Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#125 Heel belangrijk

In het raam niets meer dan een reflectie. Dat ik naar het raam staar en niet praat met mijn familie zegt al genoeg. Het is dan wel mijn moeder die jarig is, maar de dag die achter de rug is sluit ik het liefst zo snel mogelijk af. Het enorme geldbedrag dat ik vandaag ben verloren blijft door mijn hoofd spoken, dat etentje komt er ook nog eens bij. Erover praten kan ik niet, zij mogen er niets van weten. ‘Pardon?’ In de reflectie zie ik iemand achter me staan. Ik zucht en draai me om. ‘Ja?’ zeg ik met pijn in mijn kaken. ‘Sorry dat ik u stoor, maar ik moet iets heel belangrijks vragen.’ Hij houdt zijn handen in elkaar gevouwen voor zijn borst, nog net geen pruillip. Ik sla mijn ogen neer en zucht nog eens diep. ‘Het spijt me, ik ben aan het eten.’ Ik grijp naar mijn vork en neem een hap. Als ik weer opkijk zie ik de hele tafel verontwaardigd naar me kijken. ‘Wat?’ Mijn moeder is de eerste die spreekt. ‘Help die jongeman toch eens, hij vraagt het toch normaal?’ ‘We zijn aan het eten.’ ‘Doe normaal, hij zegt dat het belangrijk is.’ ‘Eten is ook heel belangrijk, als je niet eet ga je dood.’ ‘Albert!’ ‘Wat?’ ‘Gedraag je, wat is er aan de hand?’ ‘Niets, ik heb gewoon enorme trek.’ ‘Kletspraat, draai je om en help die man.’ ‘Het is echt belangrijk,’ hoor ik achter me in een hoge, trillerige stem. Ik snij een stuk van mijn biefstuk, bijna het bord in tweeën. ‘Dit doe je nou echt altijd, Albert. Ongelooflijk.’ ‘Ik doe dit altijd? Ik kan me het niet herinneren. Toch fijn om te weten hoe er over me wordt gedacht.’ ‘Praat eens normaal. Help die jongen, nu.’ Ik draai me om, recht mijn rug en kijk hem triomfantelijk aan. ‘Kan ik u misschien ergens mee helpen, mijnheer?’ Achter me hoor ik een zuchtende tafel, nu glimlach ik oprecht. De man buigt zich een stukje voorover en kijkt op de tafel. ‘Mag ik misschien de zout?’

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nette dialoog. :thumbsup: Eerste alinea had van mij niet per se gehoeven (je hoeft geen geld te verliezen om een hork te zijn). Misschien in plaats van ‘Wat?’ Mijn moeder is de eerste die spreekt. ‘Help die jongeman toch eens, hij vraagt het toch normaal?’ de nieuwe regel net iets anders geplaatst: ‘Wat?’ Mijn moeder is de eerste die spreekt. ‘Help die jongeman toch eens, hij vraagt het toch normaal?’

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, grappige wending aan het eind. Net als @gs: in get kader van "show, don't tell" kan wat mij betreft de eerste alinea helemaal weggelaten worden. Hooguit de vermelding dat het zijn moeders verjaardag is. Groet Connie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Wat?’ Mijn moeder is de eerste die spreekt. ‘Help die jongeman toch eens, hij vraagt het toch normaal?’ de nieuwe regel net iets anders geplaatst: ‘Wat?’ Mijn moeder is de eerste die spreekt. ‘Help die jongeman toch eens, hij vraagt het toch normaal?’
Dat is inderdaad beter, ik vond het ook verveld hoe het er eerst stond, alleen wist ik niet hoe ik het op moest lossen. @ccscharl Bedankt voor de tip! Ik dacht toen ik het schreef dat het een beter beeld zou geven van de situatie, en dat het de lezer het gevoel zou geven dat er meer achter het verhaal zit dan alleen het beschrevene. Gr. Mike

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke dialoog, intrigerende opbouw. Goed gedaan! Als lezer blijf je met veel vragen zitten over deze familie en de hoofdpersoon, misschien nét iets te veel. Het enige wat ik niet helemaal snap is waarom die man zo aandringt dat hij iets héél belangrijks moet vragen, en dan enkel het zout wilt. Het zorgt zeker voor een verrassende ontknoping, maar niet echt een logische.