Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 De achterlijke

Wanneer ik hem nu tegenkwam verbaasde ik me niet meer. Bij mijn eerste aanzien van deze jongen schrok ik lichtjes, ik wist niet hoe ik hem aankijken moest. Zo simpel liep hij door de gangen van de school, maar zo mysterieus. Enigszins scheef, recht voor zich uitkijkend. Een tas op zijn rug die driemaal zo dik was als hijzelf, een brilletje, het volledige plaatje van een nerd. Iets in zijn blik was achterlijk, het moest een achterlijke wezen, daar was geen twijfel over mogelijk. Maar er miste iets, die jongen beschikte over een rijk verleden, maar ook één die hij zo snel mogelijk vergeten wilde. Zo dacht ik. Telkens wanneer ik hem nu zag liep hij alleen, hij heeft altijd alleen gelopen. Ik heb hem nooit met iemand zien praten, de eenzame. Was hij dan van nature achterlijk, wie had hem dan achterlijk gemaakt? Het kon niet anders of hij werd vroeger gepest. Ik zag een jongen voor me die doelloos in het midden van de kring staarde terwijl iedereen uit groep vier vertelde wat ze dat weekend hadden gedaan. Als hij dan aan de beurt kwam keek hij verdwaald op en zei: ‘Wat?’ Dan legde de leraar het nog eens uit en had hij niets te vertellen. Gegniffel. Maar hij was te achterlijk om te begrijpen dat hij geplaagd, of zelfs gepest werd. Hij liep dan met zijn linkerschouder iets gezakt over het schoolplein, peinzend. Niemand wist waarover hij zich druk maakte, waarover hij zich druk kón maken. Maar telkens wanneer ik hem zag lopen, zag ik een jongen met een ongelooflijk stel hersens. In zichzelf gekeerd, een jongen van de theorie, met een hersenpan die tot het onmogelijke in staat was. Ja, dit zou een grote worden, dat voelde ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik, excuses, jouw teksten kan ik niet altijd zo goed volgen. In deze vind ik een tegenstelling: achterlijk versus een hersenpan. Kijk nog eens goed en begin bij de eerste zin. Wanneer ik hem nu zou tegenkomen, zou ik mij niet meer verbazen ... Leuk te merken dat je altijd zo enthousiast bent. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili Het klopt, het is tegenstrijdig. Maar dat is het ook wanneer ik hem op school tegenkom, want dit verhaal vertelt over een echte jongen. Die zo achterlijk op mij overkomt, soms tegen een paal aan leunt met van die lege ogen. Maar dan verbeeld ik me waarom dat is, meestal zijn genieën van die mensen die niet helemaal mee konden met de mens. Vandaar.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een mooi stukje tekst: Ik zag een jongen voor me die doelloos in het midden van de kring staarde terwijl iedereen uit groep vier vertelde wat ze dat weekend hadden gedaan. Als hij dan aan de beurt kwam keek hij verdwaald op en zei: ‘Wat?’ Dan legde de leraar het nog eens uit en had hij niets te vertellen. Hierin laat je mooi zien hoe de situatie is. Succes met schrijven!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje verwarrende tekst, maar ik begrijp wat je bedoelt en vind je boodschap mooi. De onbegrepen jongen, onterecht veroordeeld door zijn omgeving, die eigenlijk heel wat in zijn mars heeft maar dit niet laat zien. Door je beschrijvingen zag ik gelijk iemand voor me uit mijn eigen middelbareschooltijd. Achterlijk vind ik alleen niet zo'n aardig woord voor de persoon die je beschrijft. Is er een wat milder woord te vinden, waarmee je hetzelfde kan aanduiden?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het op zichzelf zijn, nauwelijks of geen vrienden hebben, de slimmerik... ik heb direct een indruk van een autistisch genie. Alleen zou je dan niet het woord 'achterlijk' moeten gebruiken, maar iets subtielers (en sla me dood, ik heb geen idee wat!) om zijn gelaatsuitdrukking weer te geven. Ik vind dit een mooi stukje om te lezen, Meikie. 'Als hij dan aan de beurt kwam keek hij verdwaald op...' Je bedoelt hiermee: verdwaasd. cfr #6 'Een jongen die 'leeg' voor zich uit staart.' ?? Vind ik niet terug in je tekst? In elk geval zou ik, als je ergens 'staren' gebruikt, er geen leeg bij zetten. Staren zegt het zelf, het is een kijken zonder echt iets te zien of op te merken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een apart verhaal, waarin jij je verbazing goed hebt weergegeven. Er zijn inderdaad wel wat tekstuele verbeteringen aan te brengen. Maar hebben we daar allemaal niet vaak problemen mee? Gewoon doorgaan en proberen je steeds te verbeteren. Proberen we ook allemaal.