Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#150 Takkewijf

De silhouetten van de bomen aan de overkant, aan de rand van het bos, zien er in het licht van de maan sprookjesachtig uit. Straks komt Pieter met de kinderen thuis. Bij volle maan gaat hij altijd met de kinderen een boswandeling maken. ‘Mama, moet je horen. In het bos staat toch dat vreemde huisje. Weet je wat we zagen toen we er langskwamen?... Ma-am, luister nou!' Antje denkt aan die mysterieuze verdwijning een paar jaar geleden. In het bos is een vreemd gezin gaan wonen in een huisje gevlochten van takken. Buiten, onder een raam, ligt een berg takken netjes opgestapeld. Pieter en zij hebben een keer stiekem door het raam gekeken. De meubelen zijn van takken gevlochten. Koken doet de vrouw op een houtvuur van takken en de kinderen bouwen er hele speelsteden mee. Regelmatig dwaalt de man door het bos met een bundel takken op zijn kromgegroeide rug. In het dorp wordt gefluisterd dat zijn vrouw hem er altijd op uitstuurt om te sprokkelen. Week in week uit, dag in dag uit. Hij mag geen dag overslaan. Die zondag bitst ze hem toe: ’Je hebt gisteren te weinig takken meegebracht. Als je morgen wilt eten, zul je toch de voorraad nog even moeten aanvullen.’ Met zijn hand op zijn zere rug draait hij zich naar haar om: ‘Vandaag niet! Het is zondag, een dag om in de zon te zitten. Mijn rug roept heel hard om rust. Morgen een nieuwe dag,’ mompelt hij terug. Met vermoeide ogen en een verbeten mond loopt hij weg ‘Daar kan ik niet op wachten. Ik doe het zelf wel, luilak. Wanneer houd jij je eens aan de afspraak.’ ‘Ach takkewijf, loop naar de maan!’ snauwt hij haar na. Die avond glijden vreemde schaduwen langs de volle maan. De vrouw is niet teruggekeerd van haar sprokkeltocht. Ook de dagen erna verschijnt zij niet. ‘Mam, luister je nou nog? Toen we daar liepen, stonden de man en de kinderen buiten te zwaaien naar de maan. Papa zegt dat ze, sinds hun moeder niet meer is teruggekomen, daar altijd staan bij volle maan.’ NB:kon het toch niet laten om mee te doen, maar het lijkt er op dat mijn schrijfhoofd op vakantie is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, En jij durft schrijven dat je schrijfhoofd op vakantie is? Hoe durf je. :o Zo'n leuk, vlot verteld, origineel verhaal dat je ons hier voorschotelt. De titel alleen al. Het takkewijf. Wat gaat dat worden wanneer je schrijfhoofd opgeladen van de vakantie zich weer ten dienste stelt? Ik zal vast gaan broeden op een volgende spannende opdracht om je uit je schulp te krijgen. :o Bedankt om alsnog mee te schrijven. Moet ik nog zeggen dat ik je inzending graag gelezen heb?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, prachtige titel, zo mooi toegepast op je sprokkeltekst. Leuke vader met mooie opmerkingen! En eh, ik zou me niet teveel zorgen maken. Jij sprokkelt een lekker tekstje in elkaar. Ga maar lekker door, ik kom graag weer lezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, dank je wel voor deze positieve woorden. En ook al voel ik me zelf geblokkeerd, ik ga toch door, maar ben wel een beetje huiverig dat ik de plank volledig missla. Ik heb geschreven na het lezen van 'het mannetje in de maan'. Dank voor het lezen, Fijne avond Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, fijn dat je meedeed. Je vertelt twee verhalen in één. Over Pieter, Antje en de kinderen en het gezin van het takkewijf. Vanuit het perspectief van Antje - waar je mee begint en afsluit - denk ik persoonlijk dat je dan in de derde alinea geen dialoog kunt inlassen tussen de man van en het takkewijf zelf. Antje denkt aan hen maar was er zelf niet bij om dit te horen. Andere meningen zijn welkom. Als het takkewijf bitst kan haar man niet terug mompelen. (typo: langskwamen) Je blijft meters maken, daar gaat het om.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, wat ben je scherp in je waarneming. Ik denk wel dat ik je opmerking begrijp: De dialoog in de derde alinea schrijven alsof Antje het gehoord heeft:' zijn vrouw zou hem toegebitst hebben...etc. Ik zou willen dat ik dat zelf kon zien: dat van die twee perspectieven en dan een actieve dialoog in de derde alinea. Hoe krijg ik die aspecten eerder door? Voorts kan mompelen volgens mij best als hij het bitse van zijn vrouw zat is. En ja meters wel, maar wanneer heb je het gevoel dat het echt in je vingers zit? Dank weer voor je reactie, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Connie wat een originaliteit! Ik heb hier echt van genoten. Mili's opmerking is denk ik een zeer terechte maar ik was er niet opgekomen. Dan merk je de ervaring van een doorgewinterde schrijfster en zo leren we allemaal weer. Je mag wel denken dat je schrijfhoofd op vakantie is maar dat is maar een gedachte ;) :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, Ik: 'Als het takkewijf bitst kan haar man niet terug mompelen.' Jouw reactie: 'Voorts kan mompelen volgens mij best als hij het bitse van zijn vrouw zat is.' De vrouw mompelt niet maar bitst. Hij kan met nadruk op terug niet mompelen, dat deed zij niet, maar hoogstens terug bisten als een man dat al kan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een goed verhaal. De titel dekt perfect de lading. :thumbsup: Ik ben het eens met Mili dat de HP de dialoog van horen zeggen heeft. De alinea moet als een herinnering worden geschreven waar ze aan terug denkt. Niemand kan altijd pieken. Soms zijn de resultaten minder ( of verbeeld je jezelf dat ) maar is het juist een vormingsproces naar een nieuwe fase. :{}

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Ook ik vind het een goed verhaal en een originele invulling. Mili heeft een punt en ik denk dat Marietje een oplossing heeft. Fijn dat je meeschreef. Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, alweer zo spits...terug wijzigen in 'op zijn beurt' is dan beter of gewoon weglaten? Zonder spitse SOL mensen... is gewoon niet mogelijk. Mijn dank is groot :!: Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, ... wat een leuk verhaal van jou. Ik weet nu wat een takkewijf is: een heks - al dan niet - op een bezemsteel daar komt dat woord vast vandaan. Je hebt leerzame reacties gekregen; ik lees daar (nog) glashard overheen. Ik bedoel daarmee, dat ik niet zo gauw fouten bij een ander zie. Al met al, goed gedaan, Connie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, het stimuleert wel om te lezen dat ik niet de enige bent die dit ervaart. We kunnen gewoon niet zonder de doorgewinterde schrijvers m/v. @marietje, de reacties op mijn schrijfsel voelen als een warme support. Dank voor je suggestie en voor het (mee)lezen. @marceline, zie mijn andere reacties boven. Fijn dat je kwam lezen. @allen, ik blijf gewoon zichtbaar en leren. Ik realiseer me dat ik SOL gewoon nodig heb. Fijne dag, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je angst om te falen blokkeert je en dat is jammer. Het is heel knap, vind ik, dat je een verhaal kunt verzinnen. Hoe je het vervolgens opschrijft is een leerproces en daarvoor ben je hier. Tenminste, ik wel. Als je geen fouten maakt kun je niet leren en kun je je niet verbeteren. Dus blijf schrijven en veel fouten maken!! Doe ik gezellig met je mee. En je leest het al bij Marceline, de SOL mensen zijn redacteurs :) Ik heb je takkenverhaal graag gelezen. Ik lees goede tips waar ik ook wat van leer!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny zie #3. Ineens klopte het mannetje in de maan in mij op. Na Google en een beetje lief zijn voor 'mijn schrijfhoofd' kwam dit uit mijn pen. Eerlijk is eerlijk, ik ben nu ook begonnen in 'de artist's way' en met vaker freewriting. Het lijkt erop dat alle bemoedigende reacties hier van Sollers een virtuele schop onder mijn ... hebben gegeven. Dank voor je positieve woorden, Groet Connie.