Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het marktaandeel van de POD boeken.

Hoeveel boeken worden er geleverd door de POD uitgevers? Dat lijkt me een belangrijk gegeven. Een boek is duur. Ieder boek dat we met zijn allen kopen via POD uitgevers gaat ten koste van een boek bij de klassieke uitgeverijen. De gevestigde uitgevers missen een groeiend aandeel. Daar komt nog bij dat de succesvolle Sonja's Bakker ook al een leuk stuk voor hun rekening nemen. Sonja schrijft geen romans, maar als iemand haar boek koopt, koopt zij of hij geen roman. De meeste mensen kunnen hun geld maar een keer besteden. Ben benieuwd naar uw reacties.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is waar, tegenwoordig kun je niet meer zoveel besteden, gelukkig is er overal uitverkoop of leuke aanbiedingetjes en de Free Musketeers zijn echt niet duur met hun boeken. Ga zelf maar eens kijken op hun site. Dan is het wie weet zelfs beter om bij hun te kopen als in de gewone winkel. Volgens mij kun je best een boek op internet kopen, zonder niks meer te kopen in de andere winkels. Het is juist toch fijn dat er verschillende soorten manieren zijn om aan boeken te kunnen komen? Dan vind je eens iets origineels. Petra.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zijn verschillende markten. Alle pod-uitgaves liggen niet voor het oprapen in de winkels of de bibliotheken. Bijna alle boeken die door een reguliere uitgever worden uitgebracht, wél. Men kan zijn geld inderdaad maar een keer uitgeven. In de herfst doe je dat aan pompoenen en in de zomer aan komkommers. Ik geloof dus niet dat de twee elkaar in de wielen rijden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook dat zijn toch verschillende markten met verschillende doelgroepen. Laat ik mezelf als voorbeeld nemen: ik koop nul dieetboeken per jaar. Ik koop tien literaire romans per jaar (nu lieg ik). Ik hoef mijn geld maar een keer uit te geven aan iets wat ik wil, dat bedoel ik. Ik wil geen Sonja Bakker Boek kopen. Dus zij is - wat mij aangaat - geen concurrent voor de romans. Evenmin zijn de thrillers dat.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marriejeanne, Bedankt voor je informatie over de poduitgeverijen en dergelijke. Het is een geweldige pompoenentijd, wat zijn er toch mooie te koop hé? Ik heb ze binnen en buiten liggen op mooie schalen. een beetje stro eronder en wat namaaklimpoprankjes doet er leuk bij aan. Ik koop eerlijk gezegd nu liever pompoenen als boeken. Want ik ben ijverig aan het sparen voor de nieuwste Harry Potter. Ik snap Rowling niet dat, juist nu bijna de hele wereld verslaafd is aan haar boeken ze ermee ophoudt. Uitgevers kiezen wel eens andere schrijvers om door te gaan met een serie. Nou, ik stel me hierbij kandidaat. Ik wil wel een geheel nieuw Harry Potter verhaal schrijven. Daar was ik toch al mee bezig. Of Harry moet sneuvelen in het laatste boek. Dan kan hij toch altijd nog als geest door Hermelien opgeroepen worden. Nieuw onderwerp voor een boek. Harry herrijst na een machtige streng verboden spreuk van Hermelien. Ron wil vast wel zijn hand afstaan voor Harry. Dat doe je toch voor een goede vriend? Maar uiteindelijk durft hij niet. Dan strikken ze Marchel de goedzak ervoor. Harry kan alleen levend blijven als ze een of andere belangrijk ingrediënt kunnen vinden. daar gaan Harry, Ron, Hermelien en Marchel ze dan het gehele nieuwe boek naar op zoek. Ondertussen beleven ze de meest doldwaze, enge en spannende avonturen waarbij Sneep, met een stel gevaarlijke trawanten hen op de hielen zit om ze een kopje kleiner te maken Zie, ik heb het idee voor het eerste boek al klaar. Uitgevers staan hier vast voor te dringen op mijn stoep en het geld stroomt binnen. Ach ja, als... Keep on dreaming,

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
POD wordt doorgaans in erg kleine (familale of vrienden-) kringen verkocht. Zelden worden meer dan 100 exemplaren geprint en verkocht. De succesvollere uitgaven betreffen meestal bloemlezingen, wedstrijdbundelingen of collectieven. Ik denk niet dat er veel concurrentie uit die hoek komt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ho, ho Godje, de mijne gaan toch echt in grotere aantallen. En zie het boek van Roos, dat werd (toen het nog een pod-boek was, dus de voorloper van Valse Salie) ook al in ik dacht iets van tweehonderdvoud door de biebs aangekocht. Dus er zitten wel wat grotere aantallen tussen. Honderden heb ik het dan over, maar duizendtallen niet, schat ik. Behalve als je Sonja Bakker heet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gevestigde uitgevers zijn er inderdaad ook achter dat ze markaandeel missen. Sommige bieden nu mengvormen aan, dan geven ze je boek wel uit maar betaal jij de kosten terug uit de opbrngst van de verkoop (dus eerst de kosten en als je meer verkoop verdien je ook nog wat), of betaal je per oplage, of, of, nu ja, heel creatief allemaal. Dat is leuk en dat is jammer tegelijk. Want een regulier boek geeft de schrijver ook een status in de ogen van de overheid. Een kunstenaarsuitkering of een beurs van het fonds voor de letteren krijg je niet voor een Pod boek. Overheid, maar ook boekwinkels die hun voorraad inkopen willen toch graag dat de boeken getoetst zijn op kwaliteit (nee, ik zeg niet dat een pod boek geen kwaliteit biedt, maar deze mensen willen het getoetst zien en ze kunnen nu eenmaal niet alles zelf lezen). Als Pod en regulier door elkaar gaan lopen voorzie ik daar problemen en teleurstellingen mee. Ik zeg niet dat het nooit zal veranderen, maar nu is het zoals het is. En Ellis; ja, tuurlijk, we gaan toch allemaal graag op reis naar jouw mooie land? Willen we ook een kek gidsje met prachtige verhalen daarin!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er was toch zo'n uitgever in Limburg die 500 euro vroeg voor zijn uitgaves? En iemand hier op het forum stelde toen de vraag of dat normaal was, waarna deze uitgever furieus reageerde. Zo iemand bedoelt Ceridwen, misschien?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben het eens met Zjors. Ik ken zo'n 99% van mijn lezers niet persoonlijk. Mijn familie leest mijn boeken niet omdat ze geen Nederlands kunnen. Ze zitten wel met smacht te wachten op de Duitse vertaling en zijn dan lichtelijk teleurgesteld als ik zeg dat de Engelse vertalingen voorrang krijgen. De familie van mijn vriendin lezen mijn boeken wel. Maar zoals gezegd: het merendeel zijn mensen die ik niet ken. Dan heb ik het niet alleen over verkopen maar ook over uitleningen bij de bieb. Stichting LIRA stuurt me ieder jaar een overzicht en maakt mijn leenrechtvergoeding over. Daarnaast kijk ik zo nu en dan in de een en andere catalogus van de bibliotheken en vind het altijd weer leuk te zien als iemand een boek van mij heeft uitgeleend. Geeft me een bevredigend gevoel.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, dat nog: Omdat de 'reguliere' uitgeverijen liever vertalingen van buitenlandse schrijvers uitgeven en niet graag het 'risico' nemen dat een debutant met zich meebrengt, lees ik sinds 2005 alleen nog maar de originele Engelstalige boeken. Voor het grootste gedeelte omdat het een goede taalcursus voor me is, maar ook een beetje uit idealisme. Als iedereen dat zou doen...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor uw oppinie's. Toch nog even dit: a Ik heb o o k nog nooit een dieetboek gekocht. Maar nu gaat het gebeuren, want het werd gevraagd op een van de sinterklaasverlanglijstjes in de kennissenkring. Dit boek wordt uitgegeven door Sonja zelf en gaat dus ten koste van de reguliere uitgever, die dit dieetboek nu niet verkoopt. Dit is een voorbeeld uit duizenden. De reguliere uitgever mist duizenden boeken. b Als duizend schrijvers hun boeken verkopen via Print-on-Demand uitgevers en per schrijver 20 stuks ( familie en kennissen ) zijn dat 20 000 boeken. Twintigduizend. Die familie en kennissen kunnen hun geld maar e e n keer besteden. En ze kopen daarom maar even niet die roman die ze e e r s t hadden willen kopen. Dit snijdt dan toch in de omzet van de reguliere uitgevers? En wellicht meer dan wordt beseft. (Ik zou de omzetten van die POD uitgevers wel eens willen weten.)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, misschien worden er wel meer pod-boeken gemaakt dan gekocht. Maar misschien is dat bij reguliere uitgevers ook zo? Is er iemand onder ons die een Slegte als buurman heeft en eens kan turven hoeveel boeken daar liggen die uit pod komen en hoeveel uit regulier? Laat me een voorzichtige voorspelling doen: pod-boeken liggen er niet veel bij de Slegte. Waarom niet? Ze worden on demand vervaardigd, dus: kleine tot zeer kleine oplages, toegespitst op een vooraf bekend aantal ontvangers (misschien zijn het niet allemaal kopers, de pod-lezers). Uitzonderingen daargelaten. Is Sonja Bakker een eigen uitgeverij begonnen? Waarom? Haalt ze nu ineens geen klanten meer weg bij reguliere uitgevers? Nu ze zelf regulier is? En toen ze nog via pod publiceerde, deed ze dat wél? Het is toch dezelfde Sonja.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier wordt trouwens uitgeven in eigen beheer en niet POD bedoeld. Want ook reguliere uitgevers doen aan POD. Titels die niet vaak besteld worden en niet meer op magazijn opgeslagen worden, worden tegenwoordig direct bij het Centraal Boekhuis op verzoek c.q. op aanvraag (on demand) geprint. Ja, ook als het er maar eentje is. Uitgeven in eigen beheer geschiedt niet noodzakelijkerwijs door middel van POD.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom koopt trouwens iemand die een boek van Sonja Bakker koopt geen roman? Die logica zie ik niet helemaal. Als ermee bedoeld wordt dat de koper van een dergelijk boek zich maar één boek tegelijk kan permiteren dan is dat natuurlijk subjectief, zoals zoveel. Ik koop een boek nooit over de prijs. Als van een boek verschillende versies (gebonden, paperback of pocket) te verkrijgen zijn dan maak ik hieruit een keuze, waarbij ik weleens het goedkopere model kies. Voor mij telt alleen hoe interessant een boek voor me is. Een boek wat me niet boeit wil ik niet eens gratis. Het zei dat een tafelpoot ondersteunt moet worden... Dat is uiteraard ook allemaal subjectief.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de reguliere uitgevers last van pod en zelfuitgevers hebben moeten ze daar maar wat aan doen! Meer schrijvers accepteren die misschien geen bestseller hebben geschreven maar wel degelijk kans maken op een aardige omzet. Gewoon een kwestie van zaken doen meer niet. Zolang ze nog in die dure grachtenpanden zitten en bijzonder kieskeurig kunnen zijn heb ik geen medelijden met ze.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die kieskeurigheid eerlijk gezegd een troef, hoe misnoegd je daar als schrijver ook over kan zijn. Vergeet niet dat het aanzet om je werk te verbeteren, of om in te zien dat je het misschien niet in je hebt om gepubliceerd schrijver te zijn. Door de opkomst van POD loopt de markt over van middelmatigheid. Daar kan je toch niet vóór zijn? Aan de andere kant is er een schemergebied waarin schrijvers of concepten zich bevinden, die het wel waard zijn om gelezen te worden, maar een te kleine doelgroep hebben, of net niet de literaire franjes bezitten die men doorgaans verwacht. Helaas komen zij terecht in een anti-culturele, commerciële wereld van afzetterij en - getuige mezelf - negatieve stigma's. Persoonlijk vind ik dat bijvoorbeeld een ISBN beter beschermd moet zijn. Of dat er een nieuw label bedacht moet worden dat waakt over een minimum aan kwaliteit. Op dit moment ontspoort het, we moeten waakzaam blijven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er niet misnoegd over maar zie het gewoon zakelijk. Zolang het aanbod goede commercieel interessante boeken groot genoeg is zal de reguliere uitgever geen last hebben van pod.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Misschien overdreef ik, maar als gemiddelde zal het toch rond de honderd zweven. Ik heb ooit - via welke weg weet ik niet meer - de verkoopaantallen van Lulu bekeken, en het best verkochte boek telde toen 400 exemplaren, de top 10 bestond zelfs amper uit oplages van 100+. Edit: als je de bestsellers van Lulu opzoekt en je ze vervolgens aanklikt, kan je zien hoe vaak ze verkocht zijn. Schrik niet!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Akkoord, Ellis, maar ik denk dat we over dat aanbod niet mogen klagen. Ik ben toch iemand die naar de huidige normen veel leest, en er is elke week voldoende nieuws om me gaande te houden. Niet te vergeten dat boeken ook langer meegaan dan muziek, en er eigenlijk al een levensvoorraad aan steengoede literatuur voor handen is.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaar dat pod en anderen zo goed zaken doen. Blijkbaar zijn we rijk genoeg om voor een droom diep in de buidel te tasten. Er zullen inderdaad veel mensen teleurgesteld zijn na hun eigen beheer of pod. Toch is er een markt voor mensen die kost wat kost hun boek willen uitgeven. Mijn zegen hebben ze. Wie weet hoor ik daar in de toekomst ook wel bij. Op dit moment denk ik dat ik meer geld kan verdienen met zelf uitgeven dan met een niet zo succesvol boek bij een reguliere uitgever. De tijd zal het leren.