit. Mispoes, op maandagmorgen is daar niemand aanwezig. De assistente aan de balie geeft haar als troost een schrijfopdracht mee met als onderwerp: Black Story; kon ze alvast wat oefenen. Ze leest het snel door, haar hart stokt bij het lezen over graancirkels; wat moet ze daar nu toch mee. De zon schijnt volop. Inge besluit door de landerijen te fietsen om tevens wat verse eieren te kopen bij de boerin; zij kennen elkaar zo langzamerhand wel. Al snel bevindt ze zich tussen de rijpe korenvelden. Haar gedachten draaien in het rond: ze had prachtige afbeeldingen van graancirkels op tv gezien, maar hoe zij tot stand kwamen? Nobody knows; en daar zou zij over moeten schrijven? Een passerende auto blaast wolken zand en stof op, plotseling hoort ze Kansas zingen: '… dust in the wind, all they are is dust in the wind.’ Een bijna vergeten lievelingslied, haar ogen prikken; maar niet alleen van het stof. Alles wat we zijn is stof in de wind. Zo is dat, wat maakt zij zich druk om graancirkels. Inge wrijft nog eens in haar ogen en ziet dan … Wat vliegt daar, is dat geen drone? Verhip, dat is vast de drone uit de opdracht. Ze hoort Jacob, de zoon van de boerin roepen: ‘Hey Mam, kom eens kijken …’ De boerin laat haar werk voor wat het is en snelt naar Jacob. ‘Godallemachtig dat is een mirakel, daar ligt boer Reindert van Gunderen, verkleed als een dwaas in het zomercarnaval. Hij heeft het loodje gelegd; bel 1-1-2.’ De boerin wankelt en zijgt ineen. Zo eindigt Black story.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, geweldig vorm gegeven. Ademloos gelezen. Van mij mag de laatste zin weg. De een na laatste zin is ook fantastisch: zijgt ineen!
14 juli 2017 - 20:14

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik vraag me af of de boerin het liefje van Van Gunderen was. Waarom zou ze anders ineenzijgen? ;) Ik merk op dat je echt elementen bij elkaar gebracht hebt om de opdracht in te vullen die niet makkelijk was. Gemakshalve ga ik uit van een smoking in: [ ... verkleed als een dwaas in het zomercarnaval.] Maar waar is nu de blinddoek? Ja ja, ik heb ook iets moeten verzinnen. ;) Je gebruikt de nodige puntkomma's die niet echt hoeven.
15 juli 2017 - 14:09

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het is een bijzondere opdracht deze week die tot allerlei invullingen leidt. Die van jouw vind ik bijzonder en mooi. je voelt het warme en lieflijke van deze zomerdag. En het aantippen van het verdriet geeft het een vlaagje weemoed. heel mooi. Ik ben het met Mili eens: ik denk ook dat de boerin het liefje van Van Gunderen is. En gekleed voor het zomercarnaval: houdt dat een smoking en blinddoek in? Met heel veel plezier gelezen!
16 juli 2017 - 11:37

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit nog met vraagtekens, waarom is het een mirakel? Dat klinkt als iets moois maar hij is dood toch? Boerin lijkt mij dan inderdaad zijn liefje? Misschien is Jacob blij dat hij het loodje heeft gelegd? Komma ontbreekt na mispoes en zoals al gezegd, veel puntkomma's waar je losse zinnen kunt gebruiken. Sfeer is mooi, dat zeker wel. Graag gelezen.
16 juli 2017 - 11:50

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Riny! Dat de boerin roept: het is een mirakel dat boer R.daar ligt, interpreteer ik als, het werd tijd dat die hansworst het loodje legde, klier die hij was. Anderzijds, ze zijgt ineen, ze valt flauw omdat je ook niet alle dagen een dode op je land vindt. Persoonlijk zie ik dus geen probleem met dit schrijven. Met de fiets tss de velden, de wagen die stof en zand doet opwaaien, de muziek, geef je mooie beelden weer. Die smoking en blinddoek maken de schrijfopdracht idd moeilijk. Een dingetje Riny, Tweede en derde alinea zijn in o.t.t., dan kan je beter de eerste ook omzetten naar o.t.t., dus 'het is tijd', 'het is geen straf', en in v.t.t. 'ze heeft gehoord', etc ... Goed verhaal!
16 juli 2017 - 17:00

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... dank je wel voor je aandacht. Ik heb wat veranderd aan de interpunctie. Dat de boerin en Reindert wat met elkaar gehad hebben werd mij door het schrijven duidelijk. Ja, die blinddoek zie je niet maar hoort er gewoon bij - alles is dwaas en verrassend; zeker voor mij. ;)
17 juli 2017 - 10:33

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, ... ik ben aan het veranderen geweest. Dank voor je positieve reactie. Het is natuurlijk worstelen met de hoeveelheid woorden. Op zich is dat natuurlijk gunstig. Het behoedt je voor breedsprakerigheid (dat moet ik er nog steeds uitoefenen.)
17 juli 2017 - 10:58

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, in jouw bijdrage herkende ik direct een soort rust die ik bij je al vaker heb ervaren. Voor mij soms wel lekker tussen al die snelle schrijvers hier. Kortom, je stijl straalt vaak rust uit. heel graag gelezen, Connie
17 juli 2017 - 21:46

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Connie, wat lief van je. Die rust? Schijn hoor. Hangt van het onderwerp af. Ik kan me wel eens ongelooflijk uitelkaar trekken en ga dan te ongenuanceerd mijn gang. Terwijl ik dan toch door ga, voel ik: dit gaat helemaal mis. Het einde is dan: shame - shame -shame. Wat een biecht vanmorgen. Haha, en nog wel op mijn nuchtere maag. Wacht ik ga nog even verder: op mijn allereerste inzending, kreeg ik alleen commentaar van de coach en verder van niemand ... . Dat was een lesje voor mij om me wat in te houden. Dat lukt helemaal want ik heb beslist geen moeite meer met uit mijn dak gaan op een gênante manier. Groetjes, Riny
18 juli 2017 - 9:51

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen, Nog even terug komen op de boerin: Boer Reindert verdween plotseling uit haar leven; wilde geen boer meer zijn. Stapte een voor hem onbekende wereld binnen. Het bleek een misstap te zijn. Jaren verstrijken. Het tijdperk van graancirkels en drones is in opmars – het zomerse carnaval– zoals de boerin dat noemde. En daar vindt ze plotseling Reindert terug. Misschien schaamde hij zich verschrikkelijk en was daarom geblinddoekt; wie zal het zeggen. Trouwens, er moet een mysterie blijven, want al dat weg is...?
18 juli 2017 - 10:46

Hallo Riny, Leuk dat je met je moeite met de opdracht (al hoefde je niets met graancirkels...) tot deze originele versie bent gekomen. Waarbij de ingrediënten van de schrijfopdracht toch een plekje krijgen, om uiteindelijk te eindigen bij het lijk in het korenveld. Maar ja, blijft de vraag staan hoe het zover heeft kunnen komen. Bedankt voor je leuke bijdrage. Schrijfcoach Corrie
18 juli 2017 - 13:54