Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 De schoenen (fragment)

'Wat doe je?' vroeg ik toen Wilfred halverwege stopte met zwemmen. 'Mijn schoenen uit,' zei hij. Zijn stem klonk gehaast. 'Anders haal ik het niet.' Even vertraagde ik mijn schoolslag, mijn benen zakten dieper het water in en direct voelde ik de kracht van de stroming. Ik keek omhoog naar de boog van de brug, het verkeer klapperde onregelmatig over de platen van het wegdek. In de verte kwam er in het midden van de rivier een duwcombinatie aan. Die was er net toch niet, dacht ik. Achter mijn ogen voelde ik angst opkomen, die bonkend en kloppend door mijn lijf raasde. Ik zag de krantenkop voor me die mijn moeder zou lezen: twee jongens in de leeftijd van... 'Doorgaan, Wilfred,' riep ik. 'Verdomme, niet stoppen. Doorgaan!' 'Ja,' zei hij met hoge stem. 'Ik ben zo bang.' 'Bek houden, doorgaan met zwemmen.' Pas voorbij de pijler van de brug viel het me op dat de zon was blijven schijnen en zag ik de mensen met hun kleurige handdoeken op het strandje naast de brug. 'Dwazen,' zei een man die tot zijn knieën in het water stond met zijn handen in zijn zij. Ik negeerde hem en keek achterom. Wilfred waadde voorovergebogen door het water, zijn sluike haar lag in een zwarte veeg over zijn voorhoofd. 'Wat ga je zeggen over je schoenen?' vroeg ik toen we weer bij de woonboot waren. Hij bleef voor zich kijken en haalde eenmaal snel zijn schouders op. 'Ga maar op het bankje zitten,' zei hij. 'Dan haal ik een handdoek voor je.' 'Ik droog wel verder in de zon,' zei ik. Wilfred ging toch naar binnen. Mijn gympies legde ik ondersteboven op het bankje en ik schuurde mijn voeten droog op een betonplaat van de kade, mijn T-shirt legde ik over de leuning naast me, ik strekte mijn benen. Met mijn ogen in spleetjes volgde ik het condensspoor van een vliegtuig. Verder was de lucht blauw en had ik maar een gedachte: ik was stoerder geweest dan Wilfred.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi janpmeijers, Fijntjes opgezette greep uit het dagelijkse leven met een onderhuidse spanning die het verhaal blijft hangen. Eminem

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een realistisch verhaal, je neemt de lezer mee de rivier in en je houdt mijn aandacht vast. Graag gelezen, Janp.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
janpmeijers, mooi en subtiel verhaal met beeldende details. De spanning is voelbaar. Hoewel het verhaal is geschreven in de verleden tijd, beleef ik het als lezer in het heden. Goed gevonden slotzin!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fragment uit een nieuw boek, :thumbsup: Je 'gewone' (en dat is zeker niet verkeerd bedoeld) taalgebruik voor het geheel, dat Wilfred zijn bek moet houden en opgejaagd wordt, de drukte vh verkeer boven de brug (dat alleen jij in 1 zin krijgt!),, de dreiging vd duwcombinatie, de krantenkop, je maakt het vlot leesbaar, sfeervol en idd een alledaags verhaal. Heb je geknipt voor de 300 woorden? Bij die eerste zinnen had ik het gevoel dat er iets ontbrak. Als Wilfred stopt met zwemmen, zou hij moeten staan in het water om zijn schoenen uit te doen. Een bevaren rivier lijkt me te diep om te staan. Als hij gympies draagt, zoals hp, kan hij zich drijvende houden en onder water met de ene voet het andere gympje lostrekken. Of het zijn instapschoenen. (Welke jongen van 15? 16? draagt dat?) Veters in elk geval niet. Misschien zoek ik veel te ver, allemal de schuld van SOL! De gedachte dat je stoerder was, waarbij je de kort doorstane angst al vergeten was. Typisch jongens! :D (je tweede ik heb je per ongeluk in kapitaal gezet)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ja, het is idd een geknipt fragment. Als je stopt met zwemmen zink je niet gelijk - met een snelle beweging vanaf de hiel trekt Wilfred zijn gymschoenen uit, veters hoef je niet los te maken. Over de angst, dat is idd essentieel. Wilfred toont het, hp niet, daarom voelt hij zich stoerder. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Wat leuk om ook een keer een bijdrage van jou te lezen. Ik deel de lovende woorden. Mooi beeldend geschreven . Het sterkste fragment vind ik dat waarin je de het gevaar waarin ze zich onbedoeld begeven hebben: [Achter mijn ogen voelde ik angst opkomen, die bonkend en kloppend door mijn lijf raasde. Ik zag de krantenkop voor me die mijn moeder zou lezen: twee jongens in de leeftijd van... 'Doorgaan, Wilfred,' riep ik. 'Verdomme, niet stoppen. Doorgaan!' 'Ja,' zei hij met hoge stem. 'Ik ben zo bang.' 'Bek houden, doorgaan met zwemmen.'] Hierin lees ik zorg van de HP voor Wilfred, geen rivaliteit. Met de laatste alinea zit ik als lezer toch een beetje in mijn maag. Hoe mooi geschreven ook en hoe passend vast in het grotere geheel van het verhaal, in de context van een kort verhaal vind ik net te veel, nog een nieuwe scene erbij. Het volgende zou ik kunnen missen: [ 'Ik droog wel verder in de zon,' zei ik. Wilfred ging toch naar binnen. Mijn gympies legde ik ondersteboven op het bankje en schuurde mijn voeten droog op een betonplaat van de kade, mijn T-shirt legde ik over de leuning naast me, ik strekte mijn benen. Met mijn ogen in spleetjes volgde ik het condensspoor van een vliegtuig.Verder was de lucht blauw] En de laatste zinssnede: [had ik maar een gedachte: ik was stoerder geweest dan Wilfred.] is toch een beetje een verrassing. Zoals gezegd ik lees wel zorg van de HP naar Wilfred, beetje als een grote broer. En geen rivaliteit. En het kan natuurlijk zijn dat die rivaliteit hier opeens begint en deze scene een omslagpunt is in een groter geheel. Maar in de context van het korte verhaal had dit dan in deze alinea voor mij wel vorm mogen krijgen. Dit gezegd hebben: mooi stukje, beeldend beschreven en met veel plezier gelezen. En verder is dit natuurlijk slechts de mening van ene lezer.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Er is hier nog geen rivaliteit - die gedachte op het eind is bedoeld als de opmaat. Als kort verhaal is het idd niet rond. Dank voor je uitgebreide reactie.
Wat leuk om ook een keer een bijdrage van jou te lezen.
;) Ik plaatse eerder een fragment uit dit verhaal. hp heeft een afspraakje met de oudere zus van Wilfred. Ze gaan naar de woonboot (ark) waar hp vroeger met Wifred op het bankje zat: http://schrijvenonline.org/forum/themaforums/weke…

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boeiend en consistent geschreven. Je fragment maakt me nieuwsgierig naar het verdere wel en wee van die jongens. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanP, Inderdaad heel knap weergegeven spanning en angst. Je weet de aandacht van de lezer goed vast te houden. Maar toch miste ik ook enige context; ik voelde wel dat er meer was. Maar dat heb je nu eenmaal met een fragment uit een groter geheel. Ben het van harte eens met de eerdere complimenten! :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanP. Spannende scène, het komt heel echt over. In mijn jeugd zwommen veel jongens de rivier over en dat verliep netzo. Vooral rijnaken of duwbakken. Ik krijg ook het gevoel van zorg van de hp voor zijn vriend Wilfred. De laatste zin komt daardoor voor mij wat gekunsteld over. Ik was vooral geraakt door het handoek halen van de vriend voor Wilfred, een wederdienst zo las ik het. Fijn dat je een stuk plaatst, nog mooier om van jou te lezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Janp dat je mij op dit eerdere fragment wijst (ik was toen nog niet lid van dit forum). Ik vond het subliem. Alles klopt in dit fragment. Met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi fragment, janp. Stilistisch sterk en sfeervol.
Hij bleef voor zich kijken en haalde eenmaal snel zijn schouders op. 'Ga maar op het bankje zitten,' zei hij. 'Dan haal ik een handdoek voor je.'
Probeert Wilfred hier zijn leidende rol weer op te pakken? Onderstaande constructie klopt volgens mij niet.
Mijn gympies legde ik ondersteboven op het bankje en schuurde mijn voeten droog op een betonplaat van de kade, [...]
Het is of: 'Ik legde mijn gympies ondersteboven op het bankje en schuurde mijn voeten droog op een betonplaat van de kade' of; 'Mijn gympies legde ik ondersteboven op het bankje en ik schuurde mijn voeten droog op een betonplaat van de kade'

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Ja, Wilfred wil idd terughalen wat hij zojuist heeft verloren. Dank voor je reactie en je oplettendheid over de onjuiste samentrekking.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp. ik zat met die schoenen in mijn maag. Je gaat niet zwemmen met schoenen aan. Hierdoor dacht ik aan een ongeluk. Ik begrijp nu dat dat komt omdat het een scène uit een boek is. Je hebt het spannend geschreven. Stoer om je mond eens goed open te doen en het heeft nog geholpen ook. Met plezier gelezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, Ik sluit mij aan bij bovenstaande commentaren, het is een boeiend en goed geschreven fragment; Dat van die schoenen snap ik ook niet zo goed, maar er zal wel een verklaring voor zijn. :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny en Blavatski, Zwemmen in de rivier altijd met schoenen ivm scherpe stenen, glas e.d. Voor mij heel vanzelfsprekend, goed dat jullie het opmerken. Mogelijk in het verhaal nog verwerken waarom ze hun schoenen aanhouden. Dank voor het lezen en reageren.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi fragment, janpmeijers, ik ben ook meteen super nieuwsgierig naar je manuscript. Door de duwbak verwachtte ik iets, wat niet kwam ... Ik heb zelf een periode in de binnenvaart gezeten en weet dat de meeste zwemmers de kracht van de schepen volledig onderschatten en toen had je nog niet eens de duwcombinaties van nu ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Ja, die duwbakken zijn levensgevaarlijk, dat weten de personages ook. In dit verhaal geen ongelukken. Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, zo geef je informatie zonder dat het een infodump wordt, denk ik bij het lezen van dit verhaal. Het einde vind ik mooi, omdat het in hetzelfde vertelritme verder gaat dan in het eerste deel. Bovendien moet ik aan de woorden van Vonnegut denken, if it builds karakter, keep it in.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben geboeid en nieuwsgierig naar meer. De schoenen wierpen voor mij geen barricade op. Ik dacht aan twee jongens die impulsief besloten wie het snelst aan de overkant zou zijn en de één geen tijd meer nam om op land zijn schoenen uit te doen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, goed, beeldend geschreven verhaal. Ik zag die twee in het water ploeteren. Al lezend dacht ik dat de een de ander had uitgedaagd om de rivier over te steken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Dank voor het lezen en je reactie. Het is een uitdaging die ze samen aangaan en pas achteraf als competitie wordt beleefd. (dat is althans mijn schrijfbedoeling.)