Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 107 - ik laat het masker achter

Mijn vader was schermleraar in Amsterdam, in de Reguliersbreedstraat waar de schermschool gevestigd was. Vanaf mijn kindertijd werd ik in een wit schermcostuumpje gehesen en werd mij een surrogaat degen in de hand geklemd. De dagelijkse training om van mij een volleerd schermer te maken, eiste veel van papa's geduld en zelfbeheersing, want ik toonde niet veel lust en zou liever op straat gevoetbald hebben met de buurjongens die met geschaafde knieën en stralende ogen wel eens in de schermzaal kwamen kijken naar de wedstrijden van de grote mensen, die met kletterende degens, flitsende sabels en elegante floretten hun gevechtstechniek demonstreerden. Mijn vader was in zijn jonge jaren schermkampioen geweest op de drie wapens en ja, zijn hartenwens was natuurlijk dat ik hem zou evenaren en zelfs zou overtreffen. Urenlang, nee, dagenlang werden mijn voeten zo getraind dat zij feilloos de schermpassen uitvoerden, werden mijn handen opgeleid totdat zij bliksemsnel de wapens konden hanteren en werd mijn geest gebrainwasht om constant in staat van aanval en verdediging te zijn. Ik werd een goed, ja, zelfs een uitstekend schermer, won wedstrijden, kreeg trofeeën, werd een beetje beroemd en bewonderd in het schermmilieu. Mijn van trots blinkende ouders vergezelden mij onlangs naar de Olympische spelen in Rio. Hun trots is geknakt want ik ben al uitgeschakeld, vanaf de eerste dag faalde mijn geest, mijn handen en mijn voeten. Het gekke is dat ik blij en opgelucht ben. Naar buiten toe toon ik een verongelukt gezicht en spreek ik woorden waaruit mijn grote teleurstelling blijkt. Ik ontdek een raar kantje in mezelf; ik kan deksels goed huichelen. Hoewel mijn vader in mij teleurgesteld is, predikt hij woorden van troost en hoop. “Je bent nog erg jong”, zegt hij, terwijl hij mij bemoedigend op de schouder klopt, “ over vier jaar ben je sterker dan ooit. Dan ben je pas in de fleur van je leven!” Ik zwijg en denk er het mijne van. Ik ben zo blij dat ik het schermmasker in de wilgen kan hangen, dat ik de wapens over boord kan smijten, en mijn armen in de lucht kan gooien van vreugde over een herwonnen vrijheid. Na mij te hebben moeten meten met de beste schermers ter wereld, zijn mij de ogen geopend. Ik mis iets, ik mis een bepaalde karaktertrek om mee te doen met deze ratrace waarin de opgeblazen ego's de uiteindelijke winnaars worden; waarin ijverzuchtige, zelfzuchtige volwassenen, jonge sporters tot het uiterste van hun kunnen drijven, om er uiteindelijk zelf beter van te worden....dat wil zeggen "rijker." Een groot deel van deze jonge over het paard getilde kampioenen kan zich na “their moments of fame” moeilijk aanpassen aan het statuut van “een gewone mens”. Na de glansperiode heeft men moeite om aan het leven zin en inhoud te geven... Met deze gedachten loop ik ontspannen door het Olympisch dorp dat bol staat van de stress. Een eenzame wolf, dat wel, ontdaan van mijn ego dat ik achterliet op de schermmat.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus jij bent die schermer van de TV, Blavatski? De echte naam weet ik even niet, want schermen is niet mijn sport. Nog knap dat iemand tegen zijn eigen gevoelens in zo ver kan komen, maar uiteindelijk is dwang toch een slecht uitgangspunt, zoals in jouw mooie en duidelijk verhaal wordt uitgelegd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, bedoel je Rudy Delhem? Tja, ik ben een vrouwelijk specimen en het verhaal rust grotendeels op fantasie met een voelsprietje naar de werkelijkheid. Ik giechelde teveel naar de smaak van de schermleraar; dus werden de schermlessen stop gezet. Fijn dat je langskwam een een positieve reactie achterliet Dank je wel. Rudy en ik hadden dezelfde schermleraar...ooit, lang geleden. :o

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, De arme schermer onder het trotse juk van zijn vader. Had hij werkelijk een verongelukt gezicht of was het verongelijkt… Mooi hoe hij zijn verlies mooier maakt door zich af te zetten tegen de losers van een kampioenen. Schrijfcoach Corrie PS Heb de volgende keer wel wat mededogen voor deze coach, die zich door 100 extra woorden heen heeft moeten werken…

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed geschreven, Blavatski. Tenslotte kun je ook lekker liggend op de bank de OS volgen. De sporters hebben jaren aan hun sport besteed (snap ik best) maar als je na vier jaar zware inspanning er na de eerste ronde uit ligt, is dat heel zuur. Ja, ze vallen daarna in een diep gat. Fijn dat het gat voor jou niet kwam en je het als een bevrijding zag.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst Blavatski, vooral het begin vind ik mooi omschreven, de details van het schermpakje, surrogaat degen,... En dan de ontnuchtering: zoveel goed willen doen voor zijn ouders en dan uiteindelijk beseffen dat er meer is. Top!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Corry, fijn dat U langs kwam en een positieve reactie achter liet. Sorry dat ik te veel woorden heb geschreven, dat was niet mijn bedoeling, ik dacht dat het in orde was, dus niet.....nogmaals excuses. Ik wens U een fijn weekend toe met hopelijk genoeg ontspanning. :p

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, dank je wel voor je bezoekje en voor de toffe reactie op mijn schermersverhaal. :p Om eerlijk te zijn, de Hp is grotendeels verzonnen; alleen het feit dat ik enkele maanden schermles heb gekregen van mijn schoonvader is juist! Zijn zoon, mijn verloofde destijds, had asthma en kon dus helemaal niet voldoen maar ik heb mijn schoonvader daar nooit over horen klagen; wel vond hij mijn bakvissengedoe, het giechelen, niet zo leuk. Nu achteraf bekeken, heb ik een beetje spijt dat ik de geboden kans, zo"n mooie sport te mogen beoefenen, voorbij heb laten gaan....tja :eek: Ik wens je hierbij een fijn weekend toe.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Joke, dank je wel voor je bezoekje en het mooie commentaar dat je hebt gegeven. Je hebt de diepere zin van mijn verhaal heel goed begrepen en dat doet me plezier. Fijn week-end toegewenst. :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je werkt met mooie details Blavatski, je hebt dan toch een korte ervaring achter de rug die je bijgebleven is. De dwang van de ouders die door je uitschakeling als een ballonnetje afgaat waardoor het leeg de lucht inschiet. Zonder enig verdriet erom. Knap verhaal!