Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#96 - Zotheid

Ernst herken ik. Meestal ga ik met hem mee en dan doen we serieuze dingen. Maar ik ben een beetje op hem uitgekeken. En er klagen ook allemaal mensen, vrienden, collega’s, dat er nooit iets met me te lachen valt. Ik wil wat andere kanten van mezelf ontdekken. Loopt daar Verliefdheid? Jaren niet gezien. Het idee om met hem mee te gaan, trekt me wel. Maar als ik denk aan die laatste keren dat ik dacht dat ik met hem meeliep; bleek het Verdriet te zijn die een spel met me speelde. En hoe verder je meeloopt met Verdriet, hoe moeilijker je de weg terugvindt. En wie loopt daar? Is dat Zotheid? In een opwelling loop ik achter hem aan. Hij gaat een groot pakhuis binnen, loopt naar een stelling, pakt een schrift, gaat zitten aan een bureau en gaat iets schrijven in dat schriftje. Ik kijk om me heen. Het is licht, de ruimte is gevuld met stellingkasten. Ik herken de spullen die hier een plaats hebben gekregen: de teddybeer, het speelgoed, de melktanden, de schoolrapporten. Er staan een heleboel schriftjes. Ik begin erin te lezen: gesprekken die ik gevoerd heb met mijn zus, dingen die ik geleerd heb op school. Foto’s. Ik herken ons oude huis. Ik kijk naar de man achter het bureau. Heeft hij dit allemaal bij elkaar gebracht? Wie is hij? Mijn hele leven is hier opgeborgen, rekken vol. Zoveel dat ik de rest van mijn leven kan vullen met mijn verleden. Geen toekomst meer nodig. Geen zorgen meer. Niet over wat anderen van me denken, niet over het milieu, niet over de politiek, niet over mijn werk. Ik loop naar de man aan het bureau om hem te bedanken dat hij me hier gebracht heeft. En ik vraag hoe hij heet. “Zotheid,” zegt hij.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bijzondere tekst gs, ik houd van dit soort wonderlijke benaderingen en perspectieven. Je doet het vaker. Dat maakt je schrijven origineel. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zotheid die ervoor zorgt dat je geen toekomst meer nodig hebt, zodat je alleen maar leeft in het nu terwijl je het verleden blijft koesteren. Knap geschreven gs!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de verschillende rollen beschrijft, gs. Ik zou de zin 'Is het Zotheid?' weglaten. Daarmee geef je al te veel weg en is het antwoord aan het einde te weinig verrassend. Ik sluit me aan bij wat Marlie hierboven zegt. Wanneer je in het 'Nu' leeft en het verleden koestert dat je gevormd heeft, dan ga je de toekomst onbevangen en speels tegemoet, wat er ook gebeurt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, en ik sluit me weer aan bij @Elyse. Je hebt een eigen mysterieuze stem. De zin van @nyceway zou ook ik aan de kapstok hangen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor jullie reacties @Elyse: ik heb je reactie afgedrukt en ingelijst. Hij hangt nu boven m'n bed. @marlie: ik denk dat ik nog wat huiswerk te doen heb. Mijn bedoeling was dat het iets negatiever geïnterpreteerd zou worden: zotheid waardoor je je terugtrekt uit het nu en alleen nog maar leeft in het verleden. @nyceway: over 'Is het Zotheid?". Mijn oorspronkelijke idee was: - hp denkt dat hij Zotheid volgt; - hp trekt de conclusie dat dat niet zo is, omdat de persoon die hij volgt zo consciëntieus zijn hele verleden archiveert; - door alle vastgelegde herinneringen, trekt hp zich terug uit het nu; - en dan blijkt hij toch Zotheid te zijn nagelopen. Daarmee heb ik de "Is het Zotheid?" vraag verklaard; ik ben wel bang dat deze lijn net iets te ingewikkeld was om in een half uur op te schrijven @Mili. Tja die kapstok? Zie ook mijn reactie op @nyceway. Als ik iets aan een kapstok hang, is dat waarschijnlijk het hele begrip Zotheid. In mijn hoofd gaat dit verhaal inmiddels over Angst (m.n. de angst om verder te leven). @mw.Marie. Zotheid kan rust geven, maar je moet je wel afvragen of dat de goede rust is.