schrijfopdracht#97 - Jeroen Bosch en de paarden

Oude bomen moet men niet verplanten, is een oeroud gezegde. Toch is het haar overkomen. Met weemoed heeft ze haar thuis in dozen en kisten gepakt en op de ladderlift naar beneden zien glijden waarna het in de muil van de verhuiswagen verdween. Oude huizen kan men niet verplanten; ze worden afgebroken, met de grond gelijk gemaakt. Het thuis wordt in een andere omgeving weer met moed en nieuwe hoop opgebouwd. De weemoed gaat in een doosje met een strik erom en krijgt een plaatsje in de onderste la van een kast. Om het af en toe nog eens te koesteren in een stille, maanloze nacht. Oude mensen staan dan voor het open venster en kijken naar de sterren die in de andere omgeving veel helderder stralen en met veel meer in aantal zijn. Of ze luisteren naar het ruisen van de regen na het zoveelste onweer dat met felle bliksemschichten over het dorp is gejaagd. Na het knetterende onweer met zijn striemende regenvlagen ligt de wereld er de volgende dag kalm en groen bij. Althans in haar nieuwe omgeving. In het malse groen van de naburige wei ziet ze de paardjes die rustig staan te grazen. Sinds enkele dagen ligt er een veulentje tussen de grashalmen. Het tafereel is zo mooi dat ze een penseel en schildersezel zou willen gaan halen. Maar deze vrouw mist het onnavolgbare talent van Jeroen Bosch om paarden op het linnen neer te zetten. Zij zou er een karikatuur van maken zoals Jeroen Bosch het met de mensen deed. Met zijn grenzeloze, huiveringwekkende fantasie schiep hij de meest vreemde wezens. Schiep hij een onwezenlijke wereld. Een wereld om bang van te worden, om van te griezelen. Ze houdt het erbij om af en toe met de digitale penseel een tafereel te schetsen over het leven zoals zij het ziet en ervaart. De nachtmerries laat ze voorbij haar nachtelijk venster draven. De ridders op het witte paard achterna...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, u maakt ons deel van uw verhuizing naar het platteland, toch? Weemoed naar de oude plek, de ontdekking van de nieuwe. De laatste zin geeft moed; geen nachtmerries meer, om over de ridders die geen ridders bleken maar te zwijgen ... Wens u al het goede daar.
6 juni 2016 - 18:21

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili voor de goede wensen in verband met mijn verhuis. Het is inderdaad een grote verandering, maar ik vind het heerlijk omdat ik nu meer tijd heb om te schrijven. De hond en ik mogen genieten van een grote, mooie tuin, dus het uitlaten aan de Scheldeboord is verleden tijd. Vanmiddag in de schaduw van een appelboom bovenstaand stukje geschreven; ik voelde mij de koning te rijk. We werden allebei, hond en ik, een beetje te oud voor het drukke stadsleven. Op facebook kun je als je daartoe lust voelt, mijn nieuw "thuis" bekijken. :eek:
6 juni 2016 - 18:50

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben even met je mee verhuisd Blavatski. Heel fijn te lezen, dat je de koning te rijk bent. Ik wens je al het goede op de nieuwe plek, waar je kunt her-ankeren en hoop nog vele malen te mogen genieten van je prachtige teksten!
6 juni 2016 - 21:21

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat fijn te lezen dat het je op je nieuwe stek zo goed bevalt. Heerlijk de rust en ruimte op het platteland, hè? Volgens mij zijn wij geen FB-vrienden. Moeten we toch iets aan doen. Betekent die smiley dat je in een stal woont?
7 juni 2016 - 1:31

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag malle Tja, in een stal? Nee, hoor ik ben een bloem op zolder. Ken je dat beroemde boek: bloemen op zolder? Maar mijn zolder is een modern flatje van alle gemakken voorzien en de hond en kat en ik mogen mee genieten van het hele huis en de grote tuin. Ik ga wel alle dagen met het schepje rond om de hond zijn kakjes op te ruimen en heb een eigen hoekje waar ik een paar plantjes heb gezet, in de hoop dat ze gaan groeien, maar met al die regen vrees ik er toch voor...nu bijv zit ik op een schaduwrijk plekje op de laptop te "werken". Je kunt me vinden op FB onder mijn gewone naam Marijcke Cauwe moest je me willen bezoeken :)
7 juni 2016 - 14:44

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, fijn dat je langskwam en goede her-ankering toewenst. Ik bloos van je mooi compliment en doe mijn best om van iedere opdracht iets fijns te maken met behulp van de schrijfmuzen. :nod:
7 juni 2016 - 14:50

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en sereen geschreven Blavatski, de weemoed heeft een strikje gekregen en de appelboom heeft lang genoeg op u gewacht. Ik wens u heel veel schrijversgeluk en geurige appeltaartjes! Bij deze zin: 'Of ze luistert naar het ruisen van de regen na het zoveelste onweer dat met felle bliksemschichten over het dorp is gejaagd.' Zou ik naar de volgende regel gaan en 'of' weglaten, anders is er zo'n vreemde overgang. (En hoe zit het met uw 'brandende liefde'? Ik ben nog steeds nieuwsgierig... ;) )
7 juni 2016 - 20:06

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In éën woord: prachtig! Genoten van deze lieflijke tekst. Nog veel geluk in deze mooie nieuwe omgeving, @Blavatski!
8 juni 2016 - 9:34

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, dank voor het langskomen en zo'n leuk commentaar achter te laten. Ja, "die brandende liefde", er komt pas een einde aan de spanning op 21 juni. Tof dat ge zo meeleeft! :o Ik zou graag een alinea'tje als voorproefje voor je neerzetten, maar ik ben bang dat dit tegen de regels is!
8 juni 2016 - 23:44

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor het delen van je weemoed en je nieuwe leven! Hopelijk geniet je evenveel van je nieuwe thuis en blijf je ons verwennen met je rijke stukjes! (Je bent toch nog in België gebleven?)
9 juni 2016 - 9:26