Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#116 Mijmeringen van een vader.

Gogy loopt met Oelch naar de Grote Bijeenkomst. Iedereen van de stam is al een lange tijd bezig met het voorbereiden van de grote ontmoeting. Gogy is zo nieuwsgierig, dit jaar mag ze mee! Na haar intiatie bij de stam tijdens de groentijd, het begin van het groeien van het groen. Altijd een heel blijde gebeurtenis voor de levensgemeenschap. Het leven begint weer, na de lange koude tijd met sneeuw en ijs. Die tijd moest Gogy altijd binnen blijven in de tenten, ze was altijd te klein, zei haar moeder. En nu: “Eindelijk is ze groot genoeg!” Ze hoorde er nu echt bij, na haar “vrouwwording”. Gogy huppelde mee, zo blij is ze! Oelch moet er om lachen: “Pas jij maar op, Gogy, straks ziet een mooie jonge man je en wil hij met je samen gaan!” Gogy giechelt: “Mama zegt dat ik daarvoor nu toch mee ga, dus dan gaat het toch goed?” Oelch kijkt bedenkelijk en schudt zijn hoofd, en denkt: “Nu toch nog niet, mijn kleine meiske?” Maar ja kleine meisjes worden groot. De geboorte van Gogy, waarbij haar moeder bijna het leven liet. Nog voelt Oelch de pijn in zijn buik, terwijl hij Lilch zo zag lijden. Geen zucht ontsnapte aan haar lippen. Oelch voelt nog de wanhoop, dat hij dit Lilch, waar hij zo zielsveel van houdt, niet kon besparen. Lilch wil er niets van weten, plaagt hem daarmee: “Jullie mannen zijn zo stoer op bizonjacht, maar als het kinderen krijgen betreft…”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, wat een aparte namen heb je gevonden, illustratief! Ik denk niet dat kerm een zelfstandig naamwoord is; je hebt wel het werkwoord kermen. Kijk nog eens naar de zin: Gogy is zo nieuwsgierig ... ; die loopt niet zo jofel. Vaders en hun dochters, een hoofdstuk apart.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Heb er overheen gelezen: kerm, nu vervangen door zucht. De andere zin heb ik gesplitst nu. Loopt nu beter vind ik. Dank voor je compliment over de namen, het kwam zomaar uit mijn pen! Dank je Meta, voor je leuke duim! Ja, de tijd van de Aardkinderen is de tijd waarin dit speelt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die namen zijn inderdaad prachtig! En die laatste zin is van alle tijden: “Jullie mannen zijn zo stoer op bizonjacht, maar als het kinderen krijgen betreft…” Eén typefoutje gezien: Oelch schudt zijn hoofd (met 'dt')

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een nieuwe versie van de aardkinderen! Heerlijk, ik heb die boeken al wel zes keer gelezen. :o Mooi gedaan, leuke namen inderdaad.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, dank voor je compliment. schudt snel veranderd! Joke, dank je dat ik je heb kunnen vermaken. Ik heb deze boeken ook met veel plezier gelzen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi kijkje in de gebruiken ver weg en totaal anders dan onze gewoontes. Mooi verteld, Mw.Marie. En die laatste zin is volkomen waar. Wij mannen hebben praatjes genoeg, maar ik moet er niet aan denken om te moeten bevallen, ha, ha. :lol: Jullie vrouwen doen het toch maar even.