Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#51 Peinzen in het park

Ik kijk uit over het water, waar diverse vogels ronddobberen op de oppervlakte. Een zacht briesje waait langs mijn gezicht en wiegt het hoge riet ritmisch heen en weer. Niet ver van mij vandaan duiken twee meerkoetjes om de beurt de diepte in, op zoek naar een lekkernij. En telkens wanneer ze onderduiken ben ik benieuwd waar ze weer zullen opduiken. Met mijn adem ingehouden wacht ik af en glimlach wanneer ze vanuit het niets omhoog schieten en het water in dikke druppels van hen af druipt. Midden in het water ligt een deel van een omgevallen boom, waarvan de schors inmiddels groen en glibberig is geworden en waar zoetwaterschelpen een welkome maaltijd vormen voor de krijsende meeuwen die boven mijn hoofd cirkelen. Ik adem een aantal keren diep in en voel de spanning langzaam van me af glijden. Gefascineerd kijk ik naar een aalscholver die even verderop op een boomstronk met zijn vleugels wijd uitgeslagen zijn lijf opwarmt aan de zon. Boven mij strekt de blauwe hemel zich uit, met slechts hier en daar een verdwaalde wolk die langzaam voorbij schuift. Genietend sluit ik mijn ogen en keer mijn gezicht in de richting van de zon, wiens stralen me lijken te omarmen. Door de serene rust, de aanwezigheid van de zon en de zorgeloosheid van de dieren in het park kom ik tot rust en relativeer ik mijn gedachten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
tearz, mooie overpeinzing - de laatste zin is voor mij overbodig. Misschien de 'diverse vogels' in de 1e zin benoemen. Net als de aalscholver, want daar begint de overpeinzing echt te leven.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb even meegewandeld. Meerkoetjes die omhoog schieten. Inderdaad, dat is wat ze doen. Aalscholver met weid uitgeslagen vleugels. Zie het voor me, mooi en indrukwekkend. Diverse vogels? Hoeft niet. Vogels komen wat later ruimschoots aan bod. De laatste zin stoort wat, komt wat kunstmatig over. Zie dat liever spontaan gebeuren, dat relativeren. Via een tevreden zucht? Kippenvel? Gedachteloos turen over het water? Beeldend verwoord, meeslepend geschreven. Ik was mee.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tearz, Ik zie het vredige beeld zo voor me alsof ik naast je zit. Het is een beeld wat je vaker ziet, maar waar je niet zo bij stilstaat. Jij hebt hebt wondermooi geschetst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Diverse vogels vond ik ook overbodig. Er kwamen diverse vogels langs in het verhaal. Verder vond ik het een sfeervol verhaal. Een duidelijk beeld.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is zoveel moois om ons heen dat we vaak niet zien omdat we er gehaast en in gedachten voorbij lopen. Je hebt hier goed beschreven wat het met je doet als je af en toe tijd reserveert om te genieten van de natuur.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers en @marcker: Misschien zou het inderdaad mooier zijn zonder die laatste zin. Ik had voor mijn gevoel een afrondende zin nodig, maar misschien is hij overbodig of zou het anders moeten eindigen. Ook qua vogels snap ik wat jullie bedoelen. Ik ben vaak bang dat ik dingen te uitgebreid ga beschrijven waardoor de vaart eruit gaat. In ieder geval iedereen bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tearz,
Misschien zou het inderdaad mooier zijn zonder die laatste zin. Ik had voor mijn gevoel een afrondende zin nodig, maar misschien is hij overbodig of zou het anders moeten eindigen
Die laatste zin is in mijn beleving als lezer een overbodige conclusie. Deze zin is voor mij als eind helemaal goed:
Genietend sluit ik mijn ogen en keer mijn gezicht in de richting van de zon, wiens stralen me lijken te omarmen.
(zeurtje: wier stralen - zon is vrouwelijk)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
simpelweg sfeervol stukje, ik zag het helemaal voor me ... juist daarom stoorde de laatste zin, alsof de huispsycholoog aan me stond te schudden hoe gelukkig ik me nu moest voelen