Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#120 - Geluk

Het was een droge dag en ik had afgesproken met mijn verleden en mijn toekomst en met zijn drieën liepen we over de straat waar geluk verkocht werd. Ik moest glimlachen om wat ik zag. Ik dacht aan mijn eigen geluk, de stabiliteit in mijn relatie, het respect op mijn werk, de kinderen waarmee het zo goed ging op school. Wat zouden de artikelen die ik hier zag daar nog aan toe kunnen voegen? “Grappig hè,” zei ik tegen mijn verleden, “wie koopt er nou geluk?” “Nou,” zei mijn verleden, “ik zou wel geluk willen kopen, als ik maar de illusie had dat ik de tijd kon vinden om er van te genieten.” “Heb je het zo druk, mijn jongen?” vroeg ik. “Wat denk je,” zei hij, “weet je niet meer hoe het was? Op mijn werk: stilstand is achteruitgang. Als je niet alles geeft, voor jou tien anderen. In mijn vrije tijd: kennis bijspijkeren. Dan de zorg voor de kinderen. En zelfs mijn vrouw heeft aandacht nodig. Geen tijd voor geluk.” “Ach kom,” zei ik, “de boog kan niet altijd gespannen zijn. Koop wat geluk, daar word je veel leuker van.” Mijn verleden keek me aan. “Neem me alsjeblieft serieus,” zei hij. “Jij hebt makkelijk praten, maar aan wie heb je je geluk te danken. Denk je daar wel eens aan?” Het klonk zo verwijtend, zo kende ik mijn verleden niet. We liepen verder. “En jij,” zei ik tegen mijn toekomst, “zou jij geluk kopen?” “Als ik zou geloven dat het de leegte in me zou kunnen vullen,” zei mijn toekomst. “De leegte?” zei ik. “Ja. De leegte die ontstaan is toen ik ontdekte dat ik niets meer te bepraten heb met de vrouw waar ik al meer dan dertig jaar mee samen ben. De leegte die ontstaan is toen mijn kinderen het huis uit gingen, vonden dat ze niet voorbereid waren op het echte leven en dat mij gingen verwijten. De leegte van mijn collega’s die mijn kennis en ervaring niet meer relevant vinden.” “Tjonge,” zei ik, “als ik het zo hoor, zou ik toch maar wat geluk kopen.” “Mij helpt het niet meer. Maar jij, jij zou het moeten doen!” “Ik. Ik heb het niet nodig.” “Koop dan wat geluk voor je vrouw, je kinderen, je collega’s,” zei mijn toekomst, “wat weet je eigenlijk van ze?’ “Nou, kom zeg,” zei ik, “het lijkt wel je me verwijt dat ik gelukkig ben.” Ik keek hem aan, en zag dat hij een traan in zijn oog had. Die traan was een aanklacht. Zo kende ik mijn toekomst niet. Met twee onbekenden liep ik over de straat waar geluk verkocht wordt, we bekeken de etalages en we zwegen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Wat een mooie en creatieve manier om deze (onmogelijke versnipperde) opdracht tot een eenheid te smeden. Een verhaal vol weemoed en levenswijsheid over de verschillende levensfases. Er van > ervan

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Nel: een creatieve invulling. Heden vind ik niet zozeer in een goed humeur, eerder neutraal. Zijn goede humeur wordt feitelijk verTELLd. Je zou de "personages" nog wat meer kleur kunnen geven door verandering in spraak, maar omdat het feitelijk dezelfde is, is dat eigenlijk weer vreemd (register zal hetzelfde zijn, hoewel de manier van praten wel anders wordt in de loop van jaren). Wel glimlachend gelezen, hoor!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, doordenkertjes inderdaad. Leuk en origineel gedaan, de vervlechting van jezelf. Je leert jezelf beter kennen. Kan je eventueel in de eerste zin na dag een 'en' weglaten en een komma plaatsen, om drie maal 'en' te vermijden? (lijkt me anders persoonlijk een opsomming)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, dankjewel @Leonardo, je commentaar geeft me reden tot overdenken (al weet ik bij dit verhaal niet heel concreet of ik er wat mee kan). Bijvoorbeeld over de al dan niet universele geldigheid van "show don't tell". @JanP, het is ook heel leuk om zo'n zin op te schrijven. @Blavatski, dankjewel @Marlie, dankjewel, ik overweeg een punt achter toekomst.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedere dag wel even gelezen, omdat het een mooie weergave is van hoe een persoon een ingewikkeld leven kan leiden: in stress, met dromen en sombere kijk op de toekomst, zonder zich bewust te zijn van het hier en nu. Onderhoudend geschreven en graag gelezen, Gr Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, ik heb je blog gelezen, verhelderend in het denken over show en tell. Maar laat ik toch nog mijn eerder genoemde overdenkingen iets toelichten. Verhalen kunnen m.i. op verschillende aspecten 'scoren', en naarmate meer op één aspect gefocust wordt, denk ik dat andere aspecten minder belangrijk worden. Een heel versimpeld voorbeeld: 1) een verhaal kan an sich heel bijzonder zijn; 2) een verhaal kan heel bijzonder verwoord zijn. Wat mij betreft mag het verhaal in geval 1) gewoon rechttoe-rechtaan opgeschreven zijn, en kan het in geval 2) om een inhoudelijk heel simpel verhaaltje gaan. Ik vroeg me m.b.t. "show don't tell" af in hoeverre dit binnen het hele spectrum van inhoud en vorm overal even belangrijk is. Dit heeft weinig (maar toch wel een klein beetje) met mijn verhaal te maken, maar ik ben wel benieuwd of je het een interessante vraag vindt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs Bij fictieverhalen is voor mij het principe van de fictieve droom axiomatisch. Dat is de hogerliggende regel van veel "schrijfregels": zaken als inconsistenties, uitleg, ongeloofwaardigheid, lezersinstructie (o.a. dialoogregie) zijn fictieve-droomverstoorders (ergo: ze spreken de ratio aan, herinneren de lezer eraan dat het verhaal niet echt is) en vanuit dat oogpunt contra-productief. Het "probleem" is dat lezers verschillend zijn. De een is fantasierijk en laat zich vrijwel door alles meevoeren omdat hij beelden krijgt bij wat hij leest en zich identificeert met de personages. Aan de andere kant van het spectrum zit de lezer die sceptisch is, kritisch en zich slecht laat overtuigen de nep die hem wordt voorgeschoteld te slikken. De eerste groep is geen uitdaging: die win je altijd met je verhaal. Mijn idee is dat als je voor de tweede groep weet mee te slepen, je alle andere lezers ook meekrijgt. Natuurlijk speelt er voorkeur voor genre mee (inhoud) en zul je nooit 100% van alle lezers in je verhaal zuigen. Maar als je de lezer in de fictieve-droomtoestand weet te houden, zul je maximaal scoren. Mijn idee althans; ik heb de wijsheid niet in pacht. Niemand hoeft het met mijn visie eens te zijn.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling van de opdracht! De herhalingen werken erg goed in je tekst en de personages als verleden, heden en toekomst geeft een heerlijk weemoedig gevoel. De emoties komen echter niet heel erg sterk over, misschien doordat er zoveel dialoog inzit en weinig beschrijving. Je vertelt wel heel veel informatie i.p.v. het te laten zien, maar in de vorm die je gekozen hebt zie ik ook niet echt hoe het anders zou kunnen. Op het einde, bij: “het lijkt wel je me verwijt dat ik gelukkig ben.”, volgde ik het even niet meer. Dat verwijt kwam in de opmerking van de toekomst niet erg helder naar voren.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, dankjewel voor je commentaar @Leonardo, dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik denk dat ik het sowieso voor 90% van de verhalen met je eens ben, en voor die laatste 10% misschien ook wel. Die laatste 10% vind ik natuurlijk wel het interessants (hoort een verhaal waarbij de lezer na de eerste regel al weet dat het verhaal niet echt is daarbij?) en daar zal ik nog wel over blijven doordenken. @Marije, dankjewel voor je commentaar. Ik moet bekennen dat ik soms de randen van een opdracht opzoek, en dat het laten zien in dit geval wat minder uit de verf komt. “het lijkt wel je me verwijt dat ik gelukkig ben” was bedoeld als een tamelijk onredelijk reactie van iemand die zich aangevallen voelt; die zin komt misschien inderdaad niet zo logisch over.