Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #119 - geveld

Verdwaasd ging de boom de nacht in. De pijn van de bijlslagen was verminderd. Het was een stil zeuren geworden. Fantoompijn. De boom begreep er niets van. Waar had hij dat aan verdiend? Hij had alleen maar zijn best gedaan. Met zijn sterke, gezonde wortels had hij het levenswater opgezogen dat door vele regenvlagen in de hem omringende aarde overvloedig aanwezig was. Tot hoog in de top, tot in het kleinste blaadje en takje had hij het kostbare vocht gestuwd. Hij was trots geweest op zijn volle bladerkroon die een tehuis had gevormd voor vogels en insecten. Zijn bladeren hadden schaduw geworpen in warme zonnedagen en fijntjes gemurmeld in verfrissende briesjes. Kwistig had hij zijn kleine zaadjes aan de wind toevertrouwd.. Gul was hij geweest, een zegen voor elk levend wezen rond hem. En toch, hoe stond hij hier nu. Afgeknot, doelloos, beroofd van de zin in zijn leven. Hij kon de vogels en insectenwereld geen voedsel en beschutting meer geven. De verjaagde vogels hadden enkele malen over zijn kale stronk gecirkeld. Even verdwaasd als de boom. Noodgedwongen brachten ze de nacht in één van de nabije bomen door. Na de bijlslagen kwam de zaag die zijn takken nog meer verminkte. Machteloos had hij moeten toezien hoe zijn fiere bladerkroon vernietigd werd. In deze moeilijke nacht was er één vriend. De volle maan. Vol deernis schonk ze haar licht aan de treurende boom, liet hem zien hoe mooi zijn stronk was, grillig gevormd, feeëriek verlicht door haar stralen. Een fraai en onverwacht kunstwerk. “Er zit nog leven in jouw stronk”, fluisterde ze, “ in de lente komen er weer jonge, tere scheuten om voor te zorgen. Houd goede moed. Houd een winterslaap. Je zult zien. Alles komt goed." En de boom, eindelijk kon hij slapen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski: Ik waande mij op een open plek in het bos, luisterend naar de boom. Paar taalpuntjes: - Noodgedwongen brachten ze brachten...een keer brachten teveel - verminkten moet enkelvoud - En de boom, eindelijk kon hij zijn slapen....vermoedelijk moet het zijn: gaan slapen Heel mooi geschreven en door mij graag gelezen. Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach. Wat heeft u een schitterend thema gekozen, een boom. Het raakt mij en de volle maan ontroert mij. Ik vind het zeer origineel. Graag las ik uw woorden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik waardeer uw verhaal en de mooiste alinea vind ik de tweede. U zit toch vaak onder een boom, daar waar u woont? Juppenburen haalden een prachtboom weg die midden in de tuin stond voor een barbecue. Ik was er ziek van toen ik het zag. Kortom, u schreef weer een bijzonder verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Blavatski, helemaal eens met de de reacties hierboven. De moed, die ingefluisterd wordt door de maan aan de gekapte boom, zoiets kunt u alleen schrijven!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Wat heb je weer een mooi en origineel verhaal geschreven. Je blijft verrassen. Ik hou erg veel van bomen en heb het geluk in een bosrijke omgeving te wonen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dag Maddbrug, wat een mooi commentaar mocht ik ontvangen. Daar ben ik blij mee. Ook ben ik blij dat je mijn verhaal U heeft ontroert. Dank je wel. :o @ Dag ssscharl, fijn te lezen dat U het verhaal over de boom graag gelezen hebt. Dank voor het mooie compliment. :) @ Dag nyceway, dank je voor het mooie compliment en ja, als bomen konden spreken...we zouden nogal wat te horen krijgen. ;) @ Mili, dank je wel voor de mooie woorden en voor de puntjes op de i. :) @ mw.Marie, dank je wel voor langs te komen en zo'n mooi complimentje achter te laten. :p @ Dag Nel, fijn te lezen dat de troostende maan U geraakt heeft. Hij heeft wat te weeg gebracht die volle maa, hè? ;) @ Dag gs, fijn dat je mijn verhaal over de treurende boom mooi vond. ;) @ Dag schrijvenmaar, dank je wel voor het langskomen en het lieve compliment. :o @ Dag Willemina, dank je wel voor je bezoekje en fijn dat de inzending weer verrassend was. Ik doe mijn best 8) .