Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 - Ode aan de heremiet

De negende kaart trok zij, die van de heremiet. De tarotlegster had haar aangekeken en gevraagd: ‘Sta je er zo voor in de liefde?’ Zij dacht aan haar vader die zich een keer per jaar in retraite terugtrok en een ansichtkaart stuurde aan zijn vrouw en talloze kinderen. ‘De groeten,’ schreef hij erop. En ook: ‘Ik kom wel weer eens thuis.’ En als hij thuiskwam sneed hij het vlees aan tafel. Zij miste hem als hij op retraite was en ook als hij thuis was. Zij spraken niet, wel gaf hij haar klappen omdat zij tegen zijn schenen schopte. Op een dag vertrok hij definitief, hij kwam namelijk niet meer weerom en zij droomde dat hij in een ander gezin was met talloze kinderen en voelde zich verraden. Een conventionele relatie ging zij aan met een ander geloof dan dat van haar vader. Waarschijnlijk om hem te sarren. Hij was er toch niet, de eeuwige heremiet. Hij had haar kunnen zeggen, twee geloven op een kussen, daar zit de duivel tussen, maar deed het niet. Hij was stom en bleef stom. Soms sprak ze hem aan en vroeg: ‘Je bent mijn vader, waarom help je mij niet, waar ben je godverdomme?’ Het gevoel van eenzaamheid trok zich nooit terug. Zij trok zich wel terug uit haar relatie waarin geslagen werd en vluchtte. Zoekend naar eenzaamheid waarin zij zichzelf kon zijn. ‘Ben je er nog?’ vroeg de tarotlegster. ‘Jawel,’ zei zij. ‘'Hoewel, eigenlijk ook niet. Ik ga weg. Op een berg wonen waar rukwinden mijn deel zullen zijn.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga er eentje uitpikken: wel gaf hij haar klappen omdat zij tegen zijn schenen schopte soms kan iets heel simpel heel mooi zijn al is het dat inhoudelijk niet

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili ... een gevoelig verhaal over een meisje dat zich haar leven lang verraden/verstoten voelde door haar vader, terecht komt bij een Tarotkaart lezeres en uiteindelijk haar heil zoekt op een eenzame plek waar zij tot zichzelf kan komen. Met aandacht gelezen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Met spanning wachtte ik op je inzending en je hebt mij niet teleurgesteld. Een ècht Mili-verhaal. Met mooie gedachtesprongen. Meestal laat je mij achter in verwarring (zoals je weet), maar deze keer in blijdschap omdat je inzending zo prachtig mooi is. Er spreekt een zekere zachtheid uit deze tekst, terwijl je teksten meestal nogal bijtend zijn. Dank je voor dit mooi geschenk. :thumbsup: Ik wens je een sereen weekend toe.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, ach. Een gevoelige tekst, ik vind de tekst juist anders dan je andere teksten. Verrassend hierdoor, gevoelig zonder een rauw randje, of... nou ja, die onderliggende rauwe rand voel ik wel. Mooie zinnen ook. En rukwinden op de berg...wat fijn weer.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als Madd, vind ik dit ook anders dan de andere Mili verhalen. Het is zacht en lief. Ondanks dat het hier weer gaat over een HP die harde klappen van de mannen in haar leven kreeg. Ook vind ik het meer verhalend, minder beeldend. En dan ook nog een feelgood einde waarin zij voor zichzelf kiest. Je hebt mij verrast! Een klein (zeur) dingetje: 'de man die het vlees snijdt' is wel een cliché. Voordeel is natuurlijk dat iedereen snapt wat je bedoelt. Maar ik denk wel: Mili kan vast wel iets originelers verzinnen. Een echte Milizin, zo een die hierboven aangehaald wordt door schrijvenmaar en Madd.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Niks aan toe te voegen, zitten weer een paar briljante Mili-zinnen in maar een totaal ander verhaal dan ik tot heden van je heb gelezen. Heel dicht bij de HP terwijl ik 'normaal' bij jou ook in de omgeving wordt gezogen, zit ik nu vooral bij de HP die ' nonchalant' lijkt om te gaan met haar pijnbeleving maar er overduidelijk kapot aan gaat. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, een uit meer hoop ik? ;) Ik proef, denk ik wel, jouw waardering. @Riny, ik denk dat een vader behoorlijk belangrijk is in het leven van een meisje/vrouw/zijn dochter. Ik heb zo'n stil vermoeden dat zij in de voetsporen van haar vader treedt. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Blavatski, u schrijft zo'n schattige reactie. Het deed me zo glimlachen. Ik weet van uw verwarring en vond het verrassend te lezen dat deze tekst zacht(er) zou zijn. Of mijn weekend sereen zal zijn valt te bezien. Ik vermoed dat de nodige criminelen mijn gehoorgangen gaan teisteren. Een aandoenlijke reactie. Hartelijk dank.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, en ook jij vindt mijn tekst gevoelig. Wat is er aan de hand met mij? Jij voelt goed, er is een onderliggende rauwheid. Het lijkt wel mijn credo te zijn. 'Jitzak' zit in de vormgeving, misschien word ik nu wel lief. :o @Marceline, je bent de volgende! Bovenstaand Mili-verhaal bleek van een ander genre te zijn. Dat brengt mij tot de heuglijke constatering dat er meer genres in me zijn. Ik wil meer, meer, meer verrassen. :nod: Ben het met je eens over de vleessnijdende man. Er komt mij nu geen andere zin. @Nancy, zie mijn reactie aan @Marceline. De hp is het wel eens met je conclusie. Alles trekt maar sporen. Hartelijk dank voor de reacties.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, de tragiek van de ontbrekende vader overtreft de aanwezigheid van de moeder die niet genoemd wordt maar wel degelijk een belangrijke rol speelt. Het zijn complexe verhoudingen die dit kleine tableau breekbaar en toch zo intens weet te vertellen, juist ook door wat verzwegen wordt. 'Zij miste hem als hij op retraite was en ook als hij thuis was.' En dan het uit gemis vervallen in ambigue relaties. Zowel religieuze als vleselijke. De erfzonde ... 'Op een berg wonen waar rukwinden mijn deel zullen zijn.’ ;) :{}

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, jouw verhaal is om te zoenen! Met warme, zachte lippen. Beetje vochtig, dat ook, niks mis mee. Eens met voorgaande reageersters; sterk beeld van de relatie van de dochter met haar vader en Mili is milder (scheelt maar een paar letters). Zo mag ik je ook heel graag, hoor. Vooral omdat je daarmee toch ook weer een beetje onvoorspelbaarder bent... ;) Wederom oogst je mijn grote bewondering voor een bijzonder Mili-verhaal. :thumbsup: Ik durf het bijna niet te zeggen, daarom schrijf ik het maar; 'een ander geloof dan dat van haar vader.'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ja, inderdaad, er was ook de onbelichte belangrijke moeder. Ik heb gelezen dat dochters de neiging hebben een man te kiezen die op hun vader lijkt. En dan loopt alles door elkaar in mijn hoofd en ontstaat de volgende hoofdpersoon. De berg was voor jou en dat herkende je natuurlijk. Jouw berg doet je goed zoals onze digitale minnaar @Ton opmerkt. @Ton, met jouw vochtige lippen moest ik aan een rijpe opengebarsten trostomaat denken. Je daagt me uit, een echte schrijver moet m.i. onvoorspelbaar zijn. Milde Mili dankt je voor je reactie en de terechte opmerking. Overheen gelezen. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, enerzijds een 'andere' Mili, maar toch ook weer heel herkenbaar. Dochters en vaders, op de een of andere manier vaak een gecompliceerde combinatie. Onderhuids krijg ik een triest gevoel bij de dochter die niet de vader had die zij graag wilde. De slotzin maakt haar begrijpelijke besluit duidelijk. Was indrukwekkend te lezen, ben er zelf een beetje stil van, Goed weekend, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Conny, fijn, want ik moet toch niet mijn stem gaan verliezen in een ander lieflijk Mili-zijn. ;) Alle relaties zijn gecompliceerd, ik vraag me af of we indachtig de opdracht niet beter en masse op een berg kunnen gaan zitten maar dan wel ieder zijn berg. Je bent hopelijk nu niet meer stil? :o Hartelijk dank voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Als jong meisje koos ik ooit de schoppen Aas tijdens een theatervoorstelling. De kaartengoochelaar vroeg mij nog of ik het wel zeker wist. Als echte Friezin zei ik: "Natuurlijk weet ik dat zeker.' Hij dacht toch zeker niet dat ik me om liet praten? Het achtervolgt me nog steeds. Het zou kunnen zijn dat dit verhaal iets 'dichter op de huid' is geschreven. Maar ja, bij schrijvers weer je dat nooit zeker. :o Ik vind het wel weer een herkenbare Mili.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, een heel leven in een paar honderd woorden, uniek en tegelijkertijd herkenbaar opgeschreven. Van zinnetjes als "En ook: ‘Ik kom wel weer eens thuis.’" ben ik heel erg gecharmeerd. "hij kwam namelijk niet meer weerom" leest voor mij wat overbodig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, een aangrijpend verhaal. Deze zin zegt heel veel:
Zij miste hem als hij op retraite was en ook als hij thuis was.
De bovengenoemde ‘zachtheid' proef ik ook wel in je andere verhalen. Dan is het meer een soort mededogen dat ik voel. Wat me bij jou opvalt is, dat je bijna altijd in de ovt schrijft en dat desondanks de verhalen heel dichtbij voelen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, heel mooi verhaal, alles is hierboven al genoemd. Ik lees hier een soort zachtheid uit, terwijl de strijd door de hp nog niet gestreden is. Deels wel acceptatie, maar de eigen relatie ook geeïndigd. Daar lees ik uit dat er nog verwerking plaats moet vinden. Mooi oedipuscomplex geschreven. Althans dat is mijn bescheiden mening. Voor mij heel prettig dat de intense rauwheid, die uit je teksten kan spreken, nu ruimte geeft aan mij als lezer voor contemplatie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, waarom schoppenaas? Ik krijg dit door van een astrolijn. [Schoppenaas is de kaart van de gedachten. Specifieker gezegd, de kaart van de beïnvloedende factoren van de gedachten. Vaak gaat het hier om zorgen, angsten, twijfels aan jezelf, en het verwachten van het slechtste. Deze kaart voorspelt tegenslag, complicaties en vertragingen van uw plannen.] Ik denk dat jij van jouw kaartenman iets anders kreeg te horen. Dat kan niet anders als voortstuwende Friezin. :nod: Toch een herkenbare Mili? Dat doet mij goed. Dank je. @i-Kat, ik wilde het ook 'afronden'. Dank voor je waardering.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft, een kernzin die je aanhaalt. Hij was er gewoon niet. Je plaatste een zeer interessante ovt-opmerking waar ik uiteraard over nadacht. Ik denk wel in de tt te hebben geschreven, in ieder geval in 'Jitzak'. En ook wel op Sol. Ik ga er meer op letten maar blijf in ieder geval dicht bij je. :nod: Zachtheid is er, altijd, jij bent een geoefend lezer. :thumbsup: @mw.Marie, je kent me nu hopelijk een beetje. Ik ging spontaan vervoegen van jouw reactie. Zij contempleert, ik contempleer, wij contempleren. ;) De 'intense rauwheid', daar zit ik dan. Ik denk dat de een minder - door werk bijvoorbeeld - in een 'bubble' zit dan de ander. Je schreef een boeiende reactie. Dank je.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, hoe kan ik je vergeten? :o Ik begrijp je opmerking over het wellicht overbodige: 'Hij kwam niet meer weerom.' Ik denk ingegeven door de gedachte dat de vader niet naar een ander gezin met talloze kinderen overging maar omdat hij stierf. Ik koester je reactie. ;)