Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#105 - Zomerdut in het park

Boterbloemen, madeliefjes en duizendblad. Het groeide allemaal in het grasperkje waarop ik mijzelf zorgvuldig neervlijde. De lucht was staalblauw, de zon klom hoger en hoger. Het was zo’n dag waarop er zich sneller zweetdruppels op je voorhoofd vormen dan dat je ze kan wegvegen en je het zalige gevoel van sudderende hersenen kan ervaren. Ik begon al lekker weg te doezelen. Ik ontwaakte met een pijnlijk gevoel, alsof er over mijn hele lichaam naaldjes in mijn vel werden gestoken. Ik opende mijn ogen en zag dat mieren de oorzaak waren. Het gif dat ze in me gestoken hadden, was van een krachtige soort; ik was volledig verstijfd en kon alleen mijn hoofd nog wat bewegen. Een colonne werkstermieren kwam op me af, kroop onder me en nu had ik de bevreemdende ervaring opgetild te worden en naar een paar struiken gesleept te worden. Denkelijk hadden de mieren daar hun nest. Bij de struiken trokken de mieren me in een hol onder de grond en nu zag ik een heel grote mier, zo groot als een hand. Dat moest de koningin zijn. De koningin kroop over me heen en was koortsachtig bezig eieren in mij te leggen, net onder mijn huid. Nu was ik er recent achter gekomen waarom we zijn, wat de betekenis van alles is en waar we naar toe gaan. Ik vond het een troostend gedachte dat straks een complete generatie mieren met deze kennis op zou groeien. De toekomst is aan de mieren!

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij jou is het nooit wat het lijkt, gs. Wonderlijke ontwikkelingen met een boodschap. :thumbsup: En de kriebels als bonus. :eek: Toch lijk je deze tekst een beetje haastig geschreven te hebben. Je gebruikt m.i. het woord 'gevoel' te vaak, het is meestal overbodig als je het al toont, en 'nu voelde ik de bevreemdende ervaring' klinkt niet helemaal goed. Voor mij dan. Je voelt, of je ervaart, maar samen in één zin? Nou ja, ik wil niet zeuren. Het blijft een wonderlijk en origineel plot. Zoals ik van je gewend ben. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, altijd op zoek naar wonderlijke gedaantevormen. Ik lees je graag. In dit stukje staan voor mijn gevoel woorden die weg kunnen als: [volledig] verstijfd als je nog je hoofd kunt bewegen, [denkelijk] omdat je het hol wordt ingesleept, [recent] achtergekomen en je uitroepteken hoeft van mij ook niet, de slotzin zou sowieso anders kunnen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met een lach gelezen. (naartoe) (troostende) Volgens mij heb ik al een aantal intelligente mieren in de tuin gezien. Er ligt in ieder geval een grote bult op de tuintafel. Kom je terug als president van de mieren?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En, wat is de betekenis van alles en waar gaan we naartoe? Ben ik toch wel benieuwd naar. Je begint zo zoet met je boterbloemen, madeliefjes en duizendblad :confused: . Wel een gelaten hp heb je neergezet. Nou ja, er zat waarschijnlijk ook niets anders voor hem (of haar) op :) .

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse: het klopt dat ik deze tekst een beetje haastig schreef. In een vakantiehuisje met mijn gezin die ik mijn onverdeelde aandacht had beloofd; onder valse voorwendselen kon ik nog net een verhaaltje schrijven. Los van mijn gehaastheid ben ik trouwens heel goed in staat om zinnen te schrijven waarin ervaringen gevoeld worden. Ik heb het aangepast. @mw.Marie: dank voor het lezen. Dromen vergeet ik altijd (maar goed ook waarschijnlijk, want mijn verhalen zouden helemaal niet meer te volgen zijn). @Mili:
Ik lees je graag.
Met zo'n opmerking geef je me een grote stimulans om te blijven schrijven. Dank je wel. Waarschijnlijk heb je gelijk w.b.t. overbodige woorden en slotzin. Idealiter zou ik een slotzin een connectie met de inleiding laten maken, maar dat zat er dit keer niet in. @Tja: leidinggeven is iets waar ik normaal gesproken niet aan wil denken, maar met een stel mieren onder mij zou ik wellicht overwegen. @Willemina: de betekenis van alles, daar is iets mee. Ik kom er regelmatig achter, maar even zo vaak vergeet ik het weer. Op dit moment heb ik het niet paraat (helaas). De boterbloemen, madeliefjes en duizendblad komen rechtstreeks van het grasveld rond het vakantiehuisje waar dit verhaal tot stand kwam (ik heb er afgelopen week zelfs even op gelegen).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi origineel verhaal met een filosofische tweede laag. Graag gelezen. Voelen, zien zijn van die filterwoorden waardoor de schrijver tussen de lezer en het verhaal komt te staan. Het schept afstand, die je meestal niet wilt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs Wat een heerlijk verhaal weer! De fantasie spat er vanaf. Het slot vind ik heel moo, vooral zo'n terloopse zin als: "Nu was ik er recent achter gekomen, waarom we zijn ..."