Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

proeflezers gezocht.

een kortevraag: Hoe kom ik aan proeflezers? Alleen bekenden of familie vind ik niet objectief genoeg. Zij kennen mij en dan is vrij veel als snel goed. Dus ik wil andere mensen, maar hoe kom ik daaraan?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, zoals dit stukje plaatsen. Ik wil best een hoofdstukje van je lezen hoor Jacqueline. Ik let vooral op detail, sfeer en omgeving. Ben zelf niet zo sterk met spelling en werkwoorden, maar daar vind je vast wel weer iemand anders voor.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even wat meer details, Ik ben nog niet klaar met het ms, maar ik denk, dat hoe eerder ik een mening heb over dat wat ik al heb, hoe beter ik het kan meenemen in het werk. Is dat ook zo? Verder is het een emtioneel ms, niet bedoeld als zielig, maar wel heftig.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het in ieder geval afmaken voor je het aan proeflezers stuurt. En minstens tien keer checken op fouten. Mijn manussen gaan pas naar proeflezers als ik zeker weet dat dit het maximale is dat ik er zelf van kan maken, de rest moet met een beetje hulp worden verbeterd. Ik vind dat je dat aan proeflezers verplicht bent. Ik heb weleens dingen proefgelezen waarbij de schrijver niet eens de spellingscontrole op strikt had gezet, en dus verschenen in de tekst allerlei rode en groene kringels. Fouten die de schrijver er zelf uit had kunnen halen. Die teksten gaan bij mij dus ongezien retour. Het is wat anders als je twijfelt over de structuur, over de opzet. Dan kun je er uiteraard anderen eerder bij betrekken om te overleggen. Ook als je twijfelt over je schrijfstijl zou je bijvoorbeeld een hoofdstuk kunnen sturen naar de lezers. Maar doorgaans zeg ik: schrijf het nu maar af en laat dan de anderen schieten. Wonderer heeft een speciaal forum opgezet waar proeflezers en schrijvers elkaar vinden. Ik weet zo niet de naam van de site. Laat je proeflezers liefst wel weten waar je commentaar op wilt. Heel gericht in de vorm van vragen. Dan krijg je de beste respons.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Dank je voor je tips, volgens mij heb je gelijk hierin. Ik twijfel niet zozeer aan de opbouw of structuur. Ik vertel in dit boek over ervaringen van iemand anders, ik heb het op een afstandje kunnen meemaken en nu vertel ik het in de derde persoon met citaten in de tt natuurlijk. Omdat ik het op een afstand heb meegemaakt, kan ik tussendoor wel theoretisch commentaar leveren, toch? Ik geef dat dan aan met een spatie, in de tt, en het eerste woord cursief. Overigens, de tekst nu in het antwoordblokje is zwarter van kleur dan gisteren.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien aan een docent (als je nog op school zit, of van de universiteit). Docent literatuur/Nederlands? En je hoeft niet persé op een universiteit te zitten, je kan ook langs gaan bij één en vragen of die docent het leest/laat beoordelen door zijn studenten. (Het is maar een idee ;) ) Liefs!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, dank je. Ik heb even gekeken en mijn ms is dus nog niet zover. het komt pas later aan de orde, maar ik zal er denk ik gebruik van maken als alles 'af' is.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor iedereen die dat leuk lijkt, Ik bied me zelf aan als proeflezer :unibrow: Ben zelf ook op zoek naar proeflezers. :nod: Voor een detective, twee kinderverhalen en een roman. Iedereen die vriendelijke opbouwende kritiek kan geven is welkom. :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de roman bij de proefleesclub geplaatst. Zal ik de andere boeken ook doen, of neem ik dan teveel ruimte in, wie weet er antwoord op hoeveel manuscripten je mag plaatsen? :o

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil best een hoofdstuk van je lezen en er wat over zeggen. Weet alleen niet of het mogelijk is via dit forum mensen persoonlijk te benaderen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klik op iemands naam. Dan kom je in zijn/haar profiel. Klik dan op contact en typen maar. Komt vanzelf in haar postvan thuis. :)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb even een mailtje gestuurd naar 10000. Misschien wil nog iemand proeflezen? :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pehamo Ik wil wel proeflezen. Ben op het moment toch niet zo druk bezig met schrijven. Geef wel even door wat je precies van me verwacht.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, zo wil het wel lukken, Saralitse en 10000 hebben zich al aangeboden. ik bied mezelf ook weer aan, zo ruilen we ervaring uit. :nod: Dus zoekt iemand nog een proeflezer of wil proeflezen? Roept u maar. :)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schop dit topic even omhoog, omdat dit voor mij nu relevant wordt. Proeflezers vinden in mijn omgeving is haast een onmogelijke taak. Ik heb wel iemand die mijn spelling en interpunctie nakijkt (want daar ben ik vrij rampzalig slecht in), maar ik heb eigenlijk niemand die eens goed inhoudelijk naar een verhaal kan kijken.

Dus mijn hulpvraag is: wie zou mij willen helpen als (kritische) proeflezer? Het gaat niet om een manuscript, maar om korte verhalen (rond de 2000 woorden). Ik schrijf er ongeveer 2 per maand, meestal met een bepaalde wedstrijd als doel. In ruil daarvoor zou ik natuurlijk ook bij diegene kunnen proeflezen. :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever raadde af om Nederlandse docenten te laten proeflezen. heel raar, maar daar hebben ze slechte ervaringen mee. Doe met deze informatie wat je wilt.