Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 136 De kracht van water

Ik breng je daar, waar jij me heen zendt. Nachtgeluiden zijn weggevallen, het bloed ruist door zijn aderen. De maan belicht haar haren, grijs is zachtblond. Ze ziet er jong en breekbaar uit. Een illusie, weet hij. De boot schommelt als ze overboord gaat. De plons veroorzaakt kringen in het wateroppervlak. Weg zijn die ijzige ogen. Verdwenen, die mond die slechts verwijten slingerde. Weg is het lichaam dat hem liefde weigerde. Langzaam reikt het water weer naar het oneindige. Alles komt goed. ‘Ik breng je daar, waar jij me heen zendt.’ Vorige week sprak ze de woorden. Ze moest het duistere in zijn ogen hebben gezien. Haar dominante gedrag, het beschimpen, werd hem te veel. Tot bloedens toe had hij zijn nagels in zijn handpalm gedrukt. Als ongelovige had hij woorden naar boven gemompeld. Gisteravond kwam hij laat thuis met het bewijs dat hij vergaderd had. Haar witheid vloekte met het roodbevlekte tapijt. God had hem begrepen. Voor de eerste maal was hij opgetogen om haar wantrouwen, om zijn aanwezigheid bevestigd te zien. Hij legde het tapijt met haar lichaam erin gerold op het plastic zeil in de kofferbak, kleedde zich uit en gooide zijn besmeurde kleren erbij. Met propere kleding reed hij naar het meer, waar hij een achtergelaten bootje wist liggen. ‘Alles komt goed.’ Hij glimlacht maar verstijft bij een geluid dat vanuit de diepte komt. Eén of andere vis die zich te goed doet. Vissen maken geen geluid, ook niet als ze eten. Hij buigt zich overboord, de beeltenis van de volle maan lokt hem. In het water wordt een geul gevormd. Ontzetting kluistert hem op het bankje. ‘Ik was het niet.’ Zijn gefluister stopt wanneer een hand uit de geul oprijst en hem bij de keel grijpt. Zijn lichaam gehoorzaamt hem niet. Totaal verlamd wordt hij het meer ingesleurd. Verenigd door water.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Mooi geschreven en wat een intrigerend verhaal. Het puzzelt mij en ook na een paar keer lezen wordt mij niet duidelijk of hij haar nu vermoord heeft, wat het verhaal suggereert of dat hij haar dood aantreft wat deze passage suggereert: [ Gisteravond kwam hij laat thuis met het bewijs dat hij vergaderd had. God had hem begrepen. Haar witheid vloekte met het roodbevlekte tapijt. Voor de eerste maal was hij opgetogen om haar wantrouwen, om zijn aanwezigheid bevestigd te zien.]

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ...een pracht van een raadselachtig verhaal. Er is dus sprake van een watergod? (Hand uit het water) ook een god die hem het bewijs gaf van zijn avond vergaderen. Als hij het niet was, wie/wat was het dan wel? Ze zal toch geen zelfmoord gepleegd hebben? Of toch wel? Daar houd ik het dan maar op.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, Heel bijzonder verhaal. Inderdaad intrigerend en mysterieus. :thumbsup: Ik houd het erop dat de man de vrouw doodt en dat zij hem aan het eind vanuit het water de diepte intrekt. Ook mooi dat het rond loopt; aan het eind zijn ze toch weer samen, terwijl zij aan het begin van je verhaal voorspelde; [ Ik breng je daar, waar jij me heen zendt. ] Mooie weergave van zijn ingehouden woede en machteloosheid; [ Tot bloedens toe had hij zijn nagels in zijn handpalm gedrukt. Als ongelovige had hij woorden naar boven gemompeld.] De rol van God in die passage is mij niet helemaal duidelijk. Toont hij begrip maar grijpt niet in? Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt op mij mysterieus over. Emoties benoem je mooi, voel erin mee. De man is blij dat hij van zijn dominante partner af is, toch trekt ze hem als waternimf naar de onderwereld? Je merkt ik hou wel van een symbolisch verhaal, beetje Narcissus ook in deze zin? Hij buigt zich overboord, de beeltenis van de volle maan lokt hem.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apart verhaal, vreemd, en triest. Scheiden kan ook namelijk. de eerste alinea vind ik wat zweverig in tegenstelling tot de andere twee. Een bizar verhaal, goede fantasie.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een mysterieus maar ook griezelig verhaal. Het komt mij een beetje bovennatuurlijk horrorachtig over. Je wist me van het begin tot het einde te boeien, marlie :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Crytalmarg, Marceline, Riny, Ton, mw Marie, madd en Meta (wat is dat toch met al die letters m!) Scheiding maddbrug, is niet te overwegen. Wie weet wat ze als dominante in petto heeft voor haar man! God heeft zogezegd zijn gemompel begrepen: hp heeft haar niet zelf moeten doden, maar echtgenote werd in huis vermoord door ... kies maar. Overvaller. Psychopaat. Deur-aan-deur verkoper lol. (Ach die 300 woorden!) Daarna Ton en Meta's gevolgtrekking. De wraak vd vrouw, hoewel 'hij het niet was' die haar gedood heeft. Idd Meta. Af en toe zou ik er wat horror doorslaan, een heel klein beetje Edgar A. Poe achterna. Dank voor de leuke reacties!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je. Ik wilde het zo duidelijk maken als maar kon schrijvenmaar. Zijn hachelijke situatie, de avond thuis, gevolgd door het laten verdwijnen vh lichaam. Daarbij was ik nog even in de sfeer vd 'bloedige lente schrijfwedstrijd.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Raadsels die opgeworpen worden en met zeer weinig toegelicht, voor veel interpretaties vatbaar. De regels van logica zijn overtreden maar het levert een mythisch verhaal op. Mooi gedaan, veel sfeer.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, was het dus toch zelfmoord. Of geef je dan de 'aardigheid' weg? Zo van: niet alles zeggen wat je weet - laat de lezer het zelf maar uitzoeken.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Riny toch! Het zit je dwars dat je nieuwsgierigheid niet bevredigd wordt, heb ik de indruk ;) Je moet even de film terugspoelen en mijn uitleg lezen bij #8. Er zijn SOLlers die verhalen schrijven met een open einde, ik geef (tot nu toe) de voorkeur aan een slot, of dat nu goed of slecht afloopt!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, :o waarschijnlijk glad overheen gekeken. Zo druk met mijn eigen gedachten bezig geweest... dom hoor! Dankjewel voor je extra berichtje.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ik denk dat er een goed verhaal in schuilt als je je niet laat inperken door dat maximum van 300 woorden, maar er zoveel voor gebruikt als nodig om minimaal begrepen te worden. Ik vind de kwaliteit van het verhaal uiteindelijk belangrijker dan de woordlimiet.