Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ervaringen met uitgeverijen

Een topic om de ervaringen met uitgeverijen te delen. (voor POD-drukkerijen is een ander topic, zie POD) Mocht er al een topic over bestaan, dan hoor ik dat graag, dan zal ik dat gebruiken. Laten we het gebruiken voor diegenen die over hun ervaringen willen praten of er vragen over hebben en niet om te discusieren over het nut van dit topic.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij verschilt het erg. Sommige uitgevers willen per se zelf de flaptekst schrijven en leggen die aan me voor ter correctie. In andere gevallen wordt er aan me gevraagd: 'Doe jij het of doen wij het.' Een keer maakte ik het mee dat een uitgever schreef: 'Ik moet nog een flaptekst van je krijgen en morgen is de deadline'. :angry: Ik vind het leuk om die zelf te schrijven. Doe het soms ook voor anderen. Ook de tekst in de aanbiedingsbrochure schrijf ik graag zelf. Wordt soms wel en soms niet gevraagd. Wat ook steeds meer in is: een tekst over de auteur op de laatste pagina. Die krijg ik steevast terug met de opmerking: 'Kan het ook een beetje serieus?' Terwijl ik denk dat kinderen het heel leuk vinden dat ik vroeger op mijn kop onder de douche probeerde te staan omdat ik dacht dat mijn voeten dan beter schoon werden. :rolleyes: Dat vinden zij dan weer niet relevant. :crybaby: Wel willen ze dat ik opschrijf in welk Godvergeten gat ik ben grootgeschopt. Wie wil dat nou weten?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke manier van douchen! Ga ik ook een keer proberen. Ja, dat soort dingen zijn tof, ik snap niet dat de uitgevers dat niet willen. Je geboorteplaats enzo zoeken ze maar op je website op of zo. Ik heb voor Arthur wel een soort van achterflap gecreeerd die nu op de site staat, ik hoop dat die min of meer wordt overgenomen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijdje terug fragmenten van twee van mijn verhalen naar drie uitgevers gestuurd. Eén uitgever had na die bewuste mail meteen gereageerd op het verhaal over Robin en de geesten en daarmee heb ik afgesproken dat ik het zou afwerken tegen mei, zodat ze het hele verhaal in één keer konden lezen. Nu reageert dus ook een tweede uitgever, maar die hebben het over het andere verhaal. Ze vragen of ik het hele verhaal kan doorsturen. Ik heb nochtans duidelijk in mijn mail gezegd dat het verhalen waren die nog niet af waren. Hoe moet ik nu reageren? Ik vond zonet het mailtje in mijn mailbox, die had ik vandaag nog niet gecheckt. Ik denk dat ik de werking van uitgevers nog niet snap. Ik stuurde fragmenten door omdat ik nieuwsgierig was naar de reactie en ik hoopte een uitgever aan te trekken die ook een beetje begeleiding kon bieden. Ben ik nu naïef? Ik ga gewoon maar zeggen dat ze het hele verhaal over een tijdje mogen verwachten. Ik heb nu een ander verhaal dat voorgaat :s

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat begeleiding verwachten voor je verhaal af is naief is. Ik heb al drie jaar contact met een uitgever die er brood in ziet, maar me nog niet begeleid. alleen zegt dat het herschreven moet worden. De laatste keer heb ik een lees rapport van 1 A4tje gekregen. Waarom schrijf je het niet gewoon af en stuut het op?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij moet je het zo zien: wat kan een uitgever met een half af verhaal? Verwacht je dat hij zegt: 'Heel erg leuk, daar gaan we samen iets van maken'? Zou hij dan niet wat te veel naar zichzelf toetrekken? Een uitgever is geen auteur. Dat ben jij. Als je begeleiding wilt, moet je een cursus volgen, of een leraar zoeken. Ik geloof dat het zo werkt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen bij eenkleine uitgever. Ik had toen alleen maar een fragmentje tekst. Hij wilde me graag begeleiden omdat hij in me geloofde. Hijdeed dat ook, vrij intensief. Keek naar teksten, reageerde op ideeen etc. Introduceerde me in het wereldje.Ik heb daar heel veel aan gehad, sterker nog, ik zou nooit zo serieus verder zijn gegaan zonder zijn vertrouwen. het had ook nadelen, want toen ik verder ging met schrijven, en serieus ging nadenken over publiceren, wilde ik niet bij deze uitgever. Weinig budget, chaotisch. Dat gaf heel veel gedoe en stress. Uiteindelijk loste het zichzelf op doordat hij failliet ging. Nu, jaren later, is dat fragmentje de kern van mijn roman in wording.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Even over het aanleveren van werk bij een uitgeverij: Ik las ergens, via deze site, dat je vaker beter een boekvoorstel kunt doen. Dwz dat je een goede synopsis stuurt, een beschrijving van de belangrijkste personages, samen met een begeleidende brief waarin je vertelt wat het thema van het boek is en waarom je vind dat jij dit boek moet schrijven én waarom je vind dat het moet worden uitgegeven. Plus informatie over jezelf en eventueel eerder gepubliceerd werk en een paar hoofdstukken van je manuscript De reden om het zo te doen is tweeledig. Bij een uitgeverij lezen ze liever niet een heel manuscript. Ze kunnen aan een paar hoofdstukken wel zien wat de toon, de stijl is en of het ze aanspreekt. Sommige uitgeverijen hebben zelfs liever dat het nog niet af is, zodat ze je bij kunnen sturen. Al met al, vind ik het nogal verwarrend. Wat de ene uitgeverij wil, wil de andere niet en andersom. Een aantal van jullie werkt met bepaalde uitgeverijen. Welke zijn dat en wat zijn hun richtlijnen? Ik wil dat graag weten omdat ik een beetje het gevoel heb dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Mijn eerste boek komt er aan in april/mei maar dat is een POD uitgever ( Free Musketeers). Mijn roman, waar ik nu aan werk wil ik bij een reguliere uitgever aanbieden. graag tips van de ervaringsdeskundigen!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Bij mij werkt het qua educatieve uitgaven als volgt: Ik ontvang een voorschot voor mijn tekst. In mijn geval is dat 1000 Euro per opdracht (acht pagina's). Dat heb ik in overleg/onderhandeling met de uitgever zo vastgesteld. Het is aan de hoge kant, maar dat het akkoord is, heeft ermee te maken dat men vindt dat ik iets extra's te bieden heb voor de markt waarop men werkt. Vervolgens treedt het principe van royalties in werking op het moment dat de verkoop het totale bedrag aan voorschotten overtreft. Die krijg ik driemaandelijks uitbetaald, en het gaat dan om 10 % van de bruto omzet. Helaas ben ik nog altijd niet zo ver dat ik mijn ervaringen met een fictie-uitgeverij kan melden. Maar dat komt! :nod:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Asdale: Ik heb van mjnn Chinaboek alleen een broef gestuurd, samenvatting en 1 hoofdstuk. Een uitgever heeft me toen gebeld en gevraagd het gehele manu te sturen. Ik denk ook dat 1 hoofdstuk voldoende is. Ze gaan echt niet meer lezen. Als ze interesse hebben vragen ze wel naar meer.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zoek ook een uitgever voor mijn eerste boek, raden jullie een specifieke aan? Ik weet namelijk niet echt naar welke uitgeverij ik het beste kan sturen omdat ik er nog helemaal geen ervaring mee heb, en niemand heeft hier echt namen genoemd van uitgeverijen, behalve het spectrum geloof ik. (Wil in ieder geval wel een reguliere uitgeverij, geen POD) (Dit is toch niet off-topic hoop ik...?)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een handige lijst in omloop waar enorm veel uitgeverijen en (summier) de fondsen op staan. Helaas heb ik die lijst op mijn oude pc staan en daar kan ik nu niet bij. Misschien dat je het hier met 'zoeken' kunt proberen? Of dat iemand anders 'm wel paraat heeft? Op Zinniger Zinnen staat ie in ieder geval ook, dat is een schrijfforum waar feed back gegeven wordt op elkaars teksten. En zo 1,2,3 een uitgever aanraden, is niet te doen. Dat hangt compleet af van wát je hebt geschreven, voor welke doelgroep en in welke stijl etc. Een algemene tip kan ik je wel geven: neus eens bij een boekhandel of bij Bol en kijk welke boeken in de richting komen van wat jij hebt geschreven en hoe ze zijn vormgegeven. Dan kun je beter bepalen waar je je boek onder dak zou willen hebben. Niet dat dat altijd wat zegt, want uitgeverijen willen hun fondsen natuurlijk ook wel eens verbreden of versmallen, maar dan krijg je in elk geval meer beeld.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
of je zoekt op internet op de startpagina van de uitgeverijen en dan bekijk je op de website de fondsen, zo heb ik dat ook gedaan. Succes in ieder geval!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oke bedank voor jullie hulp ^^ (maar je moet je trouwens eerst registreren op Zinniger Zinnen voordat je het forum kunt bekijken, dus die lijst heb ik niet kunnen vinden, maar wel een startpagina enzo)