Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #22 - Rode jurk

‘Ach nee toch, zie ik dat nou goed? Kijk eens, Henk!’ ‘Wat?’ ‘Is de winkel van Simone nu ook al gesloten?’ ‘Geen idee.’ ‘Het ziet er toch echt leeg uit. Arme meid, ze was altijd heel aardig. Altijd even groeten, soms een praatje… ’ ‘Ik wist niet eens dat het slecht met haar ging.’ ‘De klanten vonden vast de kleding te duur, maar het was dan ook wel van echte kwaliteit. Dat kon je wel merken.’ ‘Tja, dat mocht je ook wel verwachten voor die prijs.’ ‘Weet je nog toen ik er eens een rode jurk vandaan gehaald had, voor de vijftigste verjaardag van Miep?’ ‘Jaja.’ ‘Hij was ook nog eens in de opruiming. Ik heb hem na het feest eigenlijk nooit meer aangehad. In de winkel was het rood mooier dan buiten de winkel. En ik vond het eigenlijk ook wel zonde om mijn nette jurk overdag aan te doen.’ ‘Tja, zo gaat dat met nette kleding.’ ‘Och, breek me de bek niet open. Wel jammer hoor, het was een echte kwaliteitszaak. Je kon wel merken dat ze echt de tijd voor je namen.’ ‘Misschien hadden ze daardoor wel minder klandizie. Tijd is geld.’ ‘Daar heb ik wel zo’n hekel aan. Alles moet tegenwoordig efficiënt zijn. Maar geloof me als ik je zeg dat er niks boven klantvriendelijkheid gaat. Die jonge meiden die tegenwoordig in de winkels staan hebben niet eens het fatsoen om een praatje met je aan te gaan.’ ‘Ze smeren je dan ook geen tas aan.’ ‘Henk, nu moet je toch echt eens ophouden. Ik heb je al zo vaak uitgelegd dat het geen aansmeren was. Simone had er toevallig nog eentje over. Ik kon haar niet laten zitten met die tas. En toevallig was ik opzoek naar precies zo’n tas. Ik gebruik hem dan ook nog regelmatig.’ ‘Ja, schat.’ Ze waren even stil. ‘Een wijntje dan maar?’ ‘Lijkt me een goed idee.’

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep niet helemaal de zin: 'Misschien hebben ze daarom weinig klandizie, tijd is geld. 'Ik dacht juist dat ze wel de tijd namen voor hun klanten. Verder een mooi realistisch geschreven verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Richard!
Ik begreep niet helemaal de zin: 'Misschien hebben ze daarom weinig klandizie, tijd is geld. 'Ik dacht juist dat ze wel de tijd namen voor hun klanten.
Dat was juist hun ondergang geweest voor Henk. Ze namen veel tijd voor hun klanten en tijd is geld. Dus verloren ze geld met het vele tijd dat ze namen. En veel mensen hebben geen zin om lang te moeten wachten tot de verkoopster eindelijk klaar is met een klant.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke dialoog over herkenbaar fenomeen. Ik verbaasde me wel dat de gesprekspartner ineens haar man leek; in elk geval iemand met kennis van de aangesmeerde tas; dat haalde deel over de rode jurk voor mij weer onderuit -wist hij dat dan niet, als hij zo goed op de hoogte van haar aankopen is?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verbaasde me wel dat de gesprekspartner ineens haar man leek; in elk geval iemand met kennis van de aangesmeerde tas; dat haalde deel over de rode jurk voor mij weer onderuit -wist hij dat dan niet, als hij zo goed op de hoogte van haar aankopen is?
Jawel, maar hij is een man van weinig woorden, zij een echte kwebbelkous. Hij luistert niet neer zo nauw en zij is allang blij met een onderwerp waar ze het over kunnen hebben. Bovendien is het voor hem ook gemakkelijk wanneer ze praat, hoeft hij niks te zeggen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knappe dialoog, Anne! Ik kreeg de indruk dat er twee vrouwen aan het klessebessen waren. Toen kwam "breek me de bek niet open" en dat vond ik een stijbreuk (ik dacht: hé, dat zegt ze niet). Later bleek het om een man en een vrouw te gaan (een echtpaar, neem ik aan). Mss moet je dat wat eerder duiden. Bijv Henk zit aan de keukentafel het locale sufferdje te lezen (ik noem maar wat). Dat vest ook de setting en maakt het wat beeldender.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Later bleek het om een man en een vrouw te gaan (een echtpaar, neem ik aan). Mss moet je dat wat eerder duiden.
Ik snap je punt, maar ik wilde voor deze week een verhaal vertellen met alleen een dialoog, wilde mezelf op die manier uitdagen. De ene zin die er in staat, is er dan ook ingekomen tegen mijn zin in.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, een herkenbaar verhaal over de opkomst en neergang van de detailhandel. 'Voor de vijftigste verjaardag van mijn zuster', zeg je dat zo tegen je man? Je noemt je zus toch eerder bij haar naam. Jij krijgt vast goede punten voor opstellen op school, of hoeven jullie die niet meer te maken?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De heren verwoorden weer beter wat ik wilde zeggen ... het lijkt idd eerst een gesprek tussen twee dames, vanwege de verjaardag van de zuster, en dan werkt het vervreemdend dat het ineens haar man blijtk. hehe. Maar zo zie je maar, dat ik niet eens kan schrijven wat ik zelf zeggen wil :D Je omschrijving van het echtpaar in je reactie op mijnr eactie had ik trouwens weldegelijk uit je dialoog gehaald hoor, dat had je er goed ingestopt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'Voor de vijftigste verjaardag van mijn zuster', zeg je dat zo tegen je man? Je noemt je zus toch eerder bij haar naam.
Goed punt Dos, Ik had dus die knorrige man voor me en kon me niet voorstellen dat hij al de namen van haar zussen zomaar uit zijn hoofd kent. Hij leek me namelijk ook niet echt het sociale type. Maar misschien is dat wel wat te overdreven. Ik denk er nog even over na!
Jij krijgt vast goede punten voor opstellen op school, of hoeven jullie die niet meer te maken?
Jawel hoor, alleen dan op de laptop. :D Meestal dicteer ik en typt mijn vriendin. Dan is er vaak wel een goede voldoende uit te halen. Soms pikt een buurman/vrouw ook nog een woordje mee. :D Zelfs wanneer ik praat en per ongeluk een duur woord gebruik waarschuwen mijn vriendinnen me dat ik weer 'schrijf woorden' gebruik...

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Later bleek het om een man en een vrouw te gaan (een echtpaar, neem ik aan). Mss moet je dat wat eerder duiden.
Ik snap je punt, maar ik wilde voor deze week een verhaal vertellen met alleen een dialoog, wilde mezelf op die manier uitdagen. De ene zin die er in staat, is er dan ook ingekomen tegen mijn zin in.
Als je per se alleen maar dialoog wilt gebruiken, zou je in het begin een aanspreking kunnen gebruiken om de gesprekspartners te duiden.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Later bleek het om een man en een vrouw te gaan (een echtpaar, neem ik aan). Mss moet je dat wat eerder duiden.
Ik snap je punt, maar ik wilde voor deze week een verhaal vertellen met alleen een dialoog, wilde mezelf op die manier uitdagen. De ene zin die er in staat, is er dan ook ingekomen tegen mijn zin in.
Als je per se alleen maar dialoog wilt gebruiken, zou je in het begin een aanspreking kunnen gebruiken om de gesprekspartners te duiden.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven Anne, vooral de dialoog vind ik knap neergezet. Ik keek nog net niet van links naar rechts om het gesprek te volgen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel je een faillissement niet echt positief kunt noemen, vind ik het wel een positief verhaal. Een aardig senioren echtpaar (wellicht een beetje ouwewijverig) die het eigenlijk oprecht jammer lijken te vinden dat een bepaalde winkel niet meer bestaat. Volgens mij las ik het al in een van de voorgaande reacties, een behoorlijk actueel onderwerp. Kledingwinkels (of eigenlijk speciaalzaken voor of in wat dan ook) hebben het niet makkelijk momenteel. Knap gedaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk ge-ouwe-hoer! Duidelijk het beeld neergezet in een dialoog. Ik vulde ook eerst in dat 2 vriendinnen aan het kletsen waren en was verrast dat het een man was maar niet verbaasd. Voor mij klopte het dus wel en de verhouding man-vrouw gaf het verhaal een verrassend tintje. Ipv -mijn zuster- zou ik -Annie- gebruiken! Compliment! De gun factor is het allerbelangrijkste bij verkopen! :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je per se alleen maar dialoog wilt gebruiken, zou je in het begin een aanspreking kunnen gebruiken om de gesprekspartners te duiden.
Een simpele oplossing voor mijn probleem. Ik schaam me dat ik hier niet aan gedacht had. Heb het gelijk aangepast. maddburg, Johanna B. en Marietje bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
OK, zal ik dan nu de rol van dwarsligger op me nemen? Ik zag gelijk een een vrouw en een man, mede door de korte, bijna ongeïnteresseerde reacties. Ik wilde Anne daar zelfs voor complimenteren, maar ik begrijp dat het niet bij iedereen is overgekomen. Ik zag ze alleen door een winkelstraat lopen en daarom kwam "nog een wijntje, dan maar" bij mij helemaal uit de lucht vallen.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, Ik vind het na de aanpassingen sterker. Leuk stukje. De opgegeven woorden mooi verwerkt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Enorm bedankt Dos en Woodpecker.
Ik zag gelijk een een vrouw en een man, mede door de korte, bijna ongeïnteresseerde reacties. Ik wilde Anne daar zelfs voor complimenteren, maar ik begrijp dat het niet bij iedereen is overgekomen.
Toch nog iemand die het heeft begrepen! Bedankt daarvoor. Toch denk ik dat het zo beter is aangezien niet iedereen het zo opvatte.
Ik zag ze alleen door een winkelstraat lopen en daarom kwam "nog een wijntje, dan maar" bij mij helemaal uit de lucht vallen.
Ik zag ze in mijn gedachten voor het raam van een restaurantje zitten. Heb er geen rekening mee gehouden dat de lezer ze ergens anders kan zien.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schaam me dat ik hier niet aan gedacht had.
Niemand kan alles weten of aan alles tegelijkertijd denken. Als je zo oud bent als ik, schaam je je voor hele andere dingen. :) We zijn hier om elkaar te helpen beter te worden. Ik zie gelukkig dat je voor "Henk" een komma vergeten bent (die hoort bij elke aanspreking). Pffff. Stel je voor dat je zo goed wordt dat ik niks meer te taalzeuren zou hebben. Wat zou mijn leven dan saai zijn :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook meteen een oud echtpaar voor me. Een kletserige vrouw met een man die al jaren geleden heeft geleerd dat er tegenin gaan echt niet helpt. Ik zag ze voor me in een winkelstraat onderweg naar een terrasje ofzo.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag ze voor me in een winkelstraat onderweg naar een terrasje ofzo.
ik ook! en ik vind het noemen van Miep en zijn reactie "jaja" ipv "zozo" idd een opmerkelijke verbtering

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Anne. Dit is echt een gesprek tussen 2 mensen op een terrasje. Een beetje geklets om maar wat te praten. En dat heb je knap weergegeven, vind ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Bibi en jules du lac! Heb in de laatste zin het woordje 'nog' weggelaten, omdat (bijna) iedereen ze zag lopen in een winkelstraat. Nu is dat beeld wat algemener.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed weergegeven dialoog. Ik dacht ook dat de gesprekspartner een vriendin was, niet de echtgenoot van de HP. In ieder geval: het leest als een kort toneelstuk.