Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 Con fuoco

De schout en zijn mannen kwamen snel, maar te laat. Hun paarden schuimbekten en glansden van het zweet. De pastoor stond met een lege blik in het kerkportaal, leunend op een heiligenbeeld zonder hoofd. Achter de grote deuren, die scheef in hun scharnieren hingen, was het geflakker van vlammen te zien in het middenschip van de kerk. Het was niet het licht van kaarsen. ‘Alles is kapot,’ zei de pastoor. ‘Alles is kapot.’ De schout negeerde de trillende oude man en zette zijn mannen aan het werk met een spervuur aan bevelen. ‘Wek de burgers! Zorg voor putsen. Veel putsen. Maak een keten vanaf de stadsgracht. Blus dat vuur. Jullie daar, kijk of er nog mensen binnen zijn. Breng ze hier. Daarna haal je naar buiten wat nog heel is. Schilderijen, beelden, tapijten, alles.’ Hij steeg af en liep op de pastoor toe. Uit een buidel op zijn heup haalde hij een kruik tevoorschijn. ‘Eerwaarde. Brandewijn.’ De pastoor nam een diepe teug. ‘Alles is kapot,’ herhaalde hij, toen hij was uitgehoest. ‘Rustig aan, vader. ’t Is een sterk goedje. Hebt u gezien wie het waren?’ Een woedende glans verscheen in de ogen van de pastoor. ‘Beesten waren het! Duivels! Vijanden van God en onze goede koning.’ Het gezicht van de schout betrok. ‘Onze goede koning had moeten luisteren naar de landvoogdes. Nu is het te laat. De beer is los. Lodewijk van Nassau voorspelde het al.’ De schout zweeg over de hagepreken die hij zelf had bijgewoond. De heimelijke bijeenkomsten werden door meer en meer mensen bezocht en de bedekte woorden van de dominee werden elke week minder bedekt. Drie mannen sleepten een enorme, geblakerde crucifix de kerk uit. ‘Een likje verf en hij is weer zo goed als nieuw,’ riep een van hen. De anderen bulderden van het lachen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi portret van iconoclasme en mooi opgebouwde gelaagdheid en inkijkje in de dilemma's. Leest ook soepel. 'Een likje verf en hij is weer zo goed als nieuw' zou ik persoonlijk nog wat platter laten klinken uit de monden van die rouwdouwers.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ostinato, Beeldenstorm (denk ik). Goed opgebouwde scene. terzijde: 'maar niet snel genoeg.' suggereert dat ze te laat kwamen. Constructies met 'niet' kunnen bijna altijd vervangen worden door een directe formulering: 'maar te laat'

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. De Beeldenstorm inderdaad, die in 1566 woedde, de tijd waarin de muziek uit de video werd gebundeld. @Kruidnagel: ik ben het me je eens dat die uitspraak wel wat lomper had gekund. @Jan: Ze komen te laat. Het interieur van de kerk is al vernietigd. Ik had eerst 'maar toch te laat'. Ik vond de huidige formulering toch net wat puntiger. Kwestie van smaak?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, mooie inzending over een gruwelijke bladzijde van de geschiedenis. De openingszin is pakkend. De schuimbekkende, zwetende paarden, ik zag ze voor me. Heel beeldend geschreven. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Blavatski, mooi en de hagepreken erbij halen! Mooi de impressie van deze tijd (16de eeuw).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, fraaie titel en boeiende tekst. Listig hoe je de hagepreken van de schout inbracht. De achterlijkheid tijdens de Beeldenstorm, uit naam van de religie, zoveel schatten te vernietigen. Zoals nu gebeurt in Palmyra in Syrië. Daar deed je me sterk aan denken met je tekst hoewel ik het enigszins te eigentijds geschreven vind. Met: 't Is eer sterk goedje, moest ik denken aan Fisherman's friends: Sterk spul, hè. Wellicht dat je hier en daar bijvoeglijke naamwoorden kan matigen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties! @Mili Dank! Ik had helemaal nog niet aan IS/Palmyra gedacht, maar die parallel ligt inderdaad erg voor de hand. Ik maakte me al zorgen over die Fisherman's-associatie. Ben sowieso niet helemaal tevreden met dat brandewijnmomentje. Ik denk dat in dat stukje ook de oorzaak ligt dat het te eigentijds aandoet. Bijvoeglijke naamwoorden zijn een persoonlijke zwakte van me. Daar moet ik aan werken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldenstorm, de verwoesting, zag ik voor mij toen ik jouw stukje las. Voelde jij dit bij de muziek opkomen die je hoorde? Ik dacht aan al die toestanden die nu spelen, wat Mili ook aanhaalt. Treft jou de religie en verwoesting bij het horen van deze muziek? Ik vind dat bijzonder hoe elk mens een ander gevoel kan krijgen bij het horen van een en hetzelfde muziekstuk. Een goed opgebouwd verhaal, krachtig komt het over bij mij.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi maddbrug, dank voor je reactie. Om eerlijk te zijn heb ik mij meer laten inspireren door de tekst onder de video. De bundel waar de muziek uit komt, is samengesteld in of rond de tijd van de Beeldenstorm. Voor mij aanleiding om eens in de geschiedenis van die tijd te duiken. Ik hou van vele soorten muziek, maar Gregoriaans, daar kan ik niet zo veel mee. Die muziek lijkt geen begin en geen einde te hebben, gaat maar door, en dan dat heilige karakter ... blegh (sorry coach). Oud-Nederlandse volksmuziek vind ik dan weer veel leuker.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp nu de achtergrond van je verhaal. Ik heb geen enkele tekst gezien, had ook mijn ogen dicht, en heb alleen naar die stemmen geluisterd.. Het Gregoriaanse gezang vind ik mooi, ik koppel het heilige er van los, en vind de klanken een sfeer geven. Ik merk door deze opdracht dat melodie en tekst en omgeving elkaar voortdurend kunnen beinvloeden. Toen ik mijn tekst schreef zat ik aan zee, 30 graden en had net gezwommen. Vandaag, thuis, zou die tekst ineens heel anders kunnen zijn. En zo beinvloeden woorden ook een melodie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verdraaid knap stukje, Ostinato, met de onderliggende gedachten. Puts moest ik opzoeken, ik ben niet zo in de scheepvaart. 'De beer is los' ken ik wel, associeerde ik (jammer genoeg?) onmiddellijk met A.M.G. Schmidt. (Er is wel sprake van een anachronisme lol https://onzetaal.nl/taaladvies/de-beer-is-los) (Ik had de tekst onder de clip ook gelezen, dacht ook vanuit de Beeldenstorm zelf te werken. Dat die in onze Belgische Westhoek was begonnen vooraleer noordwaarts te gaan, wist ik niet meer :o )

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal en prettig leesbaar. Ik vind de ontreddering van de pastoor ook heel mooi weergegeven, hoe hij met een lege blik op een beeld zonder hoofd leunt (symbolisch ook...) en steeds herhaalt: alles is kapot! Ook mooi hoe de schout een spervuur aan bevelen uitdeelt, dat spervuur tegen de achtergrond van een brandende kerk. Zo wordt het verhaal van de beeldenstorm bijna persoonlijk invoelbaar.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie Dankjewel :) Ik had eerst het woordje 'emmers' gebruikt, en dat later veranderd in 'putsen', omdat ik dacht dat het een oud woord voor emmers was. Ik zie nu inderdaad dat het woord 'puts' echt een scheepvaartterm is - dat wist ik dan weer niet. Net zoals die anachronistische beer (die dus een varken is :)), dat wist ik ook niet. Dank voor je scherpe blik. Ik had dus nog iets meer research moeten doen. Leuk, historische tekstjes schrijven, maar ook lastig. @Viv Dank! Jouw complimenten maken deze schrijver blij.

Rol

  • Anoniem
Hallo Ostinato, Een mooi staaltje geschiedschrijving. Door zinnen als ‘leunend op een heiligenbeeld zonder hoofd’ zie ik de verwoesting voor me. Ook de verdeeldheid van de schout tussen het oude en het nieuwe geloof is mooi neergezet. ‘Het was niet het licht van kaarsen.’ Zou je weg kunnen laten, is al duidelijk. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, ik heb weinig aan bovenstaande reacties toe te voegen. Je trok me mee. Mooi opgebouwd en deze passage vind ik de meest typerende: "De schout zweeg over de hagepreken die hij zelf had bijgewoond. De heimelijke bijeenkomsten werden door meer en meer mensen bezocht en de bedekte woorden van de dominee werden elke week minder bedekt." ;)