Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In gesprek met een uitgever

Ik heb wat werk opgestuurd naar een uitgever en hij is geinteresseerd en wil graag met mij in gesprek gaan over de bedoelingen van mijn roman (het manuscript is nog niet af) en over mijn ambities en plannen!! Let wel: er is nog helemaal niet gesproken over iets definitiefs. Het is een eerste kennismaking naar aanleiding van dat wat ik opstuurde. Geen contracten nog of wat dan ook. Laten we zeggen dat ik een voet tussen de deur heb staan. Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn hier, die zoiets al eens meegemaakt hebben. Ik hoop op wat tips voor een gesprek als dit. Slimme vragen om te stellen, dingen waar ik op moet letten... Kortom: tips, tips, tips zijn heel welkom. Groeten, Set

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zoiets nog niet meegemaakt, maar ik wil je wel feliciteren. Dit is een begin! Handig dat je je goed laat informeren.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel je onbevangen op. Zonder oordeel. Ben vrolijk, ga niet de hele tijd op je lippen zitten bijten en nagels zitten afkloven... zulke dingen? :D Jezelf zijn, in ieder geval. Veel succes en wees niet nerveus, ze willen JOU spreken dus zijn ze geïnteresseerd in je achtergrond!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een soort sollicitatiegesprek is, moet je even kijken naar de tips voor solliciteren en daar de meest relevante tips uithalen. Het is altijd goed om (een beetje) interesse te tonen. Je kan je voorbereiden door informatie op te zoeken over de utgeverij en daar vragen over te stellen(bijv. Ik las in de folder/magazine dat..........) Of de relevante vakbladen te lezen of sites te bezoeken. (misschien is het handig om te weten wanneer het (kinder)boekenweek is of wanneer het de maand van het spannende boek is, zodat je daarop kunt inspelen, je wilt bijvoorbeeld dat je (kinder) boek in de winkels hebben als het (kinder) boekenweek is of dat je verwacht dat je je thriller ruim voor de maand van het spannende boek af hebt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt me erg bekend voor, precies met dezelfde insteek ben ik destijds uitgenodigd. Verschil is dat mijn ms al af was, maar ik werd ook gevraagd om kennis te maken, geen garanties, toezeggingen of wat dan ook. Nu vraagt een redacteur je natuurlijk niet om te komen als ze niets in je werk zien, dus ik wil je -ondanks de slagen om de arm- toch feliciteren. Wat ze van mij graag wilden weten, waren mijn plannen/ideeën voor andere boeken, hoe ik tegen feed back van een redacteur aankijk (of ik dan mijn kont tegen de krib zou gooien of bereid was mee te denken over veranderingen), hoe serieus ik schrijven neem (cursussen/opleiding/hoeveel tijd per week etc), wat mijn doel als schrijver is, waar ik mijn verhalen vandaan haal en dat soort dingen. Het was een erg gezellig en ondanks mijn zenuwen toch ontspannen gesprek. Wanneer heb je de afspraak? Succes!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ze van mij graag wilden weten, waren mijn plannen/ideeën voor andere boeken, hoe ik tegen feed back van een redacteur aankijk (of ik dan mijn kont tegen de krib zou gooien of bereid was mee te denken over veranderingen), hoe serieus ik schrijven neem (cursussen/opleiding/hoeveel tijd per week etc), wat mijn doel als schrijver is, waar ik mijn verhalen vandaan haal en dat soort dingen. Het was een erg gezellig en ondanks mijn zenuwen toch ontspannen gesprek.
Kan ik hieruit opmaken, dat ze kijken naar hoe flexibel je bent?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bij mij niet, want ze weten dat ik ook nog naar school ga en dat dat altijd voorgaat! of ben je flexibel als je student bent, tja dat kan op zich ook wel.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook zo'n gesprek gehad, in december 2006. Het enige wat ik deed was mailen dat ik wel interesse had om voor een serie te schrijven en gaf ook aan wat ik al gedaan had en mocht dus meteen langskomen. En morgen ga ik er weer heen, omdat het boek waar ik toen voor op gesprek ben gekomen ook echt uitgegeven gaat worden (spannend, brr) Wat ik vooral gemerkt heb is dat je met zo'n gesprek jezelf moet zijn, maar ook zéker interesse moet tonen in de uitgeverij. Mijn redacteur vertelt graag over de publicaties en de schrijvers bij de uitgever en het komt wat knullig over als je geen idee hebt waar hij het over heeft. Het leukste is ook als hij over een schrijver begint en ik reageer met: 'ooja ik heb zijn/haar nieuwste boek gelezen', dan krijg je echt leuke gesprekken. Natuurlijk hoef je niet alles binnen de uitgeverij te kennen, maar ik denk dat het heel wat scheelt als je weet waar je over praat. En iedere redacteur is natuurlijk anders.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee, leuk joh! Gefeliciteerd! Ik ben heel benieuwd wat je te horen krijgt.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Wat jij zegt Ing, sluit erg aan bij de indruk die ik ervan gekregen heb tot nu toe. De afspraak staat nog niet vast, maar dat komt gauw. Ik ga me dus oefenen in ontspannen zijn en inderdaad me (verder) verdiepen in het fonds van de uitgever... @ Appel: ik ben ook heel HEEL benieuwd. Het voelt allemaal een beetje als solliciteren, maar dan toch weer net een tikje anders. Het gaat tenslotte wel over mijn schrijfkindje ;-)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag set Heb je het gesprek al gehad? Ik ben heel benieuwd hoe het is gegaan en wat ze allemaal wilden weten.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Wammes, Het gesprek heb ik net een paar dagen geleden gehad ja. Het was vooral heel leuk. Hij vertelde wat over de uitgeverij, waar ze staan, wat ze doen, wat ze willen, en ik vertelde over mijn manuscript. Hoever ik ben, wat ik wil, waar ik over twijfel etc. Toen gaf hij weer tips en ideeen en zo hadden we alles bij elkaar een heel boeiend, anderhalf uur durend gesprek. De afspraak is dat ik gewoon doorschrijf tot het af is. Tussentijds kan ik nog eens wat opsturen voor feedback als ik denk dat de tijd daar rijp voor is. Op het moment dat het helemaal 'af' is, gaan we bekijken of we met elkaar verder willen. Dat kan dus nog even duren, maar wat voor mij op dit moment heel waardevol is, is de wetenschap dat er iemand (lees: uitgever) geinteresseerd is in wat ik schrijf. Zijn letterlijke woorden: 'ik was blij verrast door de kwaliteit van dat wat je opstuurde', zijn voor mij een enorme opsteker. Zijn tips helpen me bovendien weer verder en geven goede handvatten voor meer diepgang en meer verhaal. Conclusie: het was enorm LEUK en LEERZAAM. En nu weer hard verder schrijven...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Set, dat het zo'n prettig en ontspannen gesprek was. En bijzonder hoopvol natuurlijk en dat compliment kun je alvast mooi in je zak steken. Merk je nu dat je anders schrijft trouwens? Na dat gesprek destijds met die uitgever schreef ik (helaas tijdelijk) op wolkjes.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Waus: het is een ander verhaal. Ook geen jeugdboek trouwens. @ Pluisebol: bedankt! @ Rudolf Paul: het is echt zoals ik schreef. Tot nu toe van mijn kant geen negatieve ervaringen op dit gebied. @ Ing: Ik merk in mezelf weer een vernieuwde 'drive' om door te gaan, zijn tips helpen me op dit moment over dode punten heen waarin ik heel lang kon blijven hangen, dus voorlopig ben ik heel positief gestemd! @ Jacqueline: gewoon doen dus, je weet maar nooit of er iets uitkomt. Voor mij kwam het allemaal heel onverwacht snel op gang, na een schrijfwedstrijd waar ik aan mee deed. Daar was iemand geinteresseerd in wat ik geschreven had en zo ging het balletje rollen. Ik had nooit gedacht dat ik al een deel van mijn manuscript op zou sturen terwjil het nog helemaal niet af is...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk joh! Alle succes en bedankt dat je je ervaringen hier wilde delen. En nu, vooral rustig blijven en netjes doorschrijven, maar zo te horen lukt je dat prima!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat tof van die complimenten. Dit zal zeker voor de nodige motivatie zorgen! Wat fijn ook dat ze zo uitgebreid met je hebben gesproken. Een heel goed teken lijkt me. Succes!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar kun je wel weer even mee verder! Fijn hoor, zo'n impuls! :thumbsup: