Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Pseudoniem?

Hoi mensen, Ik wil best graag mijn manuscripten opsturen naar een uitgever, maar liever niet inder mijn eigen naam. Ik woon in een wat kleinere plaats, en als zoiets bekend wordt, heb ik dadelijk misschien mijn hele woonplaats op de stoep. Dat wil ik toch liever niet. Maar kun je zomaar een schuilnaam/ pseudoniem gebruiken? Moet je dat niet eerst aanvragen of zoiets? XXX Iriss

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, ik ben net nieuw hier. Over jouw kwestie, volgens mij moet dat helemaal geen enkel probleem zijn. Je moet goede afspraken maken met de uitgever die jouw zou kunnen kiezen. Als je in contact komt met de uitgeverij zou ik meteen verwoorden hoe het zit. Het meteen uitlegge. Dan kan de uitgever er wel voor zorgen dat jouw boek pseudoniem in de winkelkomt te liggen, zij houden rekening met de auteur en dus met jouw wensen. En er valt toch altijd eerst te onderhandelen over de desgewenste zaken. waar de auteur belangen in schept.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Iriss, Je kunt het bij de uitgever gewoon onder je eigen naam inzenden. Als ze het willen uitgeven dan zullen ze je altijd vragen of je onder een pseudoniem wil schrijven of onder je eigen naam. Groetjes, Rianne

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen enkel probleem. Je kunt zelfs in het contract op laten nemen dat niemand jouw echte naam mag vermelden. Maar schrijf je dan zo'n controversieel boek dat je niet wil dat je naam bekend wordt? ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Iriss, Allereerst: welkom op het forum. Er is hier wel vaker gediscussieerd over schrijven onder een andere naam, bijvoorbeeld hier: http://schrijvenonline.org/forum/6836 Je kunt ook met de zoekfunctie eens zoeken op 'pseudoniem', dan vind je vast nog wel meer 'draadjes' daarover. Secret Garden

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik woon in een wat kleinere plaats, en als zoiets bekend wordt, heb ik dadelijk misschien mijn hele woonplaats op de stoep. Dat wil ik toch liever niet.
Waarom denk je dat je hele woonplaats misschien op je stoep staat, Iriss? Als jij niet verteld dat je wat opgestuurd heb, hoeft niemand dat toch te weten?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En wat is er mis mee als iedereen op je stoep staat om je te vertellen dat je het geweldig hebt gedaan? :D Ik schrijf deels onder mijn eigen naam, deels onder pseudoniem. Je kunt jezelf gewoon een naam geven en die hanteren. Al is het minder handig als je jezelf Tronke Dragt of Renate Dorrestein gaat noemen. Dat lijkt me niet praktisch. :D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al is het minder handig als je jezelf Tronke Dragt of Renate Dorrestein gaat noemen. Dat lijkt me niet praktisch. :D
Tenzij het je eigen naam is, dan is het wel handig (extra verkoop) :D :lol:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vraag ik me dus weleens af. Er zijn in Nederland honderden mannen die Jan Bakker heten, wat nou als twee van hen boeken schrijven?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb expres mijn meisjesnaam gebruikt. Er is namelijk een niet onbekende Charlotte Mutsaers. En ja... klinkt al meteen goed. Dus daarom mijn meisjesnaam. O ja, en ook om het 'MM.' Maar de uitgever bespreekt dit altijd met je, Iriss.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb ik dus ook, Appel. Er zijn weinig mensen in Nederland met mijn naam, mijn eigen naam dus. Ik denk zelfs maar twee. En we schrijven allebei boeken onder onze eigen naam. Zij schrijft dieetboeken en ik kinderboeken. Soms is dat lastig, maar gelukkig zijn het totaal verschillende genres. Wel verbazen sommige mensen die mij de eerste keer ontmoeten zich wel over mijn omvang (iets te ruim zal ik maar zeggen). Ze kunnen dat dan niet rijmen met de boeken die ik volgens hen ook schrijf over dieten. :D

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, dat was vroeger wel zo. De geliefde van Chopin heeft toch verhalen ingestuurd onder het mannenpseudoniem 'George Sand'? Er waren nog niet zoveel vrouwen die onder hun eigen naam schreven. Ja ja, ik was erbij, hihi.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net gemerkt dat je toch verwarring kunt krijgen als je eigen naam lijkt op die van een ander. Ik heet in het echt Marjan Brouwers en in september komt mijn eerste boek uit (nonfictie, Zicht op Kastelen, samen geschreven met Jeannette van Ditzhuijzen). Nu zag ik net dat het boek al wordt aangeboden bij Bol.com, maar dan wel per ongeluk onder de naam van romanschrijfster Marja Brouwers. En daar staat dan meteen onder dat je ook haar boeken kunt bestellen. Bij andere boekhandels staat het wel goed op internet. Tja... wat doe je daar aan? Ik heb het maar aan mijn uitgever doorgegeven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeanne Thamar, dan krijg je dat mensen denken: hee dat boek van Marja B. heb ik nog niet, laat ik het maar eens bestellen :) en stijgt bij jou de verkoop! Goed, maar al te leuk is het niet. Ik hoop voor je dat het goedkomt. In Nederland zijn er meerdere mensen met mijn naam (en als je zoekt met Google kom je ook op een hoop dooie mensen met dezelfde naam :confused: ), maar ik ben gelukkig de enige die schrijft. En gevonden kan worden met Google. Iriss een pseudoniem is niet erg. Maar waarom zou je hele woonplaats bij je op de stoep staan? Tenzij je iets slechts over hen schrijft is het denk ik niet erg. En idd, je kan zomaar een pseudoniem gebruiken. Aanvragen hoeft niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor zover ik weet is er maar een persoon met dezelfde naam... (en mijn naam is nou niet echt super bekend moet ik zeggen). Daarnaast verschillen wij ook niet veel in leeftijd (één jaartje maar). Ik ben nog hard aan het nadenken of ik een pseudoniem wil, maar dat is van later zorg. Van uitgeven is nog lang geen sprake :) Blij dat je geen pseudoniem hoeft aan te vragen. Ik zie het al helemaal gebeuren bij t gemeentehuis.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet trouwens wel héél bekend worden, wil je je hele dorp bij jou op de stoep hebben. Bekende schrijvers zijn zelden zo bekend dat het BN'ers worden.
Precies. Arthur Japin kon gewoon door Utrecht wandelen, aldus m'n tante. Dat kan een BN'er niet. Maar ik heb er ook aan gedacht om onder pseudoniem uit te gaan geven (ooit). Mijn naam is 'van' + een achternaam die heel erg op Amersfoort lijkt maar dat net niet is. Dan is de halve kaft al weer vol vanwege de titel. :lol:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn columns moeten het met een pseudoniem doen. Maar als er een boek van me gaat uitkomen, laat ik er mijn meisjesnaam aan te pas komen. Half Nederland draagt (V)-echtgenoots naam. En daar kan hij niets aan doen!!! :lol:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook onder pseudoniem om uit de handen te blijven van de Chinese maffia! Voor je het weet bezetten ze je huis en beweren dat het altijd al van hen was!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik dacht ook dat jij die mevrouw van de dieetboeken was. Wat ik me wel eens heb afgevraagd is wat je doet als het boek bijvoorbeeld niet bij je geslacht 'past'. Stel je voor dat je als een man een liefdesroman of een chicklit schrijft: kun je dan niet toch beter het boek inzenden onder het pseudoniem dat je wilt gaan gebruiken?
Lijkt me wel raar bij het signeren... ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, ik dacht ook dat jij die mevrouw van de dieetboeken was. Wat ik me wel eens heb afgevraagd is wat je doet als het boek bijvoorbeeld niet bij je geslacht 'past'. Stel je voor dat je als een man een liefdesroman of een chicklit schrijft: kun je dan niet toch beter het boek inzenden onder het pseudoniem dat je wilt gaan gebruiken?
Lijkt me wel raar bij het signeren... ;)
Gewoon een stand-in gebruiken! :wink: Toch meende ik het wel serieus. Hoe zou je dat moeten aanpakken in zo'n situatie? Stel je bijvoorbeeld voor dat jij de chicklit van het jaar zou schrijven. Hoe bied je dat dan aan?
Heel veel geheimzinnigheid rondom je persoon creëren, dat kan volgens mij ook de verkoop stimuleren. Laat de mensen raden, treed niet naar buiten maar laat mondjesmaat (tegenstrijdige) informatie de wereld insijpelen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hetzelfde probleem Iriss, Ik wou ook graag een pseudoniem en laat FM nu gewoon zeggen, die en die schrijft onder het pseudoniem Pehamo. (@#$!.) denk je dan en laat het er maar verder bij zitten. Dus je moet echt duidelijk zijn in je contract dat je eigen naam niet bekend mag worden. succes met je boek.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon een stand-in gebruiken! :wink: Toch meende ik het wel serieus. Hoe zou je dat moeten aanpakken in zo'n situatie? Stel je bijvoorbeeld voor dat jij de chicklit van het jaar zou schrijven. Hoe bied je dat dan aan?
Stand in is toch niet leuk... Ik moet noodgedwongen ook een stand in gebruiken voor promotieactiviteiten als ik er niet ben, maar het idee dat iemand anders met mijn "eer" gaat strijken, ook al is het alleen maar voorlezen en kan hij het waarschijnlijk beter dan ikzelf... Bij mijn uitgever zit ook iemand die altijd een stand in gebruikt, zou niet weten waarom (misschien is het wel een man die lesbo-verhalen schrijft, heheh), maar het hoort er (voor mij) toch een beetje bij, contact met het publiek. Misschien moet je dan als pseudoniem een naam kiezen die voor zowel man als vrouw kan, zodat het niet opvalt als er een man aan tafel verschijnt.