Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 Een stipje aan de horizon

Hij kijkt uit het raam en ziet niets anders dan boomtoppen en blauwe lucht. Hij zucht eens diep en geniet van het moment. Zo zullen de dagen voortaan zijn. Rust en ruimte en nagenoeg geen prikkels van een hectische maatschappij. Gisteren liep hij nog gehaast door de drukke straten van Antwerpen en nu zit hij dolgelukkig te zijn in een driehonderdvijftig jaar oud eenpersoonsklooster. Om tien uur precies opent hij de kloosterdeuren in afwachting van een enkele wandelaar. Het blijft een uurtje rustig en dan hoort hij geroezemoes. Hij verheugt zich op een goed gesprek. De weg naar het klooster is lang dus het kan even duren voordat de wandelaars boven zijn. De geluiden zwellen aan en hij realiseert zich dat het meerdere personen moeten zijn. Dan ziet hij een wit vlaggetje met rode stip boven de struiken op en neer dansen. Binnen een korte tijd staat er een groep van vijftig Japanse toeristen voor zijn neus en is het een kakofonie van jewelste. De gids doet een poging om zich verstaanbaar te maken maar hij kan er geen touw aan vastknopen. Ongemakkelijk laat hij ze rondkijken en gaat een voor een met ze op de foto. Binnen een uur is de meute weer verdwenen. Diezelfde dag ontvangt hij nog drie groepen van verschillende grootte en met dezelfde taalproblemen. Om drie uur sluit hij de deuren en gaat vertwijfeld zitten. Niet helemaal zoals hij het zich voorgesteld had maar vooruit, morgen weer een dag. De dagen verlopen ongeveer zoals die eerste dag en na een paar maanden valt zijn oog op een achtergebleven krant. Op de tweede pagina leest hij de volgende tekst: Droom jij ervan een tijdje van de aardbodem te verdwijnen en naar een onbewoond eiland te verhuizen? Dan hebben we een leuke baan voor je gevonden. Palau is op zoek naar een vrijwilliger die drie jaar lang de meest zuidelijke vuurtoren van het land wil onderhouden. Hij aarzelt geen moment, het is tijd om te gaan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-kat, Het zal je maar gebeuren. Zoek je de stilte en de eenzaamheid en krijg je alle dagen horden toeristen over je kapelvloer. Originele invalshoek. Graag gelezen. Ik merk dat je de bewuste advertentie goed gelezen hebt, en ook de addertjes in het gras van de berg in Oostenrijk hebt opgemerkt. :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi i-Kat, wat een leuke onverwachte wending! De eerste alinea neemt mij mooi beeldend mee in een nieuw verhaal rondom het thema op de berg, maakt me nieuwsgierig naar de verdere invulling. Ik ervaar daar de rust van HP. En dan de niet-aflatende stroom van toeristen, dat wil je niet meemaken! Wel triest, maar met een glimlach. Gelukkig is daar Palau, eind goed al goed? Heb je de vluchten van de grote reisorganisaties gecheckt op Palau als bestemming? ;) Ik heb je met genoegen gelezen, i-Kat, deze leest lekker weg! PS; ook de titel is mooi gevonden; in het begin koppelde ik die nog aan de 1e alinea, daarna werd het Palau.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, Leuk en origineel. Ik heb hier op SOL geleerd om cijfers in een verhaal voluit te schrijven. Dat blijkt een schrijfregel te zijn die ik graag aan je doorgeef. Ik zou 'gevonden' weglaten in de krantentekst. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke reacties, dat is voor mij een verrassing! Ik kwam niet goed op verhaal en ben dicht bij de werkelijkheid gebleven. De advertentie was me voor de opdracht al opgevallen dus ik wist waar het over ging. De addertjes maakte me aan het lachen en heb ik me voorgesteld schrijfcoach Blavatski. @ton Palau ken ik en ik zou er zo weer naar toe willen maar niet als vuurtorenwachter ha ha. Leuk dat je de titel kan waarderen, was er zelf ook wel mee in mijn nopjes @wilhelmina bedankt voor die opmerking, het komt doordat ik me nog wel eens met webteksten bezig houd en dan wordt wel geadviseerd om cijfers te gebruiken. Het is ook luiheid.... het woordje gevonden stond daadwerkelijk in een advertentie, ik heb de tekst wel wat aangepast maar dat was me niet opgevallen

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, Sneu als iemand rust verwacht en dan grote groepen meerdere keren per dag moet ontvangen. Leuk geschreven, vlot te lezen. Kleine puntje 'verheugd' in de tweede alinea moet zijn 'verheugt'. Prettige avond, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apart verhaal door de verrassende wending. Is vind t traag lezen, misschien omdat je veel vertelt. Verheugd met een t , zag ik ook. Graag gelezen, I -kat.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Connie, ik heb het gelijk aangepast, een stomme fout waar ik alert op probeer te zijn en er toch regelmatig insluipt....fijn om er op attent gemaakt te worden. Ik heb ook gelijk de cijfers uitgeschreven Wilhelmina.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi maddbrug, wat zou ik weg kunnen laten volgens jou? Fijn dat je het toch graag gelezen hebt maar ik wil graag leren! Verheugd heb ik aangepast dankzij Connie, ik zie het vaak niet meer als het er eenmaal staat, slordig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door te schrappen wordt een verhaal sterker. Ik daag mijzelf uit om dat te doen.Ik doe dat eigenlijk altijd omdat ik oeverloos kan schrijven. Soms laat ik mijn hele eerste alinea helemaal weg. Soms houd ik mij heel sterk aan een woorden aantal. En ik lees het verhaal voor. Vaak hoor ik dan hoeveel ik onnodig vermeld. Vaak krijgt een verhaal meer kracht erdoor zonder dat je de kern en het verband verliest. Succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, Om je een stukje op weg te helpen: Hij zucht eens diep en geniet van het moment voegt dat iers toe of kan het weg (in de zinnen erna laat je hetzelfde al zien) De dagen verlopen ongeveer zoals die eerste dag is die informatie voor de lezer belangrijk? En zo kun je het hele verhaal eens doorlopen: wat kan beslist niet weg omdat de lezer die informatie nodig heeft of omdat de sfeer van het verhaal het nodig heeft. En wat kan wel weg. Succes.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal, i-kat. Bij het een tweede keer lezen viel mij je onderwerp extra op: dat stipje aan de horizon. Heel leuk gevonden. Als het een toevalstreffer is, dan heb je dat verdiend. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Maddy, Wilhelmina voor de input en Riny voor je fijne reactie! Wat vinden jullie van mijn ingekorte versie: Hij kijkt uit het raam en ziet niets anders dan boomtoppen en blauwe lucht. Hij zucht eens diep en geniet van het moment. Gisteren liep hij nog gehaast door de drukke straten van Antwerpen en nu zit hij dolgelukkig te zijn in een driehonderdvijftig jaar oud eenpersoonsklooster. Om tien uur precies opent hij de kloosterdeuren in afwachting van een enkele wandelaar. Het blijft een uurtje rustig en dan hoort hij geroezemoes. Hij verheugt zich op een goed gesprek. De geluiden zwellen aan en plotseling ziet hij een wit vlaggetje met rode stip boven de struiken op en neer dansen. Binnen een korte tijd staat er een groep van vijftig Japanse toeristen voor zijn neus en is het een kakofonie van jewelste. De gids doet een poging om zich verstaanbaar te maken maar hij kan er geen touw aan vastknopen. Ongemakkelijk laat hij ze rondkijken en gaat een voor een met ze op de foto. Binnen een uur is de meute weer verdwenen. Diezelfde dag ontvangt hij nog drie groepen van verschillende grootte en met dezelfde taalproblemen. Om drie uur sluit hij de deuren en gaat vertwijfeld zitten. Niet helemaal zoals hij het zich voorgesteld had maar vooruit, morgen weer een dag. Dag in dag uit ontvangt hij complete volksstammen en na een paar maanden valt zijn oog op een achtergebleven krant. Op de tweede pagina leest hij de volgende tekst: Droom jij ervan een tijdje van de aardbodem te verdwijnen en naar een onbewoond eiland te verhuizen? Dan hebben we een leuke baan voor je gevonden. Palau is op zoek naar een vrijwilliger die drie jaar lang de meest zuidelijke vuurtoren van het land wil onderhouden. Hij aarzelt geen moment, het is tijd om te gaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, ik vind de ingekorte versie sterker. Vooral de alinea met 'dag in dag uit' beginnend vind ik een krachtige term om uit te drukken hoe hp in de loop van de tijd zijn positie in de kapel ervaart. PS De reactie van Willemina #14 heb ik gekopieerd en opgeslagen bij mijn schrijftips. Een heel duidelijke uitleg. Ik heb je tweede versie graag gelezen. groet Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu komt het verhaal krachtiger over, i-Kat. :thumbsup: Nog één opmerking: tien uur, drie uur, pagina twee van de krant. Persoonlijk denk ik dan dat hp waarschijnlijk autistische trekken heeft. Was het een bewuste keuze? (Zoveel invloed kunnen dergelijke details op de lezer hebben, wil ik hiermee zeggen.) Mooi om te lezen dat je niet klakkeloos een suggestie hebt overgenomen maar zelf besliste wat je wel en niet in je tekst wilde.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, ik weet niet of het van pas kom dat ik je hier aanspreek Willemina, maar het moet mij van het hart dat in de bewuste advertentie werd gevraagd om als gids beschikbaar te zijn van tien tot drie uur, vandaar dat i-Kat deze informatie er vernuftig heeft ingevlochten. Kon misschien nog iets duidelijker beschreven worden... :o Het is één van de addertjes onder het gras. :nod:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-kat. Ik vind je tweede versie echt een stuk sterker. Knap gedaan. Ik zie nu ook hoe het echt moet. Mooi commentaar van Wilhelmina, Connie ik ga het ook opslaan bij mijn schrijftips! Veel geleerd van je stuk i-kat! Ik lees je graag.