Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer titel bekendmaken?

Ik ben altijd een beetje huiverig voor plagiaat en aanverwante zaken, maar ik vraag me toch stiekem af wanneer ik de titel van mijn boek kan prijsgeven. Ik zie in de pijler "boekpresentaties" boeken staan die nog niet af zijn, laat staan bij een uitgever ondergebracht, maar waar wel al de titel van de daken wordt geschreeuwd. Diep in mijn hart zou ik het ook wel van de daken willen schreeuwen, maar ik houd niet zo van huiden verkopen voordat er beren geschoten zijn en zo. Wat zijn jullie criteria voor dit soort dingen?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon doen, als het goed voelt. Als het uiteindelijk verandert vanwege de uitgever die een beter idee heeft of zo... Desnoods zet je er bij dat het een werktitel is. Je zegt toch ook dat je zwanger bent voor het kind geboren is, terwijl dat ook kan misgaan?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet geschoten is altijd mis. Doe waar je zin in hebt. Wanneer is het breekpunt? Risico loop je overal enz enz. Geef je boek een werktitel die iedereen mag jatten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een werktitel heeft het al, maar ik ben met een 'projectje' bezig. (tromgeroffel, geheimzinnige muziek... nee, ik verklap nog niets). En dat projectje komt waarschijnlijk binnenkort online. Vandaar. Met een werktitel komt het allemaal niet zo uit de verf. Of ik moet gewoon nog een halfjaar wachten met dat projectje online zetten natuurlijk. :(

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik verklap ook zo min mogelijk. Misschien dat ik bang ben dat een ander er met mijn idee vandoor gaat. Dan heb ik maanden voor niks zitten te werken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, mijn verhaal is dermate complex dat ik niet echt bang ben dat iemand met mijn idee aan de haal gaat, maar de titel bestaat nog niet, en die vind ik zo geweldig passend en de lading dekkend en zo, dat ik hem heel graag voor mezelf wil houden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou hem zeker geheim houden, Eufdrie. Vooral als er een project aan gekoppeld is. "Je zegt toch ook dat je zwanger bent voor het kind geboren is, terwijl dat ook kan misgaan?" Dat gaat niet helemaal op. Ja, je zegt wel dat je zwanhger bent (dat zegt Eufdrie ook), maar je vertelt nog niet welke naam je het kind gaat geven. Terwijl je daar al tijden over hebt lopen dubben. Rudlofs terughoudendheid kan ik me ook voorstellen. Ik heb dat zelf ook enigszins. Maar een titel kan ook nog veranderen, op het laatste moment.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is in jouw geval wat moeilijk, Eufdrie, want je hebt geen uitgever nu. Maar in Nederland worden titels door uitgevers vroegtijdig gecheckt en gemeld bij een of ander titelregister (ik weet niet precies hoe dat werkt, maar mijn uitgevers hebben het daar steeds over). Als een titel nog niet bestaat, schrijven ze hem daar in en er is een soort gentlemens agreement dat een ander dan die titel niet meer gebruikt. Schijnt goed te werken. Mijn uitgevers leggen de titel daar zeer vroegtijdig vast. Kan je oude uitgever hem misschien voor je vastleggen daar?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een idee, Zjors. Ik moet 'm toch nog bellen, dan kan ik 't meteen eens vragen natuurlijk. Bedankt voor de tip!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wat Rudolf aanhaalt is het bijgeloof van meerdere schrijvers. Je praat in het openbaar niet over je volgend boek, wanneer driekwart daarvan nog niet eens op papier staat. Misschien ook omdat tijdens het schrijfproces zoveel kan veranderen? Dat het "bad karma" over het project roept wordt door veel schrijvers aangehaald. Zijn schrijvers eigenlijk zo bijgelovig? Dat er een gentlemen's agreement bestond wist ik niet, maar het klinkt wel aannemelijk. Zoiets bestond (bestaat?) ook in de filmwereld, hoewel ze daar vaak met werktitels werken.