Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Communicatie met uitgeverijen

Hoe ervaren jullie de omgang van uitgeverijen met auteurs? (Bijv. afwijzingsbrief, persoonlijk contact, contractvoorstellen, het verbreken van contracten, het binden van de auteur aan de uitgever.)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals ik eerder meldde heb ik hetzelfde ondervonden als zwartewater, maar ben ik er niet op ingegaan. Later las ik op dit forum dat PP, de uitgever van Aspekt, had beweerd dat hij werk van Postma zelf had geschreven. Wel, ik heb zelden zoveel taalfouten gezien in correspondentie als in die van deze man. Wat een gotspe en een zeldzaam (mag ik hopen) dédain voor de auteur. Later meer, ik moet nog wat brieven verzamelen van uitgeverijen om daar verder over te kunnen tikken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jessi, misschien is het beter om een paar topics aan te maken. Nu stel je veel vragen in een topic en loopt dan het risico dat er maar op een deel antwoord komt, of dat iedereen op een andere vraag antwoordt en dat de draad dus niet meer te volgen is. Je kunt eventueel op 'bewerken' in het bericht klikken en dan alle vragen minus een weghalen en de overige vragen in andere topics stellen. Nu lijkt het een beetje een vraag in de zin van: vertel me alles wat jullie vinden van uitgevers.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, ja, zo is het hanteerbaarder. Toch, het blijft een lastige vraag. Een afwijzingsbrief is nooit leuk, zeker als het erop lijkt dat je ms. gewoon retour afzender is gegaan. Maar om nu te zeggen dat het niet correct is gaat te ver. Zolang ik het zie als een sollicitatie zie ik de afwijzingsbriefook als een dergelijke reactie. Een nare afwijzingsbrief die me met mijn snuit op iedere fout duwt heb ik helaas nog nooit gehad. Verdwenen bureaureacteuren, dat is wel erg flauw. Heb je eindelijk een ingang, verdwijnt je cp. en moet je overnieuw beginnen. En ik ben al niet zo mondig en moedig ('o ja, nee, sorry, als het niet uitkomt, nou, weet u wat, belt u mij maar als u er aan toe bent, ja, ik hoor het wel, geeft niets'. En dat bedenk ik soms al vooor ik ga bellen :P ).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel je deze vraag omdat je een boek over dit onderwerp wilt schrijven, Jessi?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor Mariejeanne, maar het boeit me wel. Ik had aanvankelijk als vooroordeel dat ik wel vervelende afwijzingsbrieven zou krijgen, maar het waren er maar twee die ik minder vriendelijk vond, van Synthese en Houtekiet. Ik moet even op mijn geheugen afgaan, want heb nog geen gelegenheid alle brieven bij elkaar te snorren (ziek). Verder heb ik juist heel aardige brieven gekregen, opvallend sympathiek. En ook van sommige uitgeverijen helemaal niets. Ik kom erop terug als ik die brieven eenmaal heb opgezocht.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors: dank je wel voor de aanwijzing. Het was een gevalletje bescheidenheid om juist maar 1 topic te willen aanmaken, immers ik stiefel hier net binnen en het leek me niet zo netjes om dan gelijk met meer topics te beginnen. Je hebt uiteraard gelijk, evenals Ceridwen, het is duidelijker zo.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb van Lannoo dus een bijzonder nette afwijzing gekregen. Mijn manuscript is grondig gelezen en er is vermeld op welke punten precies het wordt afgewezen. Maar ik denk dan ook, als je zelf vriendelijk blijft is de kans ook groter dat men vriendelijk terug doet. Wel blijkt dat ik niet helemaal naar de goede uitgever heb gestuurd.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel ervaring met uitgevers heb ik niet. Alleen de zes afwijzingen. Bij Lemniscaat had ik niet het gevoel dat mijn manuscript echt gelezen werd. Bij Holland had ik dat gevoel weer wel.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een standaard afwijzing ontvangen, een botte afwijzing, van een uitgever nooit meer iets ontvangen en nu vorige week een nette en uitgebreide afwijzing waar ik echt iets mee kan (van uitgeverij Verbum).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een keurige reactie gekregen van Strengholt. Vriendelijk en constructief. Een kale reactie (zo kort dat het onvriendelijk leek) van Thoeris en van Papieren Tijger. Vriendelijk van House of Books. Neutraal van Karakter. Het advies is om Kosmos te benaderen. Weet iemand daar iets van? De website komt uiterst vriendelijk op me over. Bovendien is het eindelijk eens een uitgeverij die niet in Amsterdam of omgeving zit. Bijna een wonder, lijkt het na alle adressen die ik tot nu toe gezien heb.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, van Kosmos weet ik niets? Wel fijn om te horen van The house of books; daar heb ik het o.a. ook heen gestuurd. Heeft iemand misschien ook ervaring met De Harmonie?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ikke niet. The House of Books heeft ook een aantrekkelijke website, vond ik. Vriendelijke mensen, uitnodigend. Ik vond het jammer dat mijn ms niet in het fonds paste en nu eens om de goede reden: ze zijn echt aardig ;-)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit heb ik iets naar the House of Books gestuurd. Never nooit reactie gehad. Misschien was het manuscript verdwenen bij de post.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Clavis, Davidsfonds en Fontein waren alledrie vriendelijk maar kort en reageerden niet op "waarom dan".

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
xx

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Al was het maar een standaardmail of -brief, waar iedereen toch ook een hekel aan heeft. Maar helemaal geen antwoord geven zegt ook iets van de mensen achter de uitgeverij, denk ik. Maar dat blijft dan wel heel ongrijpbaar.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik belde na vier weken met de vraag op welke termijn ik een antwoord kon verwachten. Overal werd ik netjes te woord gestaan. Op mijn vraag of ik na vier weken weer eens mocht bellen reageerde ze allemaal positief. Een uitgever was ronduit onwillig om te helpen. Bij mijn vraag of ik na vier weken terug mocht bellen kreeg ik: 'Je doet maar.' Ik heb nooit meer iets van me laten horen en van hun ook nooit meer iets vernomen. Het is maar net of tutje baliemedewerker/ster er zin in heeft die dag denk ik.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel een hele keurige e-mail gekregen van Kluitman: Vriendelijk bedankt voor de toezending van je manuscript 'Liefdesduivel'. Wij hebben het inmiddels bekeken en vinden dat je goed kunt schrijven. Helaas vinden wij je verhaal niet geschikt om uit te geven binnen ons fonds. Het is toch eigenlijk meer iets voor volwassenen. Daarom raden wij je aan om het verhaal naar een uitgeverij te sturen die boeken voor volwassenen uitgeeft. Veel succes ermee!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind Kluitman altijd wel fijn reageren. Ik heb ooit een paar hoofdstukken via de mail naar ze toegestuurd (dat verhaal was vreselijk, maar goed :P) en toen reageerden ze ook wel positief, maar ik moest er wel aan schaven e.d. (vind ik volkomen logisch), maar ze vonden het op zich goed en als ik het af had en er aan geschaafd, mocht ik het alsnog proberen. Nooit meer aan geschaafd overigens. :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd eigenlijk, dat uitgeverijen soms helemaal niets van zich laten horen nadat ze een manuscript ontvangen hebben. Ik vraag mij af of iedereen die dit is overkomen wel een gefrankeerde retourenvelop had ingesloten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Droomz, Wat nu? Als een uitgever zegt dat ze iets goed vinden als je eraan schaaft moet je het opvatten als een uitnodiging: schaaf eraan en stuur terug, hoor je? Ik heb gelezen in Amerika dat dit geldt als "je mag het een tweede keer inzenden." Wat beter is dan vragen om toezenden van een deel of geheel van het manuscript. Als je manuscript gevraagd materiaal is, hoor je het erbij te vermelden. Dus dat moet je nu dan ook na herschrijven doen. Is het geen idee als dit een eerste manuscript is om het te herschrijven met zo'n beoordelingsbureau? Een ander ding is als het al een hele tijd geleden is, natuurlijk. Maar herschrijven hoort erbij. groet, Odile

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Droomz...... SCHAVEN! :nod: Van Lemniscaat kreeg ik ooit een brief terug na het insturen van mijn manuscript van een boek met 'moderne' sprookjes, dat ze het niveau nog niet hoog genoeg vonden voor een publicatie, maar dat ze zeker talent zagen. Ze verwezen me naar Script-plus om daar de fijne kneepjes van het vak te leren. (Afijn... tig jaar later ben ik dat eens gaan doen.) Ofwel: de brief was vriendelijk en aanmoedigend. Van Fontijn, Leopold, Kluitman en Querido kreeg ik voor datzelfde manuscript een standaard afwijzingsbrief.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die brief van Lemniscaat komt me wel heel erg bekend voor ... ik kreeg er enkele jaren geleden een met vrijwel dezelfde tekst. Ik herinner het me nog, want ik vroeg me meteen af of Lemniscaat aandelen in Script Plus heeft. ( Komt door mijn sceptische inborst).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrijwel elke uitgever verwijst naar Script Plus. (Sprak de ervaringsdeskundige die ook ooit al haar werk zo retour kreeg)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Ceridwen Die reactie had ik eerst ook, herinner ik me nog! Maar ik bedacht me dat ik mezelf het compliment maar moest gunnen. Ze zullen hem niet sturen naar mensen, van wie ze het werk waardeloos vinden. :) Van Querido weet ik dat ze eerder iemand zullen afwijzen die bij Script plus 'gestudeerd' heeft. Althans dat hoor je bij Script plus vertellen.