Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#114: De voorbijganger

Daar komt een vrouw van een jaar of zeventig aan gelopen, gekleed in een lange veelkleurige jurk met wapperende linten aan de dubbele rok vastgezet, een bloem in haar slordig opgestoken haar, praat hardop en heeft een fles wijn in haar hand. Zet hem aan haar mond en drinkt een paar slokken. Dan vraagt ze aan een voorbijganger: “Heeft u een euro voor mij?” De voorbijganger, een man van een jaar of zestig probeert te doen of hij het niet merkt en loopt door. Zij vraagt het nu aan een jongen. Hij antwoord: “Ik ben een arme student, ik kan geen euro missen.” Zij knikt en loopt verder met haar fles. Dan begint ze weer te praten tegen niemand in het bijzonder. Ineens verandert haar temperament en ze gaat dansen op straat. Zet haar fles neer en legt haar hoed erbij. Ze maakt echt sierlijke bewegingen, het lijkt flamenco. Er komt een oudere grijze man aangelopen met een gitaar. Hij begeleidt haar en samen zingen ze. Hun melancholieke zang is intens en grijpt mensen aan. Ze hebben prachtige stemmen en nu vallen de geldstukken in de hoed. Zij kijkt alleen naar zijn gitaar en danst alsmaar door. Steeds meer mensen verzamelen zich om dit tweetal heen en werpen geld in de hoed. Dan ineens verandert er weer iets in de vrouw, ze begint te schelden op alles wat los en vast zit. De bijeen gestroomde mensen schrikken van haar en lopen gauw door. Ze begint te lachen, keihard. En rolt over de straat van het lachen. De oudere man met gitaar kijkt haar peinzend aan. Hij lijkt haar te kennen en staat met zijn gitaar in de hand. Dan rolt de vrouw kennelijk ergens in, springt op en slaat iets van haar af. Het vliegt rakelings langs het hoofd van de gitaarspeler. Hij blijft haar aankijken. Ze lacht weer opnieuw en zegt: “Ik lag in een hondendrol.”

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, je schetst een mooi beeld van een vrouw die van het padje af is. Een zwerfster waarschijnlijk? Ik vraag me bij zulke mensen af waar het zo mis is gegaan. Wat voor diep verdriet erachter schuilt. Vaak hebben ze grote talenten, zoals deze mevrouw met het dansen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marie, het lijkt of deze vrouw heel wat talenten heeft die ze door haar wisselende gemoedstoestanden niet kan gebruiken. Heel mooi omschreven hoe ze op slag anders begint te doen en de mensen die haar eerder stonden te bewonderen wegjaagt. een heel mooie sfeer heb je hier neergezet!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Meta. Je vraag deel ik met je! Dank voor je belangstelling en nu weet ik dat mijn tekst overkomt zoals ik het bedoelde. Dank je Joke. Dank je voor je belangstelling en dat de sfeer bij je overkomt!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel het verhaal wat grappigs heeft, is het tegelijkertijd hartverscheurend. De vrouw zet zichzelf een beetje voor schut als 'de verwarde vrouw' maar heeft alle grip op haar leven verloren. Mooi beschreven. Kleine tip: 'bizarre kleren' -> show, don't tell! Hoe zien die bizarre kleren eruit? Heeft ze een lange gele jurk, een bolhoedje?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Marije voor het commentaar en het compliment. Inderdaad over de bizarre kleren, grappig dat je het zegt lange gele jurk, in mijn gedachten had ze een lange gipsy-stijl jurk aan. bedankt show don't tell herinnering. Ga het verandeen

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrouw die verschillende gemoedstoestanden beleeft, zonder zich ook maar iets aan te trekken vd wereld om zich heen. Daar hoef je niet noodzakelijk zwerfster voor te zijn... ze is volgens mij zo levendig en uitbundig dat ze haar gewonnen euro's nog zou uitdelen. Ik heb onlangs een vrouw aan een bushalte gezien, blootsvoets en meezingend met wat uit haar oortje kwam. Ze stapte zelfs mee op de bus, ik had niet de indruk dat ze een zwerfster was, gewoon een vrouw die ontzettend goed gezind was en 1 was met de wereld. Kleintjes: 'Zet het aan haar mond...' maak ervan: Zet de fles aan haar mond, of Zet ze aan haar mond. (Fles is een vrouwelijk woord) 'De voorbijganger, een man van een jaar of zestig probeert te doen of hij het niet merkt en loopt door.' Is okee. Kan je evt van maken De voorbijganger, een man van een jaar of zestig, negeert haar woorden en loopt haar gewoon voorbij. Leuke tekst!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Marlie voor je uitgebreide commentaar. Ik voel me zeer vereerd met deze aandacht. Ik ben het helemaal met je eens dat de vrouw ook zo gezien kan worden zoals jij beschrijft met de vrouw bij de bushalte. Echter deze vrouw vraagt aan iedere voorbijganger geld. Beoordeel je iemand op grond van hoe hij/zij eruit ziet of is de "binnenkant" waardevoller. Ikzelf vind het laatste. Wat betreft het geslacht van de fles, heb ik het volgende ontdekt bij: http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/101/woord… De fles is zowel mannelijk als vrouwelijk. Ik vind dat soms erg moeilijk, door jou, ben ik gaan zoeken. Fijn dat je me met de neus op de feiten drukt! Ik heb er "hem" van gemaakt. Anders nl. twee maal fles in twee achtereenvolgende zinnen. De man laat ik staan, hij wekt de indruk bijna bang voor haar te zijn en daarom heb ik mijn zin zo gekozen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Okee dan, bedankt voor de info-link. Van 'fles' had ik geen benul dat die ook mannelijk was! ;) Heb het snel doorgelezen, Nederlanders en Belgen hebben dus zelfs een verschil in geslacht voor eenzelfde woord... hoe moeilijk toch. Ik vraag mij af of een Nederlandse lezer zich om die trivia zou storen aan een boek van een Vlaamse auteur en omgekeerd... Slaapwel, morgen vroeg dag!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beeldend verhaal, Marie. Ik had verwacht dat de vrouw er met het geld vandoor zou gaan. Dat ze dat niet doet, of zelfs niet probeert, is inderdaad het bewijs dat ze helemaal 'van het padje is'.