Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#50 Hannah

(Herschrijf zie #29) Het is vrijdagmiddag 3 uur. Julian wil met me afspreken maar ik heb vandaag geen zin. Zonder iets te zeggen ren ik zo snel als ik kan het schoolplein af. Op weg naar mijn favoriete plek. Hijgend pak ik het laddertje dat ik zelf van resthout in elkaar heb getimmerd. Een handig hulpje om op de eerste tak van deze reuzeneik te komen. Daarna is het voor mij a piece of cake om naar de hoogste boomtop te klauteren. De bladeren ritselen, een duif fladdert weg. Ik klauter naar de tak waaraan mijn rode rugzak bungelt. Deze rugzak zit vol handigheidjes en hebbedingetjes. Deze vrolijk gekleurde tas heb ik eens achtergelaten zodat ik niet iedere keer deze voorraad mee hoef te sjouwen. Ik ga lekker languit op de stevige tak zitten met mijn rug tegen de grillige stam aan. Ik luister naar de wind die de bladeren opjaagt. De vogels lijken blij om mij weer te zien. Ze fluiten een vrolijk deuntje. Als ik hier na schooltijd zit dan probeer ik de vogels na te doen. Ik droom vaak over reizen naar verre landen. Ik hoef dan lekker niet meer naar school en naar mijn strenge ouders te luisteren. Ik haal een mesje en een houtje uit mijn rugzak. Ik scherp het houtje en droom lekker verder. De houtsnippers dwarrelen naar beneden. Ik hoor geritsel onderaan de boom en zie dat Julian naar boven kijkt. Hij roept mijn naam. Julian heeft immers mijn laddertje gezien. Ik houd me muisstil. Ik wil deze plek met niemand delen. Het is mijn plek! Mijn moeder zou deze droomboom sowieso verbieden. Meisjes dragen jurken, worden nooit vies en klimmen al helemaal niet in bomen! …

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meisjes dragen jurken, worden vies en klimmen in bomen. Gelukkig weet Hp de regels te ontwijken. Ik vind dat het overduidelijk door een kind is verteld. Jonge puberteit? Het leest echt aangenaam weg.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schept een lekker geheimzinnig sfeertje, waarin de HP zich heerlijk in haar eigen wereld terugtrekt. Leuk dat einde. Zonder iets te zeggen ren ik, al wat ik kan, het schoolplein af. 'al wat ik kan' klopt volgens mij niet. 'zo snel als ik kan'?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lekker rebellerend stukje! Waarom worden we als 'anders' beschouwd als we niet in het bekende plaatje passen? Mooi hoeveel karaktereigenschappen men uit dit stukje kan halen zonder dat je het benoemt: ze weet wat ze wil, laat zich niets vertellen, houdt van haar vrijheid, neemt deze ook. Ze heeft oog voor de natuur, is creatief, organiserend en eist haar plek op. En dat allemaal omdat ze in een boom klimt! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n kind dat in een boom klimt en haar eigen plek in de wereld op deze manier vindt. Ik zou haar gedachten willen horen, als ze over reizen denkt. Wat denkt ze dan?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Beeldend verhaal, je laat het meisje mooi tot leven komen. Ik viel ook over deze constructie:
Zonder iets te zeggen ren ik, al wat ik kan, het schoolplein af

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meisjes dragen jurken, worden vies en klimmen in bomen. Gelukkig weet Hp de regels te ontwijken. Ik vind dat het overduidelijk door een kind is verteld. Jonge puberteit? Het leest echt aangenaam weg.
@Johanna B.: Dankje! Gelukkig wel. Idd geschreven vanuit een kind 11/12 jaar.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schept een lekker geheimzinnig sfeertje, waarin de HP zich heerlijk in haar eigen wereld terugtrekt. Leuk dat einde. Zonder iets te zeggen ren ik, al wat ik kan, het schoolplein af. 'al wat ik kan' klopt volgens mij niet. 'zo snel als ik kan'?
Nyceway, thanks! 'Al wat ik kan' pas ik aan. Ik struikelde er ook over, maar kwam niet op een betere formulering ...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lekker rebellerend stukje! Waarom worden we als 'anders' beschouwd als we niet in het bekende plaatje passen? Mooi hoeveel karaktereigenschappen men uit dit stukje kan halen zonder dat je het benoemt: ze weet wat ze wil, laat zich niets vertellen, houdt van haar vrijheid, neemt deze ook. Ze heeft oog voor de natuur, is creatief, organiserend en eist haar plek op. En dat allemaal omdat ze in een boom klimt! :thumbsup:
Marietje, Thanks! Ja, lekker rebelleren zo vroeg in de ochtend ... Fijn dat je de opvallendheden noemt. Dat er zoveel karaktereigenschappen uit te halen waren, dat was mij nog niet opgevallen. Ik ben echt in de huid van Hannah gekropen ...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n kind dat in een boom klimt en haar eigen plek in de wereld op deze manier vindt. Ik zou haar gedachten willen horen, als ze over reizen denkt. Wat denkt ze dan?
Odile, Thanks! Ik ben ook benieuwd. Ik denk dat Hannah best een dagje zou willen ruilen met Pippi Langkous ...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Beeldend verhaal, je laat het meisje mooi tot leven komen. Ik viel ook over deze constructie:
Zonder iets te zeggen ren ik, al wat ik kan, het schoolplein af
Janpmeijers, bedankt voor jouw positieve feedback! Je merkt terecht die ene zin op. Ik ben zelf ook over deze constructie gevallen!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooie vertelling. Je krijgt zo sympathie voor het kleine meisje... want ik denk dat ze nog niet zo oud is toch? :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooie vertelling. Je krijgt zo sympathie voor het kleine meisje... want ik denk dat ze nog niet zo oud is toch? :thumbsup:
W Rynlandt, dankjewel voor het compliment. Ik had een meisje van 11/12 jaar in gedachten.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had me zo in Hannah ingeleefd, dat ik baalde dat ik het laddertje had laten staan ;) Maar de onderste tak is te hoog om zo uit de boom te springen als ik weer naar huis toe ga ...

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat je in de titel al het geslacht verraad, de laatste zin zou dan effectiever zijn geweest. Pas dan weet je zeker dat om een meisje gaat. Dit gezegd hebbende: het verhaal neemt je mee. Goed geschreven en ingeleefd met een verrassende , doch getelefoneerde clou.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar geschreven, meisjes hebben een eigen plek nodig. Ik ben het wel met Marcker eens dat Met een andere titel het einde verrassender zou zijn geweest. Met plezier gelezen

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik droom zo met Hannah mee. Heerlijk alleen in de boomhut en nog weekend ook.
Dankjewel, Meta. Fijn weekend!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat je in de titel al het geslacht verraad, de laatste zin zou dan effectiever zijn geweest. Pas dan weet je zeker dat om een meisje gaat. Dit gezegd hebbende: het verhaal neemt je mee. Goed geschreven en ingeleefd met een verrassende , doch getelefoneerde clou.
Dankjewel Marcker. Ik had geen idee dat de titel van dit verhaal belangrijk zou kunnen zijn ... Ik denk er nog eens over na.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar geschreven, meisjes hebben een eigen plek nodig. Ik ben het wel met Marcker eens dat Met een andere titel het einde verrassender zou zijn geweest. Met plezier gelezen
Dankjewel Nicole voor jouw feedback. En dat wat de titel betreft ... zie #19

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat ze er lekker tegenin gaat. Ik let nooit zo op titels dus je plot was een aangename verrassing ;).
Anne, dankjewel! Ja, lekker dat Hannah haar eigen zin doet!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte Een verhaal met weinig "conflict". Enkele opvallende punten: - je legt zaken veel uit. Bijv.: vertrouw erop dat de lezer invult waarom ze die ladder van resthout heeft gemaakt. Alarmbellen voor uitleg zijn woorden zoals: immers, zodat, e.d. - let op regiewoorden (een vorm van TELL): woorden waarmee je als schrijver aangeeft wat ik als lezer moet vinden (bijv. vrolijk gekleurde, lekker). - je herhaalt wat woorden (ritselen, lekker); in zo'n klein stuk tekst zou ik variëren. - verkleinwoorden zijn m.i. niet overal functioneel. - droomboom vind ik geweldig. Waarom maak je dat niet de titel van je verhaal?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, waarom ook niet! De 'droomboom' is bij deze een feit. Hannah komt nog wel weer tevoorschijn in een ander verhaal. Bedankt voor jouw kanttekeningen. Ik ga ermee aan de slag! Als je tijd & zin hebt lees dan nog eens mijn herschrijf. Ik hoor graag of je dit een betere versie vindt ...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijf:
#50 Droomboom Het is vrijdagmiddag 3 uur. Julian wil met me afspreken maar ik heb vandaag geen zin. Zonder iets te zeggen ren ik zo snel als ik kan het schoolplein af. Op weg naar mijn favoriete plek. Hijgend pak ik het laddertje dat ik zelf in elkaar heb getimmerd. Een handig hulp om op de eerste tak van deze reuzeneik te komen. Daarna is het voor mij a piece of cake om naar de hoogste boomtop te klauteren. De bladeren ritselen, een duif fladdert weg. Ik klim naar de tak waaraan mijn rode rugzak bungelt. De rugzak zit vol handigheidjes en hebbedingetjes. Deze tas heb ik eens achtergelaten zodat ik niet iedere keer dezelfde voorraad mee hoef te sjouwen. Ik ga lekker languit op de stevige tak zitten met mijn rug tegen de grillige stam aan. Ik luister naar de wind die de bladeren opjaagt. De vogels lijken blij om mij weer te zien. Ze fluiten een vrolijk deuntje. Als ik hier na schooltijd zit dan probeer ik de vogels na te doen. Ik droom vaak over reizen naar verre landen. Ik hoef dan niet meer naar school en naar mijn strenge ouders te luisteren. Ik haal een klein mes en een houtje uit mijn rugzak. Ik scherp het hout en droom lekker verder. De houtsnippers dwarrelen naar beneden. Ik hoor gekraak onderaan de boom en zie dat Julian naar boven kijkt. Hij roept mijn naam. Julian heeft immers mijn ladder gezien. Ik houd me muisstil. Ik wil deze plek met niemand delen. Het is mijn plek! Mijn moeder zou deze droomboom sowieso verbieden. Meisjes dragen jurken, worden nooit vies en klimmen al helemaal niet in bomen! …

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: en ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte - ja, m.i. verbeterd. Ik zou overwegen twee zinnen te schrappen (zie ik als overbodige uitleg): - Deze tas heb ik eens achtergelaten zodat ik niet iedere keer dezelfde voorraad mee hoef te sjouwen. - Julian heeft immers mijn ladder gezien. benoemen van zintuigen (zoals: ik hoor/zie/voel/ruik) kun je het beste vermijden. Je zegt: Ik hoor gekraak onderaan de boom en zie dat Julian naar boven kijkt. >> Kun je herschrijven als: De boom kraakt (onderaan mag m.i. weg) en Julian tuurt naar boven. >> De lezer zal aannemen dat de hp het kraken HOORT en dat ze ZIET dat Julian naar boven kijkt. Hoe kan het vertellende personage het anders waarnemen? Met ik hoor/ik zie (etc) zoom je in op de hp, weg van de scène. Als je direct in de actie blijft, houd je de lezer in het hoofd van de hp en dus neemt hij deel aan de scène, en is hij niet slechts toeschouwer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanks, Leonardo! Hier leer ik veel van! #51 zal ik er niet bij zijn. Daarna zie ik jouw kritische blik weer graag over mijn teksten gaan. Zorg je dan wel dat ik blijf schrijven ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijf: #50 Droomboom Het is vrijdagmiddag 3 uur. Julian wil met me afspreken maar ik heb vandaag geen zin. Zonder iets te zeggen ren ik zo snel als ik kan het schoolplein af. Op weg naar mijn favoriete plek. Hijgend pak ik het laddertje dat ik zelf in elkaar heb getimmerd. Een handig hulp om op de eerste tak van deze reuzeneik te komen. Daarna is het voor mij a piece of cake om naar de hoogste boomtop te klauteren. De bladeren ritselen, een duif fladdert weg. Ik klim naar de tak waaraan mijn rode rugzak bungelt. Deze rugzak zit vol handigheidjes en hebbedingetjes. Ik ga lekker languit op de stevige tak zitten met mijn rug tegen de grillige stam aan. Ik luister naar de wind die de bladeren opjaagt. De vogels lijken blij om mij weer te zien. Ze fluiten een vrolijk deuntje. Als ik hier na schooltijd zit dan probeer ik de vogels na te doen. Ik droom vaak over reizen naar verre landen. Ik hoef dan niet meer naar school en naar mijn strenge ouders te luisteren. Ik haal een klein mes en een houtje uit mijn rugzak. Ik scherp het hout en droom lekker verder. De houtsnippers dwarrelen naar beneden. De boom kraakt en Julian tuurt naar boven. Hij roept mijn naam. Ik houd me muisstil. Ik wil deze plek met niemand delen. Het is mijn plek! Mijn moeder zou deze droomboom sowieso verbieden. Meisjes dragen jurken, worden nooit vies en klimmen al helemaal niet in bomen! …

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirte, de herschrijf is inderdaad beter. Voor mij leest het als een fragment uit een langer stuk, waarschijnlijk omdat ik beetje de spanning mis. De toon van een meisje van 10/11 vind ik mooi en geloofwaardig gedaan.