Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#127 Sale in de Bij

#127 Het is bijna kerstmis, Gloria in excelsis Deo wordt gezongen, folders vol vreten rollen in mijn brievenbus, rode en groene enveloppen met kaartjes van besneeuwde kerstmannen die mij alle goeds wensen vallen mijn huis binnen. Supermarkten, waar oververhitte mensen hun karren tot Himalayahoogtes vullen met alles wat je na de kerst aan de vogels in het park voert. Het mist buiten. Mijn lampjes in de boom branden en er liggen al veel dode naalden op de grond. Het is woensdag. Ik bezoek de uitvaart van een moeder van mijn vriendin, luister naar familieverhalen en sluit mijn ogen tijdens Air van Bach. Ik hef een glas op het leven en vertrek met lijn 16 naar het centrum. 'Sale in de Bijenkorf' lees ik op de ramen. Ik stap uit en voel mij als een magneet die door de draaideur wordt gedraaid. Altijd moet ik aan mijn oma denken als ik bij de Bij ben. Ieder jaar sloeg zij haar slag toen het nog gewoon uitverkoop heette. Het Arzberg servies was haar grootste triomf, en met kerst werd die herinnering opgehaald als wij met de zilveren vorken ons eerste stukje kalkoen prikten. “Een kopie van Jopie” zei ze glimlachend en vertelde over hoe Jan Splinter door de winter kwam. Arzberg is 'on sale'. Ik aai de borden alsof ik een porseleinfetisjist ben. Iedereen draagt een Bijenkorftas. Ik wil ook die tas van de Bijenkorf. 'Sale is besmettelijk!' hoor ik mijn oma uit het hiernamaals roepen terwijl de kerstmuziek weeïg mijn hart binnenpingelt en mijn pinpassen op de verhoogde hartslag meedeinen in mijn portemonnee. Ik kwijl door de kooplust die in mij kruipt. Mijn pinnige pasjes willen in gleuven misbruikt worden. Kooplust heeft ook liefde nodig. Ik voel een traan rollen. Janken in de Bijenkorf opgewekt door onechte vriendelijkheid. Alles mag met kerst. Het is het einde van het jaar, het is een klotewereld en lieve mensen gaan of zijn al dood. Ik moet iets kopen. Ik wil die tas. Ik wil die 'Happy Socks' on sale. Ik wil die lippenstift van Chanel. Ik wil mij kerstig voelen. Ik wil met Bijenkorf tassen in de tram zitten. En zo geschiedde.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, wat een enig en onderhoudend verhaal! Je behandelt legio onderwerpen die vloeiend in elkaar overlopen. Het is humoristisch, direct en de gemoedstoestanden zijn om in te zwelgen. Zie een paar taaldingetjes, maar daar ga ik niet over kerstn**ken. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik merk net dat ik natuurlijk geen aardewerk had mogen schrijven maar porselein! Ze keert zich om in haar graf! Dank je voor de reactie, ik ga de tekst nogmaals na.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Je geeft goed weer hoe de moderne magneet sales werkt. Het is van alle tijden. De Wijzen uit het Oosten namen goud, wierook en mirre mee. ;) L'air van Bach - die schrijfwijze zag ik niet eerder - Air van Bach

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, Air van Bach. Je hebt gelijk. Ooit speelde ik het op een eindexamen, het is nog steeds een trauma merk ik. Sales klopt ook maar de Bij heeft t over de Sale. Of jij uit het Oosten komt weet ik niet maar wijze woorden waren het wel. Dank je.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een onderhoudend verhaal. (door de draaideur wordt getrokken)(?)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stijl en onderwerp op elkaar afgestemd. Je zinnen trekken mij als lezer steeds weer weg (geven me nauwelijks rust), net als de reclames van de uitverkoop.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een humoristisch stukje, dat makkelijk leest. Zo gaat het vaak door al die wervende reclames. Je hebt je gevoelens leuk beschreven, Maddbrug. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal met veel vaart geschreven. De sfeeer van kerst en kooplust is voelbaar. Intussen mooie herinneringen aan een oma, juweeltjes van zinnen (die van de pinnige hakjes bijvoorbeeld), het wereldleed. Humor, relativering. Kortom, met veel plezier gelezen, Madd.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De oma van hp sprokkelde haar sevies zo bij elkaar in die drie gekke dagen. Zelf ben ik ook zo'n oma : wij hebben in een aantal jaren in die bijenkorf ons kristallen glasservies bij elkaar gesprokkeld. Er zal echter geen kleinkind zulke herinneringen hebben. Het verhaal toverde een glimlach op mijn gezicht. Goede jaarwisseling, Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze zin vind ik echt een topper: Janken in de Bijenkorf opgewekt door onechte vriendelijkheid. Alles mag met kerst. Graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, ik draaide door, door de deur heur.... gs, fijn dat je het neurotische gevoel hebt ervaren van de sale, dat wilde ik overbrengen. Jules, wat een fijne reactie! Nel, de sale blijft een aparte sfeer die ik wilde weergeven. Connie, wat leuk dat je dat gevoel herkent. Mw. Marie, en zo is het ! Dank jullie allen voor het prettige commentaar!! Een goed 2107 gewenst!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een 'wervelend' verhaal, inderdaad in vaart en met veel humor geschreven. Met mooi gevonden zinnen, zoals 'Sale is besmettelijk!' hoor ik mijn oma uit het hiernamaals roepen terwijl de kerstmuziek weeïg mijn hart binnen pingelt en mijn pinpassen op de verhoogde hartslag meedeinen in mijn portemonnee. ' Helemaal in de tollende sfeer van een uitverkoop. Het is alsof je in dit verhaal heen en weer gesmeten wordt, van het huis met de dode kerstnaalden naar de supermarkt met hoog gevulde winkelkarren, de uitvaart, de sales in de Bij, oma met haar servies, hoe Jan Splinter de kerst doorbracht, Chanel, en uiteindelijk het rustige 'en zo geschiedde.' Mooi gedaan. Suggestie: gebruik meer structuur in zinnen, gebruik van witregels en alinea's, zodat je meer rust creëert in dit snelle verhaal, zonder aan inhoud te komen. Bijvoorbeeld: - zet de zin 'Ik wil ook die tas van de Bijenkorf,' achter de zin 'Iedereen draagt een Bijenkorftas." - zet deze zin ' Ieder jaar sloeg zij haar slag toen het nog gewoon uitverkoop heette.' achter de zin 'Altijd moet ik aan mijn oma denken als ik bij de Bij ben.' En ik zou hier schrijven: 'Ieder jaar sloeg zij haar slag toen de Sale nog gewoon Uitverkoop genoemd werd." - zet tussen al je alinea's een witregel, door al die vaart, creëer je hiermee rust en komen zinnen beter tot hun recht (ik weet niet of dit door opmaak van het forum niet gebeurt?) En kijk eens wat er gebeurt als je de supermarkten uit de eerste alinea in de tweede alinea zet. Zodat je In de eerste alinea dan locatie Huis hebt, tweede alinea locatie Buiten (mss dat ze onderweg supermarkten ziet.) En een goed 2017 gewenst! .

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
liza, dank je voor je aandachtige reactie en excuses voor mijn late reactie. Ik hoop zo spoedig mogelijk tijd te vinden om je suggesties door te voeren in mijn verhaal. Nogmaals dank en een goed 2107! Hoop je terug te zien als schrijfcoach!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, ik heb genoten van je verhaal. Heel knap al die gevoelens in zo'n kort stukje. Wonend en levend in België, voornamelijk in Antwerpen, kreeg ik toch even heimwee naar mijn jeugdjaren in Amsterdam. En aan de Bijenkorf waar ik met mijn tante ieder jaar ging thee drinken en een klein geschenkje kreeg! Het ging er wel heel anders aan toe zo'n dikke 60 jaar geleden. :o