Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#78- Weiland

“Rot,” zei Robert. Hij bukte zich en keek naar ma die uitdrukkingsloos hetzelfde zinnetje bleef herhalen. “Is Ilse erg geschrokken?” vroeg ik. “Ilse had niets in de gaten. Pas toen ik zei dat ik even bij jullie ging kijken. Waar is Theo?” “Theo rijdt in zijn eigen auto naar ma’s huis. Dan kan hij straks weer terug.” “Dus jij blijft bij ma?” “Dat lijkt me wel.” “Jij gaat straks gewoon een biertje drinken en televisiekijken.” “Ruilen?” “Nou,” zei Robert met een quasi-serieus gezicht, “als jij nou mijn pak aantrekt en die onnozele blik van je gezicht haalt. Wie zou het doorhebben?” “Ilse toch wel,” zei ik. “Dat mag ik hopen,” zie Robert, “maar haar ouders?” “Je hebt je goed ingewerkt in de familie, hoor ik.” Robert grinnikte. “Ze had een toespraakje voorbereid,” zei ik. Robert keek weer serieus: “we komen morgen langs.” “Gaan jullie niet weg?” “We gaan maandag. Dan hebben we nog tijd om alle cadeaus uit te pakken.” “De vorige keer sliep ze door tot twee uur.” “Ik geloof niet dat we van plan zijn erg vroeg op te staan, we komen in de loop van de middag.” Ik keek naar de zaal. “Je moet terug,” zei ik, “je moet ze niet het gevoel geven dat ze zonder jou een feestje kunnen vieren.” “Nee,” zei Robert. Hij duwde zijn vuist tegen mijn schouder. “Hou je taai, broertje.” En toen draaide hij zich om en liep terug naar het feest. Ik stapte in. Ma was nu uitvoerig aan het gapen. Ik startte de auto en reed weg.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vluchten helpt niet. Nu weten ze waar je woont. De hens erin is de enige remedie ... als ze niet vuurvast zijn. Angstaanjagend stuk. Hier zitten ze ook al.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Boze geesten zijn inderdaad ijzingwekkend. Gelukkig ben je veilig thuisgekomen. Een van de geesten zal die jongen wel geholpen hebben. Er zijn ook goede geesten. Weer een bijzonder verhaal.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen, bedankt voor de reacties. Ikzelf had een dubbel gevoel over mijn verhaal, namelijk dat ik me er te makkelijk vanaf maakte. Misschien verdient een serieus onderwerp een serieus verhaal? Dus heb ik mijn verhaal vervangen door een nieuw verhaal (de titel slaat nergens meer op). Het oude verhaal staat hieronder.
Boze geesten. Ik weet dat je er lacherig over doet, en vroeger zou ik dat ook gedaan hebben, maar één vriend van de ene op de andere dag depressief, een ander, nog geen twee weken later, psychotisch; dat was geen toeval. Ik ben erop gaan letten: boze geesten bestaan echt en ze willen ons bezitten. In ons dorp heb ik ze nooit gevoeld. Maar in de stad, ’s avonds, in het centrum, dan kan ik ze horen, dan kan ik ze voelen. Als ik in de stad ben, en zeker als het avond is, ben ik op mijn hoede. Maar er zijn altijd momenten dat ik wat minder alert ben. Ik stond bij de bushalte, het was een uur of tien ’s avonds. Opeens lag die jongen op de grond, zijn bovenlijf schokte. Dit was duidelijk het werk van een demon. Op dat moment - ik vervloekte mijn onoplettendheid - werd ik me er bewust van dat ik omringd werd door meer geesten dan ik ooit had waargenomen; dit was overduidelijk een georganiseerde aanval. Ik zette het op een rennen: zo snel mogelijk het centrum uit, door de woonwijken, over het industrieterrein, een hek van twee meter hoog. De snelweg was rustig, ik kon snel oversteken. De sloot was breder dan ik dacht, maar gelukkig niet zo diep. Het weiland was donker en zwaar en het had al twee weken bijna zonder ophouden geregend. Na een goed uur was ik thuis. Onder de modder, schrammen, en een schoen verloren, maar ook intens voldaan: mij krijgen ze niet gek!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gs, Zet je oude verhaal maar gauw weer terug. Bedenk dat mensen vroeger echt dachten dat iemand met een epileptische aanval " van de duivel bezeten" was. Ik vond (en vind) het een goed verhaal. Een schrijversforum hoeft niet moralistisch te zijn vind ik. Het gaat om het plezier in schrijven en daar beter in worden als je dat wilt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina Ik was niet van plan te moraliseren (misschien was mijn eigen commentaar wat overdreven). Maar, om eerlijk te zijn over mijn motieven: ik denk dat ik commentaar op mijn nieuwe verhaal veel spannender zal vinden dan verhaal op mijn oude verhaal. Dus ik laat het nieuwe verhaal staan.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu weet ik niet meer waar ik op reageren moet, ben geheel in de war, wat heeft het ene verhaal met het andere te maken? Of is dit zo een verkapte manier om toch twee invullingen op één opdracht te maken?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana M, Ja, het zijn twee invullingen op één opdracht. Toen ik afgelopen woensdag de opdracht las, was mijn eerste reactie: dit is te moeilijk, hier kan ik geen serieus verhaal bij maken. En dus koos ik voor veilig: een beetje absurd, een hoofdpersoon die compleet anders is dan iemand die ik ken, een grappig bedoeld einde. Ruim binnen mijn eigen comfort zone. Leuk als andere mensen het leuk vinden, en zo niet, even goede vrienden. Vanaf het moment dat ik dat verhaal geschreven had, bleef echter de uitdaging om wat meer van mezelf (al dan niet op een verkapte manier) in een verhaal te leggen in mijn hoofd rondspoken en uiteindelijk heb ik dat gedaan. Dat voelt wat kwetsbaarder, maar ik denk dat eventueel commentaar daarop voor mij waardevoller is. Ik hoop dat ik je met deze toelichting weer uit de war heb gehaald (al moet ik bekennen dat ik me daarover niet echt zorgen maakte).

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dana M, Ja, het zijn twee invullingen op één opdracht. Toen ik afgelopen woensdag de opdracht las, was mijn eerste reactie: dit is te moeilijk, hier kan ik geen serieus verhaal bij maken. En dus koos ik voor veilig: een beetje absurd, een hoofdpersoon die compleet anders is dan iemand die ik ken, een grappig bedoeld einde. Ruim binnen mijn eigen comfort zone. Leuk als andere mensen het leuk vinden, en zo niet, even goede vrienden. Vanaf het moment dat ik dat verhaal geschreven had, bleef echter de uitdaging om wat meer van mezelf (al dan niet op een verkapte manier) in een verhaal te leggen in mijn hoofd rondspoken en uiteindelijk heb ik dat gedaan. Dat voelt wat kwetsbaarder, maar ik denk dat eventueel commentaar daarop voor mij waardevoller is. Ik hoop dat ik je met deze toelichting weer uit de war heb gehaald (al moet ik bekennen dat ik me daarover niet echt zorgen maakte).
Het was me al duidelijk hoor, ikzelf had ook moeite met kiezen welke invalshoek in zou nemen, koos voor de luchtige, zag in de 'regels' dat je maar één invulling mocht doen, dus liet het er maar bij Je eerste invulling vond ik wel mooi. De tweede had niet gehoeven van mij, het lijkt ergens midden in een verhaal te beginnen, het voelt niet af voor mij