Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 - Visual C# 2008

“Openbare velden schenden inkapseling omdat alle gebruikers van de klasse er direct, onbeperkt toegang tot hebben.” Yuri schamperde het toen we de velden voorbijliepen. “Wel makkelijk,” zei ik. “Dat is waar.” Even verderop hield Lisa plotseling stil. “Jongens, ik moet weg, er is een gebeurtenis.” Yuri en ik keken haar na. “Het is mooi, die gedrevenheid van haar,” zei ik, “maar het is niets voor mij. Wat is er mis met het goede oude procedurele. Je weet waar je begint, je weet waar je uitkomt.” Yuri grinnikte. “En liefst ook nog één draad zeker?” “Als dat zou kunnen.” “We moeten hier maar op Lisa wachten,” zei Yuri, “ze komt vanzelf terug als ze alles afgehandeld heeft.” Ik ging zitten. “Waar zijn we eigenlijk?” Yuri schoof een eigenschap opzij. “Objectoriëntatie is niet echt jouw ding hè. We zitten in het stuk waar de uitvoer op één lijn wordt geplaatst.” Ik keek on me heen, het miegelde van de karakters. “Kijk hier,” zei Yuri plotseling, “deze conditie.” Ik wierp er een blik. “Evalueert altijd naar onwaar,” constateerde ik verrast. “Precies,” zei Yuri. Hij wees naar de code achter de conditie: “allemaal dood.” Samen stapten we door de code. “Hier wordt een hulpbron opgeruimd,” zei ik. “Een geheugenlek?” Yuri keek bezorgd: “misschien!” We dachten hetzelfde. Als Lisa hier last van zou krijgen, zou ze ons niet terug kunnen vinden. “We moeten haar zoeken!” “Hoe?” zei ik, “binair?” “Maakt niet uit,” zei Yuri, “maar laten we beginnen in de presentatielaag. Grote kans dat ze daar is. Op weg hierheen heb ik een webdienst gezien, daar kunnen we doorsteken naar de klanttoepassing.” “Oké,” zei ik. Ik plaatste snel een breekpunt, - stel dat Lisa hier wel terugkwam, - en schreef een commentaarregel, uiteraard met schrijffouten. Daarna snelden Yuri en ik terug naar de openbare velden.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven. Maar ik snap er niets van ( Zitten de 'personages' – die Yuri en Ik – in een computer, zijn ze een onderdeel van de programmatuur? Of zijn ze een computervirus?) Uit welk boek komt de 1e zin ?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zin "Public fields violate encapsulation because all users of the class have direct, unrestricted access to the fields" staat in een C# leerboek. C# is een veelgebruikte programmeertaal. Ik heb nogal wat software-ontwikkelingsjargon in mijn verhaal gestopt.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, een software-ontwikkelaar-waardig verhaal. :) Maar zeker ook Gijs-waardig. Intrigerend als altijd en heel doordacht uitgewerkt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin dacht ik 'waar gaat dit heen?' en aan het eind dacht ik dat ook. Wel heel mooi geschreven. De gedachtenwereld van de computernerds verschilt niet zo heel erg veel van die diegene die wel eens een paddo lusten.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fascinerend verhaal, @gs Multi interpretabel voor de onwetenden en dat maakt het extra spannend. Typo: ik keek on me heen > ik keek om me heen

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs: pas nadat ik het twee keer had gelezen begon het te dagen. Mooi gedaan, een alledaagse verhaallijn in een achtergrond van een virtuele wereld te laten plaatsvinden. Was boeiend; voor de niet software- geïnteresseerden misschien een verklarende woordenlijst erbij? Gr Connie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk in een wereld terecht te komen, die ik niet ken. Wel mooi beschreven. Puntje: “Kijk hier,” zei Yuri plotseling, “deze conditie.” - "deze " zou met een hoofdletter geschreven dienen te worden, tussen haakjes nl. vervolg spreken. Ik hoor graag de meningen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele wereld en jezelf goed uitgedaagd met C+ handboek. Heerlijk voor mij als lezer dat je mijn brein kraakt doordat ik betekenis probeer te zoeken in de taal die je mij presenteert. De korte zinnen tussendoor steken nogal eens af tegen de computertaal. Eerst stoorde ik me eraan, maar het wende. Ook omdat je in het midden en einde zelf de korte zinnen tussendoor iets langer ging maken en meer met termen ging strooien. Als jurylid van één fantasywedstrijd, vind ik dit niet raar.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha. Ik zou zeggen, laat er een recursieve SQL-query op los, maar de database zal ook wel OO zijn, dus dan kom je er niet met alleen een naam of recordnummer. Anyway, goed gedaan, ik zie zo snel geen bugs (maar die zitten er uiteraard wel in. Testen ho maar. Ik ken die codekrakers). (Misschien vergt deze tekst iets te veel OO-voorkennis voor de gemiddelde lezer. Just sayin.)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor de reacties, @Connie. Ik heb even gespeeld met het idee van een verklarende woordenlijst. Maar ik vrees dat ik dan heel wat uit te leggen heb, en dat het voor het verhaal eigenlijk heel weinig uitmaakt. @mw. Marie. In het terugbrengen naar precies 300 woorden, is er misschien wat verloren gegaan. Met 306 woorden zou de door jou aangehaalde zin zo zijn: “Kijk hier,” zei Yuri plotseling, “wat vind je van deze conditie?” Ik wierp er een blik op. “Die evalueert altijd naar onwaar,” constateerde ik verrast. @Odile, ik weet niet of ik me helemaal goed aan de opdracht gehouden heb. Qua stijl lijkt mijn verhaal helemaal niet op die van het handboek; eigenlijk was het een poging om met software-termen een soort omgeving te creëren voor een verhaal. Maar zonder je opdracht zou ik dat wellicht nooit gedaan hebben. Dus dank daarvoor. @Ostinato, je anticipeert al een beetje op het vervolg, waarin Yuri en de ik-persoon verdwaald raken in een recursief algoritme, aangevallen worden door beestjes, en er via reflectie achter komen dat Lisa vertrokken is naar de opslagruimte, waar ze uitsluitend asynchroon naar toe kunnen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, ik ben niet streng, zeker niet als er zoiets moois uit ontstaat. Uiteindelijk zie ik een opdracht alleen als een inspiratiebron, waaruit van alles komen kan. Het is toch een oefening in stijl, waarbij bij jou het register sterker naar voren komt dan de schrijfstijl. Een oefening in register dus. Dat is ook schrijfstijl.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begreep er eerst ook niets van. Dat komt ws. door de computertaal. Wel knap geschreven. 'Kijk hier,' zei Marie, 'deze knop.'