Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 - Thee

Mijn dagelijkse lunchwandeling voerde door een woonwijk. Ik liep die dag toevallig alleen, en een jongen van een jaar of twintig sprak mij aan: “meneer, mag ik u wat vragen?” “Dat hangt er van af,” zei ik niet onvriendelijk. “Wilt u aanbellen bij nummer veertien,” - hij wees naar de overkant van de straat -, “en coördinaten doorgeven.” “O, jawel hoor,” zei ik, “is het voor een spel of zo?” De jongen keek me even strak aan. “Het is heel belangrijk!” Toen vertelde hij me de coördinaten, liet me ze herhalen, zei wederom dat het heel belangrijk was en liet me ze nog een keer herhalen. “Ik moet nu weg,” zei hij, “alvast bedankt!” En weg was hij. Ik belde aan bij nummer veertien. Een man deed open. “Goedemiddag,” zei ik, “kan ik u coördinaten doorgeven?” “Gaat het over mijn zoon?” vroeg de man. “Dat weet ik niet,” zei ik, “maar het is heel belangrijk!” Ik kon de neiging een knipoog te geven ternauwernood onderdrukken. De man keek me even strak aan. “Ik pak even een pen,” zei hij. Nadat ik hem de coördinaten verteld had en hij ze had opgeschreven, liep ik de stoep weer op. “Dat was het,” zei ik, “goedemiddag.” “Wacht,” zei de man. Hij aarzelde even. “Dank u wel,” zei hij toen. De volgende ochtend. Ontbijt. Ik had net mijn thee op en Lies las de krant. “Dat is bijzonder,” zei Lies, “die student in Spanje die al twee weken vermist wordt. Gisteren zijn ze op een compleet andere plek gaan zoeken, en gelijk vonden ze hem.” “Laat eens zien,” vroeg ik. Ik zag het bericht in de krant. “Ik weet waar zijn ouders wonen,” zei ik. “Goh,” zei Lies, “dat is ook toevallig. Wil je nog thee?” “Ach,” zei ik, “laat ik eens gek doen: schenk maar vol!”

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik, @mw.Marie: dank voor jullie commentaar. En die thee? De hp reageert een tikkeltje onderkoeld als hij er achterkomt dat hij een wezenlijke rol heeft gespeeld in het vinden van de vermiste student. En met de thee wil ik die onderkoeldheid nog een beetje aandikken: wat in de wereld kan er belangrijker zijn dan de vraag of je een tweede kopje thee bij je ontbijt wil?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe levens elkaar kruisen... Cfr #3, gs, je schrijft hier over een foto, die niet in je stukje terug te vinden is, enkel een krantenbericht. Ik veronderstelde dat het een vriend betrof, die wist waar de buurjongen zich ophield, of die door de buurjongen zelf werd gestuurd om zijn ouders gerust te stellen. En het bijvullen vd thee, krijg ik zoiets van ' doe ze nog eens vol. Proost. We hebben iets te vieren!' En je houdt wel van herhaling, eerst de jongen, dan de man die hem strak aankijkt. Hun beider besef vd ernst vd situatie. Graag gelezen!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, dank! Hoezo houd ik van herhalingen? https://120w.nl/2016/ik-wou-dat-ik-jullie-schrijv… https://120w.nl/2016/de-vissen/ http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Ik heb de foto weggeschreven uit #3. Ik heb het niet in mijn verhaal geschreven, dus dan is dat alleen nog maar mijn interpretatie van mijn verhaal. En andere interpretaties kunnen ook goed zijn (al is die van mij de beste natuurlijk).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de laatste twee regels doen het hem voor mij Maar wat er nu precies voorgevallen is, is mij niet duidelijk, wie geeft waarom die coordinaten door en hoe ziet de man aan de krant dat het om diezelfde mensen gaat? Ik heb onvoldoende informatie om het me goed te kunnen voorstellen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met heel veel plezier gelezen, gs. De tegenstelling tussen de luchtige toon van het verhaal en de bovennatuurlijke - kan even geen betere term bedenken - inhoud werkt naar mijn smaak erg goed.

Rol

  • Anoniem
Hallo gs, Je verhaal prikkelt mijn fantasie. Het roept vragen op waar ik antwoorden op zoek. Was de jongen die de coördinaten aan de HP gaf een dader met spijt, een helderziende, een verklikker? Werd de jongen in Spanje levend of dood gevonden? Het kan zomaar echt gebeurd zijn, maar door de koele houding van de man aan het eind, wordt het voor mij opeens fictie. Leuk verhaal. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, vertel me alsjeblieft dat het de dode zoon was die de coördinaten kwam brengen.
“Ik moet nu weg,” zei hij, “alvast bedankt!”

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, @Angus, @Corrie, dank jullie wel voor jullie reacties. Reacties die uiteenlopen zijn het meest leerzaam; daar kan ik mijn voordeel mee doen. @Corrie. ik vond je reactie boeiend, omdat je daarin mogelijkheden suggereert, waar ik - met mijn eigen idee in mijn hoofd - geen eens opgekomen was. @Angus, in mijn idee was het wel de zoon, maar leefde hij nog (er was mogelijk iets met een gebroken been en een beek of zo). In de eerste versie van mijn #3-reactie suggereerde ik iets van een foto bij het krantenartikel waardoor hp de zoon herkent. Ik vind het één van de spannendste dingen van schrijven: hoeveel geef je prijs en hoeveel laat je over aan de lezer.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, mooi gedaan! Je laat in het midden of het laatste deel betrekking heeft op het eerste. Als lezer mag ik het verhaal zelf invullen. Ik vulde in dat iemand die iets te maken had met de vermissing van de zoon spijt had en de coördinaten doorgaf aan een derde om zelf buiten schot te blijven. Het staat er niet maar ik verwachtte dat de zoon dood gevonden werd. Ik vind het zeer geslaagd. Via de links in #5 ook nog een paar fraaie stukjes mogen lezen. Top. :thumbsup: