Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79c - Primateneiland

Dit is zo vernederend. Waarom? Pootje ophouden, lachen, vind je dat niet vernederend? Ach. Iedereen wordt continu in de gaten gehouden, op film gezet. Wij weten tenminste nog waar de camera’s zijn. En waarom loop je altijd zo te klagen? We zijn bevoorrecht: zes weken lang geen nieuws, eten wordt verzorgd. Die mensen daar worden elke dag weer overspoeld met berichten over oorlogen, allemaal ellende, en dan ook nog zelf koken. Zal ik je zeggen waarom ik loop te klagen. Die mensen daar, die ons de godganse dag lopen aan te gapen, die kunnen zomaar besluiten dat ze iets willen doen. En dan doen ze dat ook. En ik, ik kan niks. Had je de … kleine lettertjes maar moeten lezen. Ik weet het. Maar denk je echt dat die mensen beslissingen kunnen nemen? Laat me vertellen hoe hun leven in elkaar steekt: ze kopen een kaartje, zoeken hun plaats, en ondergaan wat er gebeurt. Dat is hun leven. Dat heeft niets te maken met beslissingen nemen. Die mensen spelen allemaal een rol. Pas als je geen rol speelt, zoals jij hier, op dit eiland, dan maak je echte beslissingen. Alles wat je doet is een beslissing. Ha. Dat moet jij zeggen. Jij schrijft gewoon een boek. Dat klopt. Ik speel ook een rol. Jij bent één van de weinige echt vrije mensen op deze planeet. Alles wat je doet, moet uit jezelf komen. Jaja, daar maak je me heel blij mee. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik hier moet zijn. Ik trek echt geen enkele bezoeker. Ze komen allemaal voor jou. Dat klopt, maar ik heb je nodig. Zonder jou zou ik dit boek niet kunnen schrijven. Wat, gaat het over mij dan? Nee, het gaat niet over jou. Alle verhalen die ik opgeschreven heb, zaten al in mijn hoofd, ze moesten er alleen uit gehaald worden. Wel eens gehoord van synestheten, mensen die kleuren kunnen proeven, geluiden kunnen zien; één deel van de hersenen krijgt input, een ander deel reageert. Mijn hersenen werken net zo. Ik zie iets, en dan ontvouwt zich een verhaal dat daar niets mee te maken hoeft te hebben. Jouw gedrag deze maand heeft dit boek losgemaakt. Een prachtige familiegeschiedenis. Vier generaties. Met elke verzuchting die je maakte, met elke gefrustreerde schop die je gaf tegen een steen, gaf je die geschiedenis weer een onverwachte wending. Je bent mijn muze. Dat heb ik weer. Met wie zou ik naar een onbewoond eiland willen gaan? Ik dacht: laat ik iemand kiezen met een ongebreidelde fantasie, dan hoef ik me tenminste geen moment te vervelen. Blijkt hij helemaal geen fantasie te hebben, maar een hersenafwijking. Kind zwaait naar haar moeder: floeps, er rolt een alinea uit zijn pen. Een vrouw stapt op haar fiets: hupsakee, een gedicht. De boekverkoper geeft wisselgeld terug: hartstochtelijke liefdesscène. Wat zal ik doen? In de boom klimmen en op mijn kop aan een tak hangen; lijkt me al gauw goed voor twee hoofdstukken. Goed idee. En nu even lachen. Foto.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs. Wow. geweldige dialoog, sprankelend van begin tot eind. Je weet goed onze samenleving te omschrijven en een spiegel voor te houden. Iedereen wandelt een vast patroon, maar niet je HP, die is de enige vrije man... tenminste als we de schrijver moeten geloven. Maar eigenlijk zit de HP ook vast aan een patroon, de schrijver inspireren. Vind het ook stoer dat je in het midden laat om welke schrijver het gaat, dit geeft het verhaal nog extra kracht. Eveneens de titel Primateneiland... uiteindelijk zijn we voor of achter de camera allemaal aapjes die trucjes uitvoeren. Heb ervan genoten! Dank!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, hoe goed geschreven en ook gelaagd. Twee personen die zich op een eiland laten wegzetten ter voyeuristisch vermaak van een ramppubliek. Toch? Je verhaal kent diverse onverwachte wendingen en heeft humor. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk. Ik ben me er nu van bewust dat ik ook een synestheet ben. Nooit geweten. Kende het woord niet eens. Telkens als ik een mooie vrouw zie, beschrijf en beleef ik hele boekdelen met haar. Als een primaat. Goed gekozen titel overigens. Een voorstel: kleine lettertjes >> ... kleine lettertjes

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Richard. Dankjewel. Ik was wel enigszins getergd door je opdracht, maar je beoordeling maakt het weer helemaal goed. @Mili, dankjewel. In mijn schrijversgeest was dit een dialoog die hoort bij een voorstelling waarin het verhaal verteld wordt van twee personen die zes weken lang te bezichtigen zijn in een dierentuin. De één (de schrijver) op vrijwillige (betaalde) basis, de ander is "eringeluisd" (met een prijsvraag o.i.d.). @Dos, dankjewel ik moet je wel teleurstellen: je bent geen synestheet (net zomin als de schrijver uit het verhaal); daarvoor moet je toch echt kleuren kunnen horen of smaken kunnen zien.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, dankjewel ik moet je wel teleurstellen: je bent geen synestheet (net zomin als de schrijver uit het verhaal); daarvoor moet je toch echt kleuren kunnen horen of smaken kunnen zien.
De kleur van lippenstift -het doet er niet toe welke kleur- proef ik overigens door heel mijn lijf.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schitterende dialoog die hier geen aanhalingstekens vraagt. Ik had al een vreemd gevoel bij ' op film gezet ... wij weten nog waar de camera's hangen...' Ik dacht dat het om één of andere )ver)film(ing) ging, die op een eiland plaatsvond maar kon er de vinger niet op leggen. (Ik schaam me dood, dacht eventjes dat het om een King Kong verhaal ging, een gesprek tussen Kong en de script-schrijver) En ik dacht veeel te ver : een familiegeschiedenis die vier generaties omspant. Vroeg me af op wie ik het kon betrekken. NIemand bijzonder dus! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel eerlijk heb ik iets meer kader nodig om me aan vast te kunnen houden. Ik begrijp inmiddels de setting maar waar gaat het over? Wat weet de lezer meer aan het einde dan aan het begin? Of is dit juist de bedoeling: het langs dieren slenteren in een dierentuin, ze bekijken zonder er wijzer van te worden als men de informatie over de dieren niet leest? Die informatie mis ik hier. Maar dit is slechts mijn reactie. :o Een intrigerende invulling, juist omdat ik er niet veel mee kan. :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geeft dit iets meer kader? INLEIDING Het decor is simpel: rechts vooraan het bordje met "Mens" en de kaart waarop staat aangegeven waar je op onze planeet mensen kunt vinden; paaltjes met een koord staan in een halve cirkel op het podium; daarachter een tafel en een stoel. Op de tafel staat een schrijfmachine. Aan het begin van scène 8 zit de schrijver achter de tafel en staat S. een paar meter rechts van hem. Ze kijken allebei naar hetzelfde punt in de zaal, beiden met een geforceerde lach op hun gezicht. De klik van een fototoestel klinkt en S. begint te praten: ... UITLEIDING De schrijver knikt kort. S. draait zijn hoofd in de aangeduide richting. Beiden forceren een lach. De klik van een fototoestel klinkt. S. blijft voor zich uit staren. "Nog twee weken," zegt hij moedeloos. De schrijver wacht even, zet dan zijn bril op, kijkt naar zijn schrijfmachine, wrijft in zijn handen, en begint te typen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, mooi verhaal, ik kan ze wel smaken: verhalen met een sarcastische achtergrond. Ik heb wel ondervonden dat bepaalde "seintjes" niet altijd overkomen......maar daarom niet getreurd. :o