Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 - De rivier

Ik had lang gedacht dat ik mijn eigen verhaal vertelde, mijn eigen weg bepaalde. Tot ik erachter kwam dat ik mijn eigen stem nauwelijks kon horen. Het waren de stemmen van anderen, duizenden anderen. Mijn eigen woorden botsten, vervormden, klonken hoger, lager, hielden langer aan, echoden compleet onherkenbaar terug. Er was geen eigen verhaal. Er was geen eigen weg. Ik heb een tijdlang gedacht dat anderen mijn weg bepaalden. Ik legde me er bij neer. Het was wederzijds –dacht ik-, ik bepaalde ook hun weg. Het was ons verhaal. Het was goed zo. Tot ik erachter kwam dat dat ook niet zo was. Het leven is een rivier. Er is maar één richting. Alle plannen, ideeën, goede bedoelingen doen er niet toe. Er is geen verhaal. Ik besefte het, voelde me bedrogen, en zocht de oever op. Een dode rivierarm, stilstaand water. Nu zijn er nog herinneringen aan al die mensen die, elkaar overschreeuwend, op zoek zijn naar hun verhaal, naar zichzelf. Ze zullen het nooit vinden, niet op de rivier. Als de wind verkeerd staat, kan ik nog vaag het gejacht, de drukte, de tientallen verlangens, de honderden beloftes, ambities horen. Maar meestal hoor ik alleen de wind die met de halmen praat. En een meerkoet. En een reiger.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GS, mooi hoe je de drukte en levendigheid in deze beschouwing weer geeft. Dat je de rust met de wind en de natuur mag genieten!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, een goede weergave van de situatie in onze maatschappij. Om je eigen verhaal te kunnen leven is bewust een andere weg noodzakelijk, om vervolgens alleen nog het 'deinen' in je eigen gekozen bedding te kunnen ervaren. Graag geleze, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gijs, in jouw karakteristieke stijl, die voor mij nu zo herkenbaar is, weer een prachtverhaal. De wind die met de halmen praat ... :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Gijs, Wat een interessante invulling van de schrijfopdracht. Een kluizenaar aan de oever van een rivier, in gezelschap van de meerkoet en de reiger. Ver weg van het alledaagse jachtende bestaan. Alleen met jezelf en je gedachten. Mooi toch? Nog een serene zondag toegewenst, Gijs. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, gs. Doet me terugdenken aan wat iemand mij jaren geleden vertelde. Hij zag het leven als volgt: het is als in de gokautomaat met allemaal muntjes op de kermis - willekeurig schuif je steeds iets verder naar de rand totdat je eraf valt. Niet helemaal zoals jij het bedoelt maar deze herinnering bracht jouw verhaal bij mij naar boven. Mooi.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, ... je Rivier, komt weer uit bij Het Perzisch Kwatrijn? De meerkoet, de reiger en de wind die met de halmen praat? Ben jij nu een poëet? Ik vind je in ieder geval geweldig schrijven. Ik krijg het gevoel dat je aan je voorouders en nog verder terug denkt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest het een paar keer lezen omdat het me intrigeerde. Je zegt weinig en toch heel veel. Ik vind het droevig maar prachtig beschreven. De wind die met de halmen praat kwam me nog bekend voor, blijft mooi.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elise, dankjewel. Ik vind zelf dat ik vrij abstract blijf, mooi compliment dat je de woorden heel dichtbij vindt komen. Gefeliciteerd met je prijs. Ik herkende je gedichten van SOL. Ik ben geen groot poëzieliefhebber, maar de stijl die jij gebruikt en de beelden die jij creëert intrigreren me wel en raken me ook wel. De zie wel parallellen tussen mijn rivier en jouw 'Zinnig'. Maar ook wel verschillen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen, dank voor jullie reacties. @mw.Marie. Met dat genieten van de natuur kont het wel goed. @Marceline. Die meerkoet is trouwens een verhaal apart. Arjan Lubach heeft een keer een spionage-meerkoet ten tonele gevoerd, en dat is nu een running gag bij mijn zoon. @Connie. Een filosofische reactie. @Mili. Probeer ik altijd origineel te zijn, en dan vind jij het weer herkenbaar. @Angus, mooi compliment. Ingetogenheid waardeer ik vaak in verhalen van anderen. @Blavatski, inspirerende opdracht heb je verzonnen. @Willemina. Die gokautomaat is ook een interessant beeld, maar inderdaad wel behoorlijk anders. @Riny, dat ik uitkwam bij het Perzische kwatrijn was voor mij ook een verrassing, dat was niet mijn eerste insteek. Ik heb nog even overwogen om er integraal mee te eindigen, maar dat vond ik net te. @i-Kat. Weinig en toch veel zeggen is een mooi compliment.