Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 Onbegrip

Acedia kan haar ogen niet openhouden, ze zucht diep en kijkt loom om zich heen. Haar hond Spes duwt zijn neus in haar hand. Acedia reageert met een zacht zuchten. Spes laat zijn oren hangen en kruipt met zijn staart tussen de benen weer in zijn mand: Het is nog niet zover, hij zal nog moeten wachten. Zijn maag knort zo hard dat poes Invidia, die in het raamkozijn snort, van schrik ophoudt en hem kwaad aankijkt. Haar ogen schieten vuur: Hoe durf je vuile hond, je bent gemaakt om te dienen, leiding geven is niet voor jou beest! Spes duikt nog dieper in zijn mand: Zo gaat het nou altijd en maar wachten en wachten. Ineens springt hij overeind, vliegt grommend af op de dikke Invidia en kan haar nog net in haar staart bijten. Hij haat haar! Invidia probeert hem met haar klauw in zijn oog te krabben. Acedia ontwaakt: ‘Zeg, kan het een beetje, stop, het is geen oorlog hoor.’ Invidia denkt er het hare van. Spes jaagt haar weer op. Uit huis zal hij haar krijgen, die nare kat met haar klauwen, hem proberen te kleineren! Hij zal wel eens laten zien wie hier de baas is. Zijn naam is hond, hoeder van de kudde. Acedia ziet het aan met lede ogen aan en knijpt een oogje dicht: ‘Invidia doe eens normaal.’ Dan uiteindelijk staat ze op en loopt traag naar de voerbak en vult het met hondenbrokken. Invidia zit nu bovenop de Franse servieskast. Ze heeft dezelfde ebonieten kleur en posteert zich tussen het porseleinen klokkenstel. Spes negeert haar en schrokt zijn brokken in één keer op. Daarna slobbert hij water naar binnen waarbij overal slijm in het rond vliegt. Indivia kijkt meesmuilend op hem neer: Wat een manieren heeft die boerenkinkel!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een apart dierenverhaal, ik vind t origineel. Door de tegenwoordige tijd ontstaat er een aparte sfeer. Wat een speciale namen gebruik je. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MwMarie, omdat Acedia in de derde zin bromt, ging ik ervan uit dat ook zij een beest was. Daardoor moest ik meer keren lezen om het te begrijpen. Hier [Spes duikt nog dieper in zijn mand: Zo gaat het nou altijd en ik maar wachten en wachten.] ga je van hij naar ik. En hier [ ... weer op: Uit huis ...] gewoon een punt? Of een puntkomma met de u van uit als kleine letter? Een vrolijke beestenboel heb je geschreven. (openhouden)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, een leuk en onderhoudend dierenverhaal. Ik onderschrijf de opmerkingen van Mili: je bent niet helemaal consequent in het perspectief. Heel beeldend geschreven, met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaaltje. Ik moet bekennen dat ik wel moeilijk vind om de deugden en ondeugden waar de namen voor staan uit je verhaal af te leiden. Spellingsfoutje Indivia (andijvie) --> Invidia (nijd, jaloezie, afgunst).

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank je voor je reactie, de derde zin en de andere opmerkingen veranderd. Dank voor je uitgebreide uitleg en commentaar.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ dank je gs. Ik zie nu mijn eigen verschrijving, oei heel snel veranderd. Dank voor je oplettendheid. Acedia: lui en traag Invidia idd nijd en afgunst Spes: trouw als een hond Een alledaags tafreel met deze accenten, daar blijf ik door geboeid.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk hoor, dit dierenperspectief! Beeldend geschreven, ik zie het helemaal voor me. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luiheid, afgunst en dan is het net de trouwheid die de afgunst aanvalt. Wat een wereld! Zowel dieren als mensen kunnen in alle talen op elkaar reageren. Mooi beeld schets je hier!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw Marie, Ik heb het een paar maal moeten lezen door die bijzondere namen. Inmiddels begrijp ik ze. Leuk om zo over "onbegrip" na te denken. Een kat heeft toch - zijn poten? Wacht even, in het begin heb je het over poes, maar later toch over kat. Leuk om een kijkje in de dierenwereld te krijgen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Leeghoofd: Luiheid, afgunst en dan is het net de trouwheid die de afgunst aanvalt. Als de trouw maar genoeg gepeinigd wordt, is ook die in staat om uit zijn deugd te kruipen en een andere ondeugd te begaan! Dank je voor je mooie woorden!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny. Ik benadruk met klauw de intensiteit van het gevecht. Je hebt gelijk een poes of kat heeft poten echter, als zij haar nagels uitstrekt wordt het meer een klauw. Poes is voor mij peroonlijk een lief dier, een kat geeft in mijn gevoel een beetje de boosaardigheid weer. Vandaar de verspringing van poes naar kat, dit is echt puur persoonlijk hoor. Dank je dat je je zo inleeft in mijn tekst!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, haha, wat zijn we toch aan het katten, hé? Ik dacht alleen een poes is een vrouwtje en een kat is een mannetje. Maar een vervelend meisje kan ook wel eens kattig doen! Taal is leuk! vrg

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, daar heb ik helemaal niet bij nagedacht:: poes een vrouwtje. Nu begrijp ik de strekking van je eerste opmerking. Je laat me lachen! Natuurlijk ben ik het geheel met je eens! Kan je nagaan als je uit een ander land komt, hoe ingewikkeld taal kan zijn, een bron voor onbegrip! Fijne avond!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Latijnse namen voor deugden en ondeugden geven een extra dimensie aan het verhaal waardoor het verhaal meteen meerdere lagen krijgt en anders gelezen kan worden. De laag van het vertelde is al amusant opgeschreven, dat met die deugden is opletten geblazen, want het roept vooronderstellingen op van een bepaalde dynamiek tussen de deugd hoop en de ondeugden luiheid en nijd. Zo kan het ook een metafoor worden voor familieverbanden, politiek en nog meer.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Odille. Wat fijn dat je het grotere geheel ervan ziet, ik dacht zelf aan een parabel. Kan je dat hiervan ook zeggen? Heel hartelijk dank, je maakt me reuze trots!